Är Firefox så bra som vi tror?

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått ett enda spyware eller virus sedan jag började använda Firefox.

Opera är snabbt och smidigt, men min upplevelse är att den renderar CSS lite mindre korrekt än Firefox ibland, och så går det inte att mittenklicka (tumklicka) på de flesta saker för att öppna ny flik, som det går i Firefox. Gränssnittet i Firefox är snyggare och jag gillar att använda CSS för att förändra det, t ex en enkel regel jag lägger in i userchrome.css för en kombinerad stop/reload-knapp... Extensions är svårt att ge upp också, men det kanske finns en funktion för alla de extensions jag använder, inbyggt i Opera. Har inte kollat noga än. Jag vet inte om jag har några fler klagomål, utan jag skulle i princip kunna använda Opera om det inte vore för dessa saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Jag har inte fått ett enda spyware eller virus sedan jag började använda Firefox.

Opera är snabbt och smidigt, men min upplevelse är att den renderar CSS lite mindre korrekt än Firefox ibland, och så går det inte att mittenklicka (tumklicka) på de flesta saker för att öppna ny flik, som det går i Firefox. Gränssnittet i Firefox är snyggare och jag gillar att använda CSS för att förändra det, t ex en enkel regel jag lägger in i userchrome.css för en kombinerad stop/reload-knapp... Extensions är svårt att ge upp också, men det kanske finns en funktion för alla de extensions jag använder, inbyggt i Opera. Har inte kollat noga än. Jag vet inte om jag har några fler klagomål, utan jag skulle i princip kunna använda Opera om det inte vore för dessa saker.

Funkar utmärkt att mittenklicka i opera för att öppna flikar. Jag gör det hela tiden. Stop/reload-knapp är standard i opera för övrigt.

Du kan ju räkna upp de insticksmodulerna du inte kan vara utan så vi operaanvändare ser vad vi saknar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

topic på tråden är "Är Firefox så bra som vi tror?" men nästan alla flamar varandra om features. - bara konstaterar lite högt för mig själv.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av momo1
firefox är inte lätt för dem som e nybörjare utan för dem som vet lite om dator 84% använder internet explorer varför anävdern folk 84% internet exp...?
Jo de eå här: dem kan inte mkt om datorer lr dem slipper ladda firefox för dem tycker att intern.... e lättare än firefox men de synd om dem firefox e mkr bättre än internt explorer SAFER FASTER BETTER de e inte mkt som använder FF

Lär dig att stava innan du vräker ur dig saker.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Lär dig att stava innan du vräker ur dig saker.

Sluta klaga på hur folk stavar och håll dig till topic.

Det är ganska vanligt att folk tror att Opera eller FF är säkrare än IE. Dock är det oftast användaren som är problemet. En rekommendation är att starta browsern som icke-admin. Det minimerar chansen att få spyware, oavsätt smak.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Lär dig att stava innan du vräker ur dig saker.

Nice, spellflejmer..
Och angående topic tycker du?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Samma visor som vanligt. Men i alla fall, nej FF är inte så bra som alla tror. Den är bra, men sen beror det helt på vad man jämför med och vad man har för personlig smak. Jag föredrar Opera framför allt egentligen, men det tråkiga är att den visar inte alla sidor korrekt eftersom de är kodade efter IE. Just därför sitter jag just nu med Avant Browser. Enkelt, smidigt och... inte så mycket mer egentligen. Funkar dock i de flesta lägen och erbjuder ungefär vad jag kräver, eftersom jag inte orkat dra mig in i syltan igen.

Sen ärligt talat skiter jag fullständigt i att FF är open source. Hurra! Spelar det någon roll egentligen? Tycker inte det ska påverka ens val av webbläsare i alla fall. Visst, open source är jättebra, det kan jag bara hålla med om. Men det innebär automatiskt inte att det gör ett program bättre. _Möjligheten_ till att få det bättre finns där, men det finns det även i andra program som inte är open source. Luktar för mycket bullshit och naivitet. Öppna ögonen istället.

