Trött på Win.. Vill ha nått annat!!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte byta system bara för att du vill ha något som ser annorlunda ut.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ubuntu eftersom den byggs på Debian som är känd för sin stabilitet. Sedan kan du ju om du nu vill fördjupa dig i dina kunskaper, installera server-versionen av Ubuntu. Då får du en grundinstallation som nästan är identisk med Debian.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Mac OS X! http://www.apple.com/macosx

Helt klart det mesta avancerade, lättlärda, mest kraftfulla och skönaste UNIX operativsystemet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Mac OS X! http://www.apple.com/macosx

Helt klart det mesta avancerade, lättlärda, mest kraftfulla och skönaste UNIX operativsystemet

Förklara gärna på vilket sätt MacOSX är det mest avancerade och kraftfullaste UNIX-systemet/UNIX-lika systemet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Förklara gärna på vilket sätt MacOSX är det mest avancerade och kraftfullaste UNIX-systemet/UNIX-lika systemet.

Stabilt, säkert, flexibelt. Byggt på BSD som är stabilt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Stabilt, säkert, flexibelt. Byggt på BSD som är stabilt.

Det gäller de flesta *nix-system.

Edit: Bara userspace är från FreeBSD har jag för mig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det gäller de flesta *nix-system.

Edit: Bara userspace är från FreeBSD har jag för mig.

Mjo men sen är det så att Mac OS X är byggt på ett användarvänligt vis och har mycket funktioner och program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Mjo men sen är det så att Mac OS X är byggt på ett användarvänligt vis och har mycket funktioner och program.

Många funktioner och program har alla *nixsystem. Den största fördelen med osX är att det är ett företag som står bakom, ett företag som du kan ringa och skälla på när saker går fel.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Många funktioner och program har alla *nixsystem. Den största fördelen med osX är att det är ett företag som står bakom, ett företag som du kan ringa och skälla på när saker går fel.

För 459 kr per samtal.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Själv dumpade jag Ubuntu efter 1v och installerade Freebsd och har fortfarande kvar Freebsd. Pallade inte med Ubuntu vart alldeles för krångligt/segt imho.

Ger man något bara en vecka så hinner man inte lära sig något alls om systemet.

Det är betydligt mer pill överallt i hela operativsystemet via textfiler men så värt det imho det ger en längre känsla av lycka än att ändra i en grafisk miljö.

Testa allt är mitt råd.

Visa signatur

Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det gäller de flesta *nix-system.

Edit: Bara userspace är från FreeBSD har jag för mig.

Mja, lite mer avancerat än så är det.

Som kernel i OS X kör Mach. Som en server till Mach körs FreeBSD-kärnan.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_rEd
Själv dumpade jag Ubuntu efter 1v och installerade Freebsd och har fortfarande kvar Freebsd. Pallade inte med Ubuntu vart alldeles för krångligt/segt imho.

Ger man något bara en vecka så hinner man inte lära sig något alls om systemet.

Det är betydligt mer pill överallt i hela operativsystemet via textfiler men så värt det imho det ger en längre känsla av lycka än att ändra i en grafisk miljö.

Testa allt är mitt råd.

Självmotsägelse? "Själv dumpade jag Ubuntu efter 1v..." "Ger man något bara en vecka så hinner man inte lära sig något alls om systemet."

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Självmotsägelse? "Själv dumpade jag Ubuntu efter 1v..." "Ger man något bara en vecka så hinner man inte lära sig något alls om systemet."

Det var det som var hela poängen.

Visa signatur

Air

Permalänk
Inaktiv

Som desktop skulle jag starkt rekommendera Mac OS X, X-windows är för klumpigt och inkonsekvent för min smak. Och det gäller även om du kör KDE/Gnome, slutar ändå alltid med att man sitter med både Qt- och GTK-baserade applikationer...

För allt annat, valfri distribution av BSD-familjen. Och ja, jag är "(Net)BSD-junkie all the way" så använd ditt kritiska tänkande och testa själv vad som passar dig, men var beredd att det kan ta tid om du tar steget ut i Linux/BSD-träsket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Fråga:Jag vill ha en über dist eftersom jag är 1337 i Windows, jag försökte Ubuntu men det C*ADE SÖNDER totalt när jag skulle installera det.

Svar: Håll dig till Windows ett tag till. :>

HAHAHAHAHAHAHAH XD, framförallt rage-kommentaren "C*ADE SÖNDER totalt" gjorde detta inlägg till dagens klockrena

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is