Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Linux på USB-minne

Jag har hört att man kan installera linux på ett USB-minne och sedan plugga in den i valfri dator för att köra linux. Någon som vet om det stämmer? I så fall:
1. Hur stort kapacitet på USB-minnet ska man ha?
2. Vilken linux-version ska man ha?
3. Kan plugga in USB:n i vilken dator som helst (även i en windows-dator).
4. Ska man behöva ställa om i BIOS att den bootar från USB:n?
5. Finns det någon sidan som kan kan läsa mer om linux på USB:n?
6. Hur vet linux vilka drivrutiner olika dator har?
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

1 så disten får plats (dvs kolla på den tänkta disten innan du köper ett minne)

2 en USB-dist såklart.

3 ja. om punkt 4 funkar.

4 se punkt 3.

5 http://distrowatch.com/table.php?distribution=feather tex.

6 det vanligaste hänger med, har du tur funkar det.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2002

Jag installerade DSL på ett USB-minne för ett tag sen. Funkade ganska bra, men inte alla datorer ville med det, utan hängde sig under bootloadern.

MacBook Air

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2006

1. du behöver minst 64 mb USB minne, damnmalllinux tar 50 mb.
2. DSL - Damn small linux, Slax eller Feather linux är varianter jag kommer på på rak arm.
3. Ja det är det som är vitsen. Det går även att köra "inuti" windows och mac os x utan att starta om.
4. Ja det måste man. Äldre datorer klarar inte av att boota via usb, då måste man ha en startdiskett eller startskiva eller flasha om till ett modernare BIOS.
5. www.damnsmalllinux.org
6. Linux fungerar på ett helt annat sätt som jag inte tänker gå in på. Det mesta bör funka direkt utan så kallade "moduler" (läs drivrutiner) till kärnan

ubuntu 16.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Tack för alla svaren. Har installerat DSL-N på min USB. Har fått igång bootning också. Vill testa att köra linux inifrån windows. Hur starta man linux inne i windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2003

då måste du använda vmware eller liknande program för att kunna göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

nej det behöver han inte bara bränna DSL livecd skivan sedan väljer du att installera till USB någonstans i menyn som kommer upp när du höger klickar på skrivbordet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2006

För att köra DSL inifrån windows behöver du som sagt ett virtualiseringsprogram som t.ex. vmware. Jag skulle dock rekommendera det öppna "qemu" eller mac os X motsvarigheten "Q"
De är ganska självförklarande, annars finns instruktioner på www.damnsmalllinux.org

ubuntu 16.04