Gå efter vanor brukar inte heller vara det bästa alternativet. Stirra sig blind tillbaka och säga "dom var först med det, sen kommer alla copycats" funkar ju inte. Man lever i nutid, inte dåtid, dvs, det gäller att hålla sig uppdaterad (fast det är valfritt).

Fortsätt grilla, för jag tror jag erbjud en fin biff åt er nu.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Tur att allt man behöver redan finns i operan och man slipper kompilera för att passa systemet exakt.

Man behöver inte kompilera Firefox själv om man inte vill men möjligheten finns. Det finns även en hel del plugins och funktioner till Firefox som inte finns till Opera. Man kan skräddarsy Firefox lättare, med Opera får man bara ett färdigt paket med mängder av saker man aldrig kommer använda och många saker som fattas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Sluta klaga på hur folk stavar och håll dig till topic.

Det är ganska vanligt att folk tror att Opera eller FF är säkrare än IE. Dock är det oftast användaren som är problemet. En rekommendation är att starta browsern som icke-admin. Det minimerar chansen att få spyware, oavsätt smak.

Det är väl klart att folk tror att opera är säkrare än IE då det är så.
Sen att det till största delen beror på användaren att denne får virus och skit är ju en sak. Det ändrar dock inte det faktum att opera är säkrare än IE om man kollar rent tekniskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Man behöver inte kompilera Firefox själv om man inte vill men möjligheten finns. Det finns även en hel del plugins och funktioner till Firefox som inte finns till Opera. Man kan skräddarsy Firefox lättare, med Opera får man bara ett färdigt paket med mängder av saker man aldrig kommer använda och många saker som fattas.

Jag tycker det är lättare att skräddarsy opera än firefox. Sen vilka är dessa många saker som fattas i opera?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Om vi ska vara riktigt petiga så skrämmer mig alla funktioner som finns med i Opera från början, med jag i Firefox kan ladda ner dom efter behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Man behöver inte kompilera Firefox själv om man inte vill men möjligheten finns. Det finns även en hel del plugins och funktioner till Firefox som inte finns till Opera. Man kan skräddarsy Firefox lättare, med Opera får man bara ett färdigt paket med mängder av saker man aldrig kommer använda och många saker som fattas.

Exakt vad för saker fattas i Opera? Kom inte och säg extensions bara, eftersom Opera överhuvudtaget inte är i behov av det.

Det här är det värsta jag vet med pajkastning. Så länge man kan backa upp sina påståenden med fakta är det lugnt, men vissa tycks glömma bort den biten.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

(Har inte läst tidigare inlägg, svarar på topic)

Jag, som är lite gammal i gejmet - suttit på nätet sen 94, tycker jag har sett en hel del webbläsare komma och gå. De flesta verkar följa samma mönster: de som uppskattas ordentligt, växer fort och ådrar sig snart det ena oönskade med det andra och dör bort i dimman. Och snart kommer det en annan webbläsare som gör likadant. För mig är FF en sån webbläsare.

IE sög rätt bra när den kom, men växte inte för fort .. utan tog tid på sig. Jag tycker mig ha sett webbläsare som varit mer hyllade - än FF är idag - som dött bort inom 1-2 år tidigare. Cyniskt gissar jag på att FF kommer att gå den vägen med.

Inte för att FF är dålig. FF är bra. För bra, för bra för att kunna överleva speciellt länge. IE är mycket stark och mer uthållig i det långa loppet. Tycka vad man vill om IE, men den har överlevt starkare konkurrenter än FF tidigare, tycker jag.

Det är faktiskt rätt imponerande att en sån halvdan och omtvistad webbläsare (som IE är) kan ha stått sig så länge som den har

Jag kör IE, för att ... det bara funkar i IE. Den strular så gott som aldrig med sidor eller kompatibilitet. Får sällan reklam eller maskar och skit genom den. Det får man ju mest på pr0n-sidor

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

OffT: Märkligt att alltid Opera-användare känner sig tvugna att göra reklam i trådar om Fx.

