partionera och chmoda rätt för server

Permalänk
Medlem

partionera och chmoda rätt för server

Hejsan

för ett tag sen var det en kille som fråga hur den "perfekta" partioneringen så ut för linux, han fick svaret att man kunde iaf börja med en swap och en /, men så var det någon annan som klagade på det och sa att det inte är säkert, iaf för en (http?)server.

Så det jag undrar nu, hur är den "perfekta" partionstabellen för en LAMP/ftp server?? Existerar den?? Hur stor blir "temp" under normal användning, töms den av sig själv eller ska jag tömma den manuelt m.m. Hur ska jag chmoda dom olika mapparna?? m.m. Jag antar att det här är ganska generellt för alla linux-distar, kanske även för unix/bsd??? och om servern även används som vanlig klient-dator, finns det ngot man måste tänka på då??

Permalänk

/var/www <--- En lös HDD... Sen räcker det lugnt med bara swap och / som anndra partioner.
Angående /temp... Så har jag inte lyckats med att fylla den särskilt mycket... och jag testar grymt mycket olika saker...

Permalänk
Medlem

På en server kan det vara lämpligt att lägga data på en egen partition/disk.

/tmp rensas inte automatiskt på ett linux system om det inte använder tmpfs som filsystem.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

ok, det var ju läsvärt, antar att det där med att lägga /var/www på en separat disk osså har att göra med säkerhet för ifall system-disken skulle kracha, så att det bara är att instalera om OS, så är allt precis som förr.

hagbarddenstore: skulle du kunna posta storleken på din /temp?? skulle vara intresant att se, även om det kanske inte spelar så stor roll

Permalänk
Medlem

Något grundläggande om man ska designa "säkra" partitioneringar (inget är riktigt jävla säkert ändå, det finns alltid saker man missar eller inte tänkt på) är att helt separera utrymmet som användarna kan komma åt från det som är viktigt för systemts fortlevnad.
Jag brukar alltid lägga /home på en annan partition / hårddisk än systemrooten, /var lägger jag på en annan disk så ofta som jag kan (mycket aktivitet, många små filer), /tmp får man glatt köra tmpfs på, och /usr får man gärna montera read-only (varför? en server ska ändå inte röras så mycket när den väl fungerar) om man kan, och det kan vara bra om man lägger sin /usr på egen partition långt ute på någon disk (läser mer per varv osv).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

hmm, det där verkade ju ganska vettigt. Tyvärr är jag inte allt för instatt i vad dom olika mapparna inehåller, jag vet på ett ungefär, men inga detaljer, och det gör det naturligtvis osså svårt för mig att lista ut hur jag ska partionera. Men efter det här så tror jag ungefär jag har fått grepp om hur det ska partioneras, om inte folk känner att nått måste tilläggas naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
hmm, det där verkade ju ganska vettigt. Tyvärr är jag inte allt för instatt i vad dom olika mapparna inehåller, jag vet på ett ungefär, men inga detaljer, och det gör det naturligtvis osså svårt för mig att lista ut hur jag ska partionera. Men efter det här så tror jag ungefär jag har fått grepp om hur det ska partioneras, om inte folk känner att nått måste tilläggas naturligtvis.

Hej!

Jag slänger in en länk till en sida som förklarar lite grundläggande vad som finns i de olika mapparna, sedan kan du själv besluta vad du tycker är viktigt.

http://www.comptechdoc.org/os/linux/usersguide/linux_ugfilest...

Hoppas det blir en bra lösning.

Permalänk
Medlem

men vilken trevig sida man tackar för tipset, nu ska det förhoppningsvis gå av sig själv med lite flax å logiskt tänkande