Permalänk

Vilket Ubuntu?

Skepp O'hoj!

Undrar bara vilket ubuntu jag ska ladda ner? Har en Celeron S775. är det x86?

tack så mkt!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Xubuntu.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

det där får du allt förklara? enligt vad jag läst här på forumet är det ubuntu jag ska ha, men vilken variant var frågan.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Menar du vilken arkitektur du ska ladda ned för?

Ja, Det gör du.

Ja x86. Inget annat. Det blir alltså 386 du ska ta.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Ja det kan man nog säga, tack. är helt grön på linux!

fredrik rosell

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Antagligen har han hittat att du har en ganska långsam processor (jag vet inte om den är det), och därmed tipsar han mo xubuntu som är en lättare version av ubuntu (den drar mindre processor-kraft, iaf som jag förstått det).

Men sen vilken version du ska ha, om det är en 32-bitars processor du har, så ska du ha x86 versionen som du skrev, om det är en 64-bitars processor (vilket jag inte tror eftersom det på C22H28N2O verkar som en gammal processor), så ska du nog fortfarande ha x86, eftersom vad jag förstår så är 64-bitarsversionen fortfarande inte helt stabil....

Permalänk

har en celeron på 2.8ghz. köpte den för ett år sen. har laddat ner det nu ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den är på 2.8 kan du köra vanliga ubuntu-desktop.

Permalänk

Jag bara gav ett allmänt tipps, Gnome och KDE är helvetets fönsterhanterare. Xfce tycker jag man ska köra.

Förresten, det är ingen lättare version utav Ubuntu/Kubuntu, bara har en annan fönsterhanterare.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

ok en lättare fönsterhanterare har jag för mig iaf, å pga de så trodde jag meningen med det var just ett lättare os, men det kanske e precis som med kubuntu, att man ska få den fönsterhanterare man vill ha "out of box", för om man vill ha xfce, så kan man ju instalera det i efterhand, men det är ju lite onödigt....