Priser och lanseringsdatum för Windows Vista avslöjade

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert vara massa buggar nu i början och dom kommer inte ha lösningar på allt direkt i supporten eller något. Bättre att vänta

Visa signatur

Seeding is Life

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat för ett OS i hela mitt liv så, ja.. tror inte detta kommer bli dyrare för mig?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

hahaa, generöst o få hela 10-50 dollar rabatt vid köp av extra licens :D:D väldigt generöst

för samma pris eller till o med mindre som en extra licens kostar så får man 5 st från apple. eller 2 st skarpaversioner med skivor o allt

varför måste microsoft vara så dyra?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man behöva betala 1500 spänn+ för en nedgraderad version av ett OS som förmodligen inte ens fungerar med alla spel?

Skärp er MS.....1500 för näst högsta versionen och jag kanske finner det acceptabelt. 500-700 kr för budgetversionen är rimligt.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Blir Vista Business för min del. Dock inte förens runt våren 2008, då jag ska uppgradera datorn. Tills dess hoppas jag att det kommit ut ett service Pack 1 som rättar till buggar. Kommer köpa det från USA genom en kompis. Som ofta åker dit på affärsresor.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Blev billigare än vad jag väntat mig! Men enligt mig fortfarande för dyrt, speciellt för ett så okompetent och krävande OS som Vista.

Tacka vet jag Leopard. Ska köpa Leopard till min Macbook så fort det kommer! Det kommer köra över Vista med hästlängder!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Blev billigare än vad jag väntat mig! Men enligt mig fortfarande för dyrt, speciellt för ett så okompetent och krävande OS som Vista.

Tacka vet jag Leopard. Ska köpa Leopard till min Macbook så fort det kommer! Det kommer köra över Vista med hästlängder!

Fråga, vad gör Vista så okompetent? Windows ME kan jag hålla med om att det är okompetent, men Vista verkar bli det bästa Microsoft har åstadkommit på länge. T.ex. så är windows flera år gamla grafikmotor (förvisso uppdaterad ganska många gånger, men fortfarande samma motor i grunden) skrotad och en helt ny används istället

Permalänk
Medlem

En tusing är väl inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Fråga, vad gör Vista så okompetent? /.../ Vista verkar bli det bästa Microsoft har åstadkommit på länge.

Inkompetent, men annars så svarar du dig själv- bättre betyder inte bra

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

LOL! Ja inlägget var roande i alla fall.

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir nån studentrabatt. Om det skulle vara samma nivå som Adobes rabatter på Adobe CS2 så är man nere på c:a 80 dollar för dyraste Vista

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

HAHA, riktigt roande, kul läsning Fick mig ett gott kvällsskratt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
En massa rolig text utan någon egentlig betydande innebörd

Haha! Fast visst är det bra att du har egen vilja och inte tvingas att köpa det?

Själv ser jag fram emot att det släpps! Blir nog ett köp, eller så hoppas jag att det medföljer de bärbara burkar som släpps efter att Vista släppts.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

jag tror stackars Lisa kommer bli riktigt ledsen om hon läser detta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Skulle vara kul som sagt att veta vad som skiljer dessa paket åt, om det bara är massa lull-lull man får med ju dyrare man köper eller vad de nu hittat på..

Vista är väl ett måste så småningom när DX10 tar över världen, även dx9-spel skulle väl flyta upp till 8ggr bättre eller vad de nu grötade om förut...

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hmmm jaa det blir nog inget köp än på ett bra tag...
Jag investera i en xp64 för ett tag sedan och är mycket nöjd med den + att ska jag köra Vista så ska jag ha dator som pallar det d.v.s: en dator med två eller flera kärnor samt ett Dx10 grafikkort o det kommer dröjja innan jag har råd med en sån dator

Hur som helst allt lull lull som folk gnäller över kommer folk också vänja sig vid eller lära sig kringå ugiofär lagom till sp1 har slappts o de värsta buggarna har fixats, se bara på xp.

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk
Medlem

Hade en full version av Ultimate kostat runt en tusing så skulle jag kunna sträcka mig till att köpa det, nu skiter jag i det personligen.
Dom har inget som tilltalar mig för dessa pengar, då behåller jag hellre mina pengar än ger de rika ännu mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Kanske blir som med XP. Har man en olaglig kopia kan man köpa det billigare över nätet genom Microsofts hemsida.

Kommer inte ihåg va den swe.c nyheten hette dock men den finns någonstans =).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

Word!

