Skillnader mellan olika Intel-processorer?

Permalänk
Medlem

Skillnader mellan olika Intel-processorer?

Hej

Jag tänkte köpa en bärbar dator. Det blir nog en Vaio men jag vet inte riktigt vilken processor man ska välja.

Jag vill ha en snabb men samtidigt strömsnål processor. Vad är det för skillnad mellan följande CPU:

Intel Centrino
Intel Core 2 Duo
Intel Core Duo
Intel Core Solo
Intel Pentrium M
Intel Pentrium 4

Vilken är mest värt att ha (för priset och snabbheten)?

Och när vi ändå pratar om Vaio. Vilken serie tycker ni jag ska ha om:

1. skärmen ska vara 15.4-17 tums.
2. budget: 10 000 - 15 000.
3. intern minne: 1024 mb ram

Är FE serien gammal? För på hemsidan är det bara BX och FS serierna som verkar vara aktuella.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk

Pentium 4 drar massvis med ström och du bör ej köpa en begagnad laptop med en sådan. I nya bärbara maskiner hittar du de ej.

I den prisklassen du tittar efter ska du givetvis ha en Intel Core Duo som är den bästa av processorerna du listar bortsett från Intel Core 2 Duo som inte finns att köpa ännu(i sverige åtminstonde).

Om du väntar några veckor med att köpa dator kommer Core 2 Duo laptops att vara tillgängliga.

Sony Vaio's datorer brukar vara bra köp men vänta som sagt gärna på core 2 duo som kommer vara ett mer framtidssäkert kort pga att den processorn är 64bits.

Permalänk
Medlem

Först och främst så är Intel Centrino ingen processor. Centrino är ett "paket" eller "plattform" innehållande Intel Processor (Pentium M eller Core, ej Celeron), Intel WLAN-kort och Intel Chipsett.

Intel Core 2 Duo: Den bästa processorn prestandemessigt och troligen också den mest energisnåla. Det är en dubbelkärneprocessor och den har stöd för 64-bitars instruktioner. Bygger på Merom kärnan. Tyvärr finns den knappt på marknaden ännu.

Intel Core Duo: Är det näst bästa alternativet prestandemessigt. Också den har dubbla kärnor men saknar 64-bitars stöd och har dessutom något äldre teknik vilket leder till något sämmre prestanda i samma frekvens som Core 2 Duo. Kärnan heter Yonah.

Intel Core Solo: Bygger på samma teknik som Core Duo. Skillnaden är att Core Solo bara har en processorkärna. Dock borde den vara aningen energisnålare. Också denna använder Yonah kärnan.

Intel Pentrium M: Är förra generationens "top of the line" processor. Den presterar fortfarande hyffsat men inte lika alls bra som Core eller Core 2. Den finns i ett gäng olika utföranden och med tre olika kärnor, Banias, Dothan och Sonoma (Sonoma är igentligen Dothan med snabbare FSB) men de som fortfarande sälj är uteslutande Sonoma. Pentium M finns bara som enkelkärnig och klarar bara 32-bitas instruktioner

Intel Pentrium 4: Är en renodlad "Desktop" processor och inte alls anpassad för laptops. Detta medför att den drar massor av ström och blir väldigt varm. Värmen medför att man måste ha stora kylanordningar vilket ofta gör datorerna klumpiga och högljuda. Pentium 4 bygger också på den gammla Netburst tekniken vilken är väldigt ineffektiv. Den finns i massor av olika varianter, en del med stör för olika saker och det är viktigt att kolla upp exakt vilken modell man får. Undvik dessa processorer!

Förutom de du nämnde finns också Intel Celeron M.
Celeron M är budget alternativet och har mindre L2 cach och har inte stöd för alla funktioner än dess Pentium M eller Core motsvarighet. Det finns två generationer Celeron M, Den gammla som bygger på samma teknik som Pentium M och använder samma kärnor som den, och den nyare som bygger på samma teknik som Core Duo/Solo och använder Yonah kärna. Finns endast som enkelkärnig och klarar bara 32-bitast instruktioner

Permalänk
Medlem

tack för ett sådant utförligt svar tofen! Fick mkt bättre översikt över det hela nu. och det var vad jag trodde också, definitivt en core 2 duo processor till min nya vaio. den ska jag vänta på och tänkte också köpa en sådan med windows vista förinstallerat. förmodligen runt feb-mars.

får tar o läsa på lite om olika processorer och alla begrepp och tekniker kring dessa, såsom L1- och L2-cache, FSB osv. Verkar ju intressant.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
tips:

http://pryl.feber.se/2006/09/sony_vaio_n.html

Riktigt läcker! Fin design men tror ni den kommer vara i samma prestanda som BX-serien och alternativt i 17 tums skärm?

Visa signatur

Permalänk

det fanns text också, inte bara bilder, jag citerar:

"Datorn kör en Intel Core Duo-processor och skärmstorleken är 15,4 tum"

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Den datorn har ungefär samma spec som en macbook fast med en 15.4" skärm.
Hela specen finns här:
http://news.sel.sony.com/documents/consumer/computer_peripher...

Däremot kommer det komma flera modeller ur N-serien som har andra skärmstorlekar.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att den kommer med Core 2 Duo/Bluetooth/Vista/17"LCD. Men då får man väl ta och köpa den över nätet eftersom Elgiganten och sådana butiker sällan säljer Vaio?

Det verkar förresten vara ett intregrerat grafikkort på den. Tror ni det kommer komma en med ett tyngre kort? Man vill ju verkligen inte ha ett intregrerat, speciellt om den ska ersätta den stationära.

Visa signatur