Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jan 2003

Enkelt att byta Systemdisk?

Tjohej!

Nu är det så att håddisken som håller i operativsystemet på servern håller på att bli gammal och måste bytas ut snart mot en både större och tystare hårddisk.

Kört Gentoo på servern väääldigt länge nu och hålt den updaterad och en mängd konfigurering som gjorts plus diverse cronjob och annat skoj. Jag orkar självklart inte installera om Gentoo och kompilera om alla paket och allt extra arbete det kräver. Så frågan är då om man enkelt att kopiera allt från den gamla hårddisken till den nya?

Dvs kan man kopiera allt från / till nya disken och sedan köra Grub så är det klart? Eller är det krångligare än så?

Kommer köra exakt samma filsystem och partitioner, en för / och en för /boot.

Laptop: MacBook Pro 15,4" | i7 - 4Gb DDR3 - Intel 320 160Gb SSD | MacBook Air 13,3" | i7 - 4Gb DDR3 - 256Gb SSD
Photoblog: eco.nu | D90 + Nikkor 18-200 VR + Sigma 10-20 + Nikkor 35/1.8 + Sigma 17-50/2.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Melbourne
Registrerad
Mar 2005

Detta har jag ochså undrat över. Kopiera filerna ska ju iof inte vara nått problem. Bara att köra en "cp" med nån växel. Men hur gör man med grub tex, om man lagt in det på mbr? Om man då vill boota från den nya disken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

http://blinkeye.ch/mediawiki/index.php/GNU/Linux_System_Backu...

Har varit uppe på tapeten förut. Sen installerar du om Grub med hjälp av Gentoo manualen. Testa dock tar filen innan du tar bort den, formaterar disken eller vad du nu ska göra.

Tror det var såhär ungefär för grub om man ska installera på första disken:

#grub
grub> root (hd0,0)
grub> setup (hd0)
grub> quit

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080) - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Samsung Galaxy S8+ (Lifeproof Fré)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jan 2003

Tack för svaren!,

Frågade en vän också som gjort nåt liknande på jobbet. Han bytte inte hårddisk fast bytte filsystem på systemdisken. Han fick då flytta rubbet till en annan hårddisk, formatera/byta filsystem och sedan flytta tillbaka allt. Sedan var det bara att köra grub (antagligen på det viset razor1394 visade) och boota om så flöt det på som vanligt.
( Ändring i fstab också, men det är inget jag behöver tänka på. )

Kommer antagligen att prova på detta, i värsta fall har jag trots allt den gamla disken som funkar tills jag kommer på en bättre lösning.

Laptop: MacBook Pro 15,4" | i7 - 4Gb DDR3 - Intel 320 160Gb SSD | MacBook Air 13,3" | i7 - 4Gb DDR3 - 256Gb SSD
Photoblog: eco.nu | D90 + Nikkor 18-200 VR + Sigma 10-20 + Nikkor 35/1.8 + Sigma 17-50/2.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Var uppmärksam på /proc; kopiera inte denna katalog rekursivt.