Ang. sidan trådskaparen länkar till så är den svår att ta på allvar, då alla "myter" bara finns i upphovsmannens fantasi. Ingen vettig människa tror eller påstår att Fx är allsmäktigt och perfekt, däremot är det ett mycket trevligt och välkommet alternativ till IE, som dessutom har visat sig vara mycket säkrare. Att den dessutom är Open Source väger tungt för min egen del, därför väljer jag den framför andra alternativ. Bara mina två cent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
OffT: Märkligt att alltid Opera-användare känner sig tvugna att göra reklam i trådar om Fx.

Ang. sidan trådskaparen länkar till så är den svår att ta på allvar, då alla "myter" bara finns i upphovsmannens fantasi. Ingen vettig människa tror eller påstår att Fx är allsmäktigt och perfekt, däremot är det ett mycket trevligt och välkommet alternativ till IE, som dessutom har visat sig vara mycket säkrare. Att den dessutom är Open Source väger tungt för min egen del, därför väljer jag den framför andra alternativ. Bara mina två cent.

Jag tar åt mig, eftersom jag känner att det delvis är riktat åt mig. Därför kommer här ett litet tillägg från mig.

Tycker du det är så märkligt egentligen, att det blir tal om Opera? Du vet att diskussioner utvecklas, och det ligger dessutom i samma kategori. Sen har jag inte sett så mycket av vad du kallar för reklam. Förklara gärna vad du menar med det. Jag själv skrev till och med att jag inte är en Opera-användare nu.

Sen vore det intressant att se några punkter ur trådskaparens länk som bara är fantasi. Skribenten har i alla fall uppgett källor och exempel, så helt taget ur luften är det inte. Är självklart inte den mest seriösa research personen gjort, det erkänner jag, men ändå kul att någon kan kritisera ett så pass hype:ad (Ja, faktiskt) webbläsare och få uppmärksamhet.

Som du själv skriver, ingen vettig människa kan påstå att FF är allsmäktig och perfekt. Med andra ord finns det många ovettiga FF-användare (jag har i alla fall haft oturen att möta dom) som bara lyssnar på andra och får sedan för sig att det är just på det viset. Och det problemet existerar självklart inte bara här, utan är ett relativt vanligt förekommande. Döda fiskar flyter medströms eller hur man säger. Tanken med sidan var väl just att få dessa "döda fiskar" lite fjäll på näsan misstänker jag.

Om det inte var riktat åt mig, så kan du bortse från detta meddelande, delvis.

(Jag har inget emot Firefox eller Mozilla alls, mer än att det finns andra browsers som helt enkelt är mer i min smak)

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
OffT: Märkligt att alltid Opera-användare känner sig tvugna att göra reklam i trådar om Fx.

Ja det var väll på tiden, i 43 år har FX fanboys gjort reklam i varenda browser tråd som kommit upp, nu är det Operas tur, synd att folk känner sig tvungna att göra detta

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Föredrar Firefox eftersom det är den bästa browsern för mig just nu, den finns för alla de OS jag använder och den fungerar alltid lika bra. Största problemet med den är den kräver förhållandevis mycket av datorn, vilket är väldigt synd. Opera är även den bra och de distrubierar binärer för väldigt många OS, vilket absolut ska uppmuntras. Problemen kommer om man kör en developmentversion av ett OS, då är det inte säkert att det finns en kompatibel binär.

Spyware och dylikt är inget jag oroar mig för, det är ju för det mesta windowsspecifikt.

Edit: Safari är annars en rätt trevlig browser, men jag har inte hittat något stöd för tabbar i den. Kan det verkligen vara så att Safari inte stödjer tabbar? Väldigt synd i så fall.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

va? safari har alltid haft tabbar som standard...

Permalänk
Medlem

När Operaanvändare, eller FF användare börjar säga att det är mycket säkrare och tekniskt bättre så kommer det sällan argument. Har ni läst första inägget med länken i den här tråden?

