Var leta krashinfo förutom i "messages"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Var leta krashinfo förutom i "messages"?

Jodå servern dök efter 2 veckor. Tvärdog, kom inte åt den med ssh eller nånting, precis när jag kopierade en stor fil till den (hade kopierat ett gäng filer till den nyligen också).
Körde reset och efter några minuters tuggande kom den upp igen.
Ser inget alls i /var/log/messages före min hårda reboot.

Misstänker att nån hårdvara är lite risig eftersom den startade om sig själv för en månad sen (då jag bytte OS och pulade lite med den när den ändå var nere).
Har ju både gfx och NIC och minne att byta med, men är ju jobbigt som fan att felsöka när felen kommer så sällan.

Så, kan jag hitta ledtrådar nånstans till vad som hände?

OpenBSD 3.9

Tack

EDIT: Förresten gick fildelningen mellan våra två XP-burkar också ner samtidigt, men efter router-reboot och pc-reboot var det tillbaks, men servern kom aldrig igång. Lite skumt....tycker inte Samba mellan XP-burkarna ska krasha för att Samba på servern krashar.

EDIT2: Har ju en gammal P3 500MHz hemma också, men det är en sån där slot-nånting så inte så lätt att få på en tyst kylare på den.
Blir nog att återanvända min 3000+ när jag uppgraderar och bygga ny server runt den, om jag bara hittar vad för ny modern hårdvara som lirar med OpenBSD....
Hmm....eller ta hela jäkla XP-burken som ny server (om OpenBSD funkar på den) och bygga helt ny burk med AM2 eller Intels nya....hmmm....Gb-LAN skulle inte va helt fel tex

CCNA sedan juni 2006