konstigt på kondensatorerna på moderkortet

Permalänk
Medlem

konstigt på kondensatorerna på moderkortet

alltså det har kommit nått vit-brunt på toppen av ett flertal av kondensatorerna på mitt mb.

vad är detta och är det farligt?

Permalänk

sånt där brukar indikera att kondensatorerna håller på att ge upp. vad exakt det är vet jag inte.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

men omg, fan. får ta den til el-labben å styra upp lite lödning:D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har ett EpoX 8K3A hur vet jag vilka kondensatorer jag skall ha.

går väl att läsa sig till hur många farad dom har med vad är det mer man behöver tänka på?

Permalänk

ninjja:: Löd med rätt polaritet

Permalänk
Medlem

jag och min bror har slängt våra epox 8kha+ pga läckande kondisar och ostabila datorer..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Kanske är det så kallad capacitor plague. Kolla på den här länken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

hade nog slängt mobot och köpt nytt eller kontaktat tillverkaren om det inte är alltför gammalt. :/

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

EpoX gör jättedåliga moderkort. Jag hade precis samma problem, men jag fattade inte att det var det som felade tills nyligen. Det kommer bara paja mer av dina grejer om du fortsätter med det. Det går att fixa, men lika bra att köpa nytt. Det har jag gjort iaf.

Permalänk

Om Epox gör jättedåliga moderkort, så måste jag ha haft väldigt stor tur, då mitt har klarat sig felfritt i 2 år.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

släng köp nytt... varför spara på gammalt shit
men epox e inte sämre än annan shit..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz