Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Melbourne
Registrerad
Mar 2005

Programering i c++

Hej allihoppa! Ska börja en kurs om programering på gymnasiet. Programering A c++. Där vi ska leka lite :D. Men nu är det så att läraren vill att vi ska köra Dev-C++. Men jag hittar endast windows versionen av den. Finns det någon annan fin kompilator för linux native som likanar Dev-c++? Kör Debian etch.

Mvh Simon U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Använd valfri editor, till exempel gedit eller kate och gcc(g++) (som dev-c++ använder).

Kompilera genom att köra g++ fil.cpp -o namn_pa_programmet. Sen kan du köra det med ./namn_pa_programmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2005

kompilerar gärna med extra debug. g++ -Wall -g3 fil.cpp -o namn_pa_programmet

Annars finns även Anjuta, men en trevlig editor (nano så klart) och g++ ligger mej i smaken:D

.:aixelsyd:.
Remember Google isn't the web! But do use it's power!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/etc
Registrerad
Apr 2006

http://wiki.codeblocks.org/index.php?title=Compiled_packages_...

Mycket bättre än Dev-C++. Du kan även be dina kompisar/lärare att byta till den.
Annars finns nano. Eller det dom andra har sagt.

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jul 2003

Själv föredrar jag vim.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Om du vill ha en komplett IDE så tror jag Eclipse har en plugin för C++. Kan säga att den är grymt bra att använda för att lära sig nya språk, jag håller på med Java.

Annars är favoriten Vim + gcc. Att läraren vill att ni använder en speciell kompilator handlar nog mest om att han/hon är van och använda den och kan hjälpa till vid strul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda, ghetto #2
Registrerad
Jul 2001

Jag skulle också säga Anjuta eller Eclipse, men jag tycker att det är ett väldigt märkligt val att börja med C++.

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

KDevelop kör jag hemma. Kan vara ett trevligt alternativ om du kör KDE.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

jed + gcc. Då får du fina syntaxfärger också

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnie
Då får du fina syntaxfärger också

Alla vettiga text-editorer har "syntaxfärger", syntax highlight.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Melbourne
Registrerad
Mar 2005

Snackade med läraren idag. han sa att han skulle fixa en linuxburk till mig så att jag kunde köra samma verktyg hemma som på skolan. Dessutom tyckte han att jag va "häftig" som vågade köra linux Sa till honom att det är mycket trevligare att arbeta i en linux miljö. Ska försöka att Lära honnom lite mer om det ämnet

Tack för alla svar. Vet inte vilken av alternativen jag kommer att köra, men jag kommer att testa flera av dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2001

Eclipse som tidigare nämns är ytterst trevligt och användbart. Företag som Ericsson har gått över och använder det idag. Sen kanske jag är fel person att fråga om detta, jag är aningen partisk i eclipsesvängen antar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Snackade med läraren idag. han sa att han skulle fixa en linuxburk till mig så att jag kunde köra samma verktyg hemma som på skolan.

Annars kan du ju SSH:a till din burk från skolan så slipper du flytta filer fram och tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Nov 2005

Code::Blocks är det enda rätta. <3

Neun und neunsich.