Ubuntu: Packa upp .r00 .r01.....

Permalänk
Medlem

Ubuntu: Packa upp .r00 .r01.....

Är hemma en snabbis på lunch nu och försökte packa upp en grej jag har som är i .r00 .r01 .r02 osv på en polares dator med en ny Ubunut-installation på. Men den inbyggda arkivhanteraren fixar inte det. Så min fråga är hur man löser det? Jag kan inte ett skit om Linux (i stort sett) och de trådar jag sökt/hittat gör mig inte klokare.

Så kan någon förklara på ett jävligt enkelt sätt hur jag ska bära mig åt för att packa upp filerna och jag vore evigt tacksam.

Permalänk
Medlem

installera unrar/unrar-nonfree
unrar e blablabla.rar

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
installera unrar/unrar-nonfree
unrar e blablabla.rar

Det där var inte riktigt vad jag anser vara en utförlig förklaring, tack för att du försökte men som det står ovan har jag ingen kolla på linux alls. Vet hur apt fungerar ungefär men "unrar e blablabla.rar" säger mig inte ett jota :).

Permalänk
Medlem

Öppna en terminal.
Skriv:

unrar e <arkivet du vill packa upp>.rar

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Har inte kört Ubuntu eller unrar på kommandoraden på länge, men det borde vara något i den här stilen.

$ sudo apt-get install unrar # installera unrar, vet ej om det finns i multiverse eller vad det kallas $ cd /mapp/med/rarfiler $ unrar --help # läs allt vettigt och sen kör du antagligen $ unrar -x arkivnamn.r00 # om inte arkivnamn.rar existerar

Edit: Late :/

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

nonfree

Om du inte är en sådan som bryr dig mycket om att all programvara du använder skall vara fri mjukvara så kan du ta nonfree-versionen, den funkar bättre enligt mig.

apt-get install unrar-nonfree i en terminal

alternativt så använder du synaptic eller aptitude

du kan tvingas lägga till universe eller multiverse, men det gör du enkelt med synaptic om du inte känner dig mogen att editera sources.list

Lycka till!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Lägg till fler paketservrar i synaptic: http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_apt-get_the_easy_wa...
Sök efter rar i synaptic. Paketet bör heta något i stil med unrar-nonfree. Installera.
Du bör nu kunna använda rar-filer genom att dubbelklicka på dem.

Permalänk

När man väl har installerat unrar-nonfree så kan man öppna filerna direkt i arkivhanteraren, man behöver inte köpra unrar manuellt genom konsollen. Bara en liten notis

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det löste sig till slut. Tack så hemskt mycket för hjälpen alla!