När Opera eller FF har 500miljoner (ja ni läste rätt) användare, vad tror ni "the bad guys" kommer försöka hacka för browser då? När en browser har så liten marknadsandel som vissa har så är det inte intressant. Tro inte att just DIN favvobrowser inte innehåller några buggar. Alla komplexa mjukvaruprogram innehåller buggar och dom kan utnyttjas. Att diskutera hur många buggar något innehåller är inte heller så relevant eftersom det bara behövs EN fet bugg för att ta över ett system. Så tillbaka till mitt råd från början, hjälp era vänner och släkt att surfa säkert. Inte tacka ja till alla downloads och om möjligt, surfa inte runt på nätet som admins, ovsätt smak på browser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
va? safari har alltid haft tabbar som standard...

Hur skapar jag en ny tab? Hittar inget i menyerna.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Sen vilka är dessa många saker som fattas i opera?

- http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/
- http://chrispederick.com/work/webdeveloper/
- http://www.google.com/tools/firefox/toolbar/index.html ( pagerank view )
- lite http://tmp.garyr.net/ med kanske
- vettig hantering av musscroll
- bättre auto-update ( snabbare, tystare, smidigare )
- stöd för google calendar (vilket inte opera-folket kan göra mycket åt men dom får väll skicka arga brev till Google eller något )

Fördelarna med opera är väll att det drar mindre minne och har en bättre svg-tolk, mycket bättre/snabbare/snyggare cltr+tabb sak med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticisms_of_Mozilla_Firefox och http://en.wikipedia.org/wiki/Criticisms_of_Opera kan man läsa med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Hur skapar jag en ny tab? Hittar inget i menyerna.

Du måste aktivera tabbar någonstans först, minns inte riktigt var dock. Men kan kika det i morgon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
(Har inte läst tidigare inlägg, svarar på topic)

Jag, som är lite gammal i gejmet - suttit på nätet sen 94, tycker jag har sett en hel del webbläsare komma och gå. De flesta verkar följa samma mönster: de som uppskattas ordentligt, växer fort och ådrar sig snart det ena oönskade med det andra och dör bort i dimman. Och snart kommer det en annan webbläsare som gör likadant. För mig är FF en sån webbläsare.

IE sög rätt bra när den kom, men växte inte för fort .. utan tog tid på sig. Jag tycker mig ha sett webbläsare som varit mer hyllade - än FF är idag - som dött bort inom 1-2 år tidigare. Cyniskt gissar jag på att FF kommer att gå den vägen med.

Inte för att FF är dålig. FF är bra. För bra, för bra för att kunna överleva speciellt länge. IE är mycket stark och mer uthållig i det långa loppet. Tycka vad man vill om IE, men den har överlevt starkare konkurrenter än FF tidigare, tycker jag.

Det är faktiskt rätt imponerande att en sån halvdan och omtvistad webbläsare (som IE är) kan ha stått sig så länge som den har

Jag kör IE, för att ... det bara funkar i IE. Den strular så gott som aldrig med sidor eller kompatibilitet. Får sällan reklam eller maskar och skit genom den. Det får man ju mest på pr0n-sidor

Ne egentligen inte, eftersom Internet Explorer är standard webläsare i Windows så är det inte så konstigt att den fortfarande används. En del orkar helt enkelt inte bry sig om att prova andra webläsare, andra vet inte om andra webläsare, och så länge IE är standard i Windows kommer IE troligtvis ha största marknadsandelarna.

Men Netscape är ju en riktig legend! Gillar Netscape jättemycket i Windows, mysig webläsare. Däremot är den outdated i Mac. Annars tycker jag Opera är bättre än Firefox.

Varför? Firefox tar för mycket minne, men annars är Firefox bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Du måste aktivera tabbar någonstans först, minns inte riktigt var dock. Men kan kika det i morgon

Var ganska enkelt att hitta i inställningarna, har nog inte tittat där innan bara Förutsatte att en sån självklar funktion var aktiverad som standard.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har FF här, för att kolla att designen håller. Men jag kör ett IE theme i den

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
Körde firefox förut men gick nu över till ie 7.0 och det verkar vara riktigt schysst!