Nu kör jag i och försig XP och har gärna en trevlig bakrund men klassiskt tema ftw !

Vanlig startmeny, inte mappar som är lika stora som knaparna i internet explorer, vanliga gråa menyer som inte segar ner utan bara like it used to be!

Det gillar vi!

Citat:

Det kommer säkert vara massa buggar nu i början och dom kommer inte ha lösningar på allt direkt i supporten eller något. Bättre att vänta

That's what I said! Alltid bättre att vänta lite och låta folk recensera och tycka till, det gäller allt nästan

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Vista och ett DX10-graffe... Kommer även behöva mera minne, och en prolle, och ja, en helt ny dator blir nog enklast...

Hmm, antar att XP fungerar några år till. Köper nog en HDTV till PS3 istället. Känns som en roligare investering...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
Rätta mej om jag har fel men varierar inte momsen mellan staterna, vilket gör att man ofta anger utan moms för att få en rättvis pris bild (noterar att jag endast spånar)

Det stämmer bra, Kalifornien har en hög moms i förhållande till de övriga på ungefär 8% medan Delaware inte har någon moms över huvud taget... Alltså anger man aldrig skatten i ett pris, kan vara bra att tänka på om man kolla på en amerikansk sida där man tänkt att handla till exempel om man ska dit!

Permalänk
Medlem

Så hur blir det med TCPA/DRM ? skulle inte det införas med Vista eller har jag hammnat på fel spår ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kokobong
Så hur blir det med TCPA/DRM ? skulle inte det införas med Vista eller har jag hammnat på fel spår ?

Det skulle inplementeras för att kunna köra de filmer som kommer, annars vore Media delen av Vista ganska meningslös eller hur

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
DYRT ?? ??

Nä det är inte så dyrt om du tänker efter.

Köper du en Windows Vista version för 2000 kr och har den till nästa windows kommer säg 5 år så blir det bara 33 kr i månaden eller 400 kr om året och det har väl de flästa råd med eller ?

Vad jag har sett av Vista så tycker jag det ser väldigt låvande ut och kommer garanterat att köpa det.

Yeps man har råd om man får den för 33 kr månaden....men MS ger nog inte den åt oss på avbetalning

Själv köpte jag Windows XP Pro SP2 igår för 1500:- ....fick ett presentkort värt 1000:- på min 40års dag i helgen så då fick det bli en OEM XP skiva

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia är det bara Ultimate som kommer att ha stöd för Game Optimizer (WinSAT). Jag hoppas verkligen inte att det är den utlovade funktionen som stänger av allt krävande delar i operativet när man drar igång ett spel.

Visa signatur

if it's still moving, shoot it again! - www.FZ.se -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

Haha

Själv använder jag just nu Pre-RC1 av Vista på en test dator.. Med "de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget".

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

Hahhaa, dagens lätt! Men håller med dig - Visa kommer att bli dåligt, och speciellt för de pengarna. Tillbaka till Linux för min del.

Permalänk
Medlem

Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Jag skulle inte köra vista frivilligt om jag så fick det gratis eller ens pengarna licenserna kostar. Det är inte fritt att använda som man vill och jämfört med de flesta moderna fria operativsystemen så verkar Vista bara ha potential att bli en leksak för ungdomar som gillar att leka på LAN-partyn.

Sen är det väl fyllt till bredden med DRM, DRM och ännu mer DRM som låser in användaren till själva plattformen och förr eller senare låser ute användaren från sitt eget material.

Aero-gränssnittet är inte heller ett dugg nyskapande jämfört med varken Xgl/AiGLX eller Aqua:

http://www.ehomeupgrade.com/entry/2915/linux_xglcompiz_graphi...

Permalänk

Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Jag skulle inte köra vista frivilligt om jag så fick det gratis eller ens pengarna licenserna kostar. Det är inte fritt att använda som man vill och jämfört med de flesta moderna fria operativsystemen så verkar Vista bara ha potential att bli en leksak för ungdomar som gillar att leka på LAN-partyn.

Sen är det väl fyllt till bredden med DRM, DRM och ännu mer DRM som låser in användaren till själva plattformen och förr eller senare låser ute användaren från sitt eget material.

Aero-gränssnittet är inte heller ett dugg nyskapande jämfört med varken Xgl/AiGLX eller Aqua:

http://www.ehomeupgrade.com/entry/2915/linux_xglcompiz_graphi...

DRMskyddet är ju inget som du direkt ser utan det sker automatiskt när du tex. öppnar en mediafil så det är ju inget att störa sig på.

Öppnar du andra mediafiler utan DRMskydd så är det ju som vanligt.

Angående Aerogränssnittet så är det tydligen en sak som kunderna vill ha därav dom tarmed det i sitt operativsystem och det finns ju inte i de billigare versionerna så vill du inte ha det så behöver du inte köpa det helt enkelt.

Förstår inte varför det gnälls så himmla mycket, Köper man Vista och kör med det gammla utsendet så kommer det se precis ut som de gammla Windowsena men ändå få tillgång till de nya funktionerna och förbättringarna, Helt enkelt ett Windows XP med förbättrade funktioner.

Men men Windows Vista kan bli ett nytt Windows Me vem vet eftersom det inte har lancerats än men var snälla och spara skitsnacket om Vista tills vi värkligen vet hur den färdiga versionen fungerar.

Kortfattat:
1. DRM är en kontroll som görs i bakrunden på DRM-skyddade filer du har köpt väldigt snabbt och enkelt.

2. Vill du inte ha Aero utsendet så behöver du inte köpa det.

3. Vista är inte klart än och det är endel kvar innan vi ser det på marknaden.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
DRMskyddet är ju inget som du direkt ser utan det sker automatiskt när du tex. öppnar en mediafil så det är ju inget att störa sig på.

Öppnar du andra mediafiler utan DRMskydd så är det ju som vanligt.

Angående Aerogränssnittet så är det tydligen en sak som kunderna vill ha därav dom tarmed det i sitt operativsystem och det finns ju inte i de billigare versionerna så vill du inte ha det så behöver du inte köpa det helt enkelt.

Förstår inte varför det gnälls så himmla mycket, Köper man Vista och kör med det gammla utsendet så kommer det se precis ut som de gammla Windowsena men ändå få tillgång till de nya funktionerna och förbättringarna, Helt enkelt ett Windows XP med förbättrade funktioner.

Men men Windows Vista kan bli ett nytt Windows Me vem vet eftersom det inte har lancerats än men var snälla och spara skitsnacket om Vista tills vi värkligen vet hur den färdiga versionen fungerar.

Kortfattat:
1. DRM är en kontroll som görs i bakrunden på DRM-skyddade filer du har köpt väldigt snabbt och enkelt.

2. Vill du inte ha Aero utsendet så behöver du inte köpa det.

3. Vista är inte klart än och det är endel kvar innan vi ser det på marknaden.

Hehe, jag tror du missförstod varenda poäng i kommentaren.

DRM låser in användaren till en specifik plattform och låser ute konkurrenter. Problemet är inte om DRM-funktionaliteten syns eller inte i Vista, är krånglig att använda osv. utan det faktum att marknaden och användningen av innehållet styrs uppifrån utanför konsumentens kontroll. De enorma nackdelarna syns varje dag ute i verkligheten genom monopol-marknader vilka hämmar en fri marknad som kan utvecklas, licens-problem, kompatibilitetsproblem och varierande svårtillgänglighet till media. Vad händer t.ex. när du försöker spela upp dina mediafiler i en annan dator, på ett annat operativsystem eller försöker lägga över dem till en portabel spelare?

Alla dessa problem går med rådande lagstiftning inte att lösa vilket gör DRM till ett större problem än många vill förstå. Blott existensen av DRM och dess frihetsberövande implementationer är den största anledningen till att jag kommer rösta på Piratpartiet i höst och bojkottar allt som har med DRM att göra. DRM bör verkligen förbjudas! De patriotiska fransmännen, som vill förbjuda DRM, har sedan länge förstått värdet av att kämpa för sina friheter och rättigheter men för den typiske svensken så tar det tydligen lite längre tid.

DRM handlar om kontroll, kontroll över marknaden och för att hindra att nya aktörer kan komma in på marknaden och konkurrera. De som drabbas hårdast i slutändan är alltid konsumenterna som får dåligt fungerande lösningar och de små aktörerna som blir utelåsta.

Angående Aero så jämför jag främst med Xgl/AiGLX och delvis Aqua. Hittills så får Aero rejält med spö på det området. Ska även bli spännande att se om det får ännu mer spö när KDE4 kommer med Plasma. Jag påstod aldrig att det gamla Windows-interfacet var något att ha det heller och jag använder det inte utan tvång.

Och självklart får, och framförallt bör, var och en kritisera så mycket den vill oavsett om något är släppt i klar version eller inte. Ju mer kritik innan release desto bättre för då har leverantören större chanser att råda bot på sina dumheter!