Permalänk
Medlem

Problem med MSI K8N och AMD X2

Har problem med lite nya delar och undrar helt enkelt hur jag ska felsöka.

K8N Neo4-f
Asus 7600GT
AMD X2 4200+
Corsair Value Select minnen 2x1gb och 2x512mb har jag att prova med.

Datorn hänger sig 10-30min efter boot. Provade en linux live cd och drog igång tetris. Några av gångerna startade datorn om direkt utan något felmeddelande. Några gånger fortsatte tetris att gå fast mus+tangentbord dog. Så jag skickade in moderkort + grafikkort på RMA (skulle slängt med CPUn också...) och fick tillbaka det idag. Enligt komplett.se är det inga fel på grejerna.

Får fortfarande samma fel. Hinner ungefär till mitten av en XP installation innan den krashar, kan därför inte prova drivrutiner och sådant utan det här är innan allt sådant är på plats.

Så om man ska lita på komplettes felsökning är moderkort och grafikkortet hela. Det som återstår är då CPU eller minne. Har som sagt 4 stickor och provat alla möjliga kombinationer enligt moderkorts manualen. Ingen som helst skillnad.

Då till mina frågor, vad fasen gör jag? Ska jag skicka CPUn på RMA också och vänta en vecka till? Kan man se om det är cpun eller minnet på något sätt? Hinner inte gärna köra en memtest innan datorn krashar

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har samma problem som dig. Nu är mitt kort på väg tillbaka med en räkning för att de inte hittat något fel. Jag köpte som jag skrev i den andra tråden ett nytt likadant moderkorten och felet med plötsliga hägningar och plötsliga omstarter är helt borta. Jag körde prime och burnintest själv. Påvisade inga problem och datorn fungerade. Vid alldaglig surfning där jag laddar ned och kör program samtidigt gjorde att datorn dog. Jag kunde dock installera operativsystemet men jag hade väl tur.

Om det är något annat som är fel med komponenterna så bör väl det ha visat sig nu när jag sitter med samma dator fast ett annat moderkort?

I mitt fall handlar det om en AMD 64 på 3500+ tillsammans med ett MSI K8N NEO4 F.

Edit: Har man sett! Det är precis samma märke och modell som ditt! Det kortet jag gick och köpte i affären (när jag märkte att något var fel på det jag hade) är precis samma märke också. Dock en mycket senare revision. Nyare alltså. Det fungerar felfritt. Kan det vara så att det är något med just denna revision? Troligen så har du samma som mig eftersom våra kort kommer från samma affär och har samma problem.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara samma fel. Hur som helst var det bra att det löste sig för dig. Jag själv får ett annat kort på måndag då mitt nya inte heller fungerade bättre. Blev ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311570 som jag hoppas ska fungera bättre. Snällt av komplett att bjuda på skillnaden mellan korten också