Permalänk
Medlem

FTP-server med vissa krav

Hej....

Jag är på jakt efter en ftpserver (mjukvara) som kan köras i debian.
Det finns dock 2 krav som skall uppfyllas:

1) data- och kommandokanaler skall kunna krypteras.
2) virtuella mappar/kataloger skall kunna nyttjas.

Med 2:an menar jag att t.ex. ftp-mappen /filer skall kunna bestå av ett flertal olika mappar på olika fysiska diskar. Vet inte om detta kallas för något speciellt. VFS är en beteckning som förekommer i vissa programvaror.

Har tidigare kört G6 FTP SERVER på en Windows 2003 och denna har löst sina uppgifter mycket väl, men då vi nu skall byta till debian behöver jag ha motsvarande lösning även där.

Tacksam för förslag.

Permalänk
Medlem

VSFTPD? http://vsftpd.beasts.org/
ProFTPD? http://www.proftpd.org/
tror dom funkar till det, men är inte säker

Permalänk
Medlem

http://www.glftpd.com/
det är mycke bra grejor!

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
http://www.glftpd.com/
det är mycke bra grejor!

Jag tar också och rekommenderar glftpd.
Trevlig config fils layout. Fungerar väldigt bra.
Och har bra dokumentation. Kryptering är inga som helst problem här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Virtuella filsystem är det väl värre med, med glFTPd alltså? Många löser det med LVM.

Permalänk
Medlem

k.....

Tackar för inputs.
Får se vilket jag väljer.

Permalänk
Medlem

glftpd är det du letar efter.

den är f.ö standard för alla warez-dumpar och annat, hehe..

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en jätteenkel ftpserver som jag bara kan sätta upp en liten stund för att dra över 14 GB över nätverket jättefort och sedan kasta datorn åt skogen i princip, dvs, jag behöver inte ha nånting som är stabilt för att stå på i flera månader etc etc. tips? Helst grafiskt så det blir enklare. Det handlar bara om en lösning som jag ska använda högst en halvtimme för att föra över lite filer.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3
Jag är på jakt efter en jätteenkel ftpserver som jag bara kan sätta upp en liten stund för att dra över 14 GB över nätverket jättefort och sedan kasta datorn åt skogen i princip, dvs, jag behöver inte ha nånting som är stabilt för att stå på i flera månader etc etc. tips? Helst grafiskt så det blir enklare. Det handlar bara om en lösning som jag ska använda högst en halvtimme för att föra över lite filer.

tja beroende på vad du har för dist så.. men om du apt-get'ar vsftpd så fungerar det som default med din systemanvändare som login.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
tja beroende på vad du har för dist så.. men om du apt-get'ar vsftpd så fungerar det som default med din systemanvändare som login.

Ubuntu dapper drake 6.06 kör jag, jag apt-getade det du sa, men jag får bara "500 00PS: could not bind listening IPv4 socket" sen så verkar det inte finnas nån hjälpfil heller >.<

Går det att skicka över nätverket på något sätt eftersom båda datorerna kör samma dist? (utan krånglig tidskrävande ftpserver)

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

Du kan köra scp.

från den server du ska skicka från skriver du:
scp -r /sökväg/till/mappen user@den.andra.servern:/sökväg/på/den

scp använder sig av SSH för att skicka över datan.
antar att du har en sshd installerad på båda iaf:)
scp tror jag är standard, annars borde det finnas i apt-get'en.

Sen, så kan ditt fel, "500 00PS: could not bind listening IPv4 socket", bero på att du har för låg port och inte startar ftpd med root user.
Har du lägre port än 1024(har jag för mig det är), så måste du starta den med rootusern.

*edit*
Såg nu att tråden var 1.5år gammal, så du har förmodligen löst det eller struntat i det:)