Får jag passa på och fråga även om det kanske inte direkt hör till tråden, nu efter installation av ie 7 så visas hälften av texten på svenska, sen rullgardinmenyerna är helt på engelska, hur kan jag få de till svenska, är nog skitlätt men jag har inte hittat nåt ännu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjj
... hur kan jag få de till svenska, är nog skitlätt men jag har inte hittat nåt ännu?

Tror inte det går ... än. Den IE7 som finns ute ännu är väl Betan .. RC1. Finns bara på typ 5-6 språk än .. nåt sånt.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det är väl klart att folk tror att opera är säkrare än IE då det är så.
Sen att det till största delen beror på användaren att denne får virus och skit är ju en sak. Det ändrar dock inte det faktum att opera är säkrare än IE om man kollar rent tekniskt.

Jag tycker det är lättare att skräddarsy opera än firefox. Sen vilka är dessa många saker som fattas i opera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Exakt vad för saker fattas i Opera? Kom inte och säg extensions bara, eftersom Opera överhuvudtaget inte är i behov av det.

Det här är det värsta jag vet med pajkastning. Så länge man kan backa upp sina påståenden med fakta är det lugnt, men vissa tycks glömma bort den biten.

En del extensions fattas faktiskt. CIC nämner några saker som fattas. Och dessutom kommer Opera med många ganska onödiga funktioner.

Permalänk
Medlem

Är inte helt inne i branschen, så förklara gärna vilka/vad CIC är för mig.

Beror helt på vad användaren vill ha givetvis, men enligt mig finns det onödiga saker som mouse gestures tex. Jag använder mig inte av dom alls och tycker bara de är störande. Men för andra är dom "livsviktiga". Tycker man något är onödigt brukar det gå att stänga av som tur är. Annars tror jag faktiskt inte det finns något jag personligen tycker är onödigt. Men det är en smaksak som mycket annat.

---
Angående rubriken på tråden.. Hur bra tror folk att FF är? Ingen dryg ton på frågan, utan jag bara undrar.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det är väl klart att folk tror att opera är säkrare än IE då det är så.
Sen att det till största delen beror på användaren att denne får virus och skit är ju en sak. Det ändrar dock inte det faktum att opera är säkrare än IE om man kollar rent tekniskt.

Vad har du för referenser som styrker det? Antalet sårbarheter i en browser? Hur många luckor tror du det behövs för att man skall åka dit? (en hint, det är färre än 2).

Ifall Opera hade haft en större mängd användare så hade det hackats lika mycket på den som IE, att tro att Opera inte går att hacka är bara naivt.

Alla program har sårbarheter, det är bara frågan om hur lätt det är att hitta dem och hur lätt det är att utnyttja dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Är inte helt inne i branschen, så förklara gärna vilka/vad CIC är för mig.

Beror helt på vad användaren vill ha givetvis, men enligt mig finns det onödiga saker som mouse gestures tex. Jag använder mig inte av dom alls och tycker bara de är störande. Men för andra är dom "livsviktiga". Tycker man något är onödigt brukar det gå att stänga av som tur är. Annars tror jag faktiskt inte det finns något jag personligen tycker är onödigt. Men det är en smaksak som mycket annat.

---
Angående rubriken på tråden.. Hur bra tror folk att FF är? Ingen dryg ton på frågan, utan jag bara undrar.

CIC är en användare här på Sweclockers. Kolla hans inlägg:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=6776459...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Vad har du för referenser som styrker det? Antalet sårbarheter i en browser? Hur många luckor tror du det behövs för att man skall åka dit? (en hint, det är färre än 2).

Ifall Opera hade haft en större mängd användare så hade det hackats lika mycket på den som IE, att tro att Opera inte går att hacka är bara naivt.

Alla program har sårbarheter, det är bara frågan om hur lätt det är att hitta dem och hur lätt det är att utnyttja dem.

Firefox och Opera är säkrare än IE, det är bara att titta på verkligheten. IE har fler, hål, de är lättare att hitta och att utnyttja. Bara exempelvis ActiveX har ju gett en hel uppsjö med vägar in i folks datorer. Sen jag bytte till Firefox har AdAware inte hittat ett dugg, när jag körde IE hände det alltför ofta.