Permalänk

Byta från XP till Linux

Ja blir så trött på Windows Xp så ja blir röd i ansiktet:)
Vill bli av med virus attacker och allt som segar ner datorn.
Så ja funderar lite på Linux, men jag är ovan användare till programmering och allt annat som har med kod o göra, så en del spel ska funka utan o behöva modda filer.
Så ja har lite fråger och hur jag skulle vilja att linux versionen var

Hur är linux för virus för det första?
Jag spelar bara WoW och CS, men också ibland tankar ja något nytt demo och testar lite nyare spel
Jag har ett ATI grafikkort med öppna pipes
Ljudet är inbyggt i ett Asrock moderkort inget speciellt
Lätt o koppla upp i nätverk med andra Win Xp datorer

Finns det nån räddning åt mig?

Fråga mig gärna mer ni behöver=)

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk

Gör som jag. Lägg in OS X, och boota bara XP för att spela.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Permalänk

... Vilket är olagligt.
Demos kan bli lite svårt, men du kan dualboota eller emulera win med VMware för det.
Bara att dra ner Ubuntu http://www.ubuntu.com/ och testa hur det är.
Det är en livecd som du kan testa utan att behöva installera det, och om du installerar det kan du även välja att behålla windows, så det spelar ingen roll om du är missnöjd med linux eller inte.

Permalänk
Medlem

I ditt fall så skulle jag rekomendera en dualboot mellan windows och Linux, boot'a windows när du vill spela och boot'a linux till allt annat.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
... Vilket är olagligt.

Jag började med en "hackintosh", men har nu köpt 2 st nya Apple-datorer.

Det är olagligt att köra Mac på PC, men det kan vara ett bra sätt att upptäcka OS X på, och öka antalet användare. *bort*

Jag tycker att Linux är bättre än XP på exempelvis säkerhet (skriver detta från FC4), men det kan kännas onödigt krångligt att installera nya program och drivrutiner om man är van med windows. Att surfa och orbehandla mm, funkar dock bra, men man får räkna med att det saknas plugins till många websidor.

*inlägg redigerat av Coltrasten*

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snarare rekomendera dig att skaffa ett bra antivirusprogram, en lika bra brandvägg, installera Firefox/Opera, vara noga med uppdateringar, avinstallera skumma p2p-program och liknande. Vill inte vara elak på något sätt nu, men säkrar man upp sitt system bra så är chansen för att råka ut för virus och olika malware inte överdrivet stor. Då du uppenbarligen inte har full koll på hur man gör det så är det bara dumt att ge sig på ett helt nytt OS. Det som du verkar syssla med mest funkar iofs i Linux, men det kommer inte funka lika bra som när du kör det på Windows. Går inte bara att installera WoW och börja köra direkt, krävs lite mer och resultatet blir inte 100%-igt alla gånger.

Dualboot funkar ju med, men det känns lite besvärligt i längden. Lär dig hur Windows ska skötas så har du nog det som passar dig bäst.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Ska du spela är det wintendo som gäller även om det visserligen finns emulatorer för linux men då krävs det geforce tror jag.

Dock du kan jag alltid dra ner en livecd och se hur det är om du är nyfiken.

När det gäller OS X på PC behöver det inte nödvändigtvis vara olagligt tycker det är riktigt dåligt att man inte får diskutera det på swec.

Permalänk
Medlem

Windows fungerar bra sålänge det inte får prata med andra, dualboot med Ubuntu som förslås låter med andra ord som en bra lösning. (stäng bara av alla portar utom de spelet använder eller undvik onlinespel helt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

När det gäller OS X på PC behöver det inte nödvändigtvis vara olagligt tycker det är riktigt dåligt att man inte får diskutera det på swec.

jo det är lika olagligt som all annan piratkopiering och tankning, många verker ha fått för sig att det är helt oky att tanka ner senaste film och album, även Windows och dess program går bra ("eftersom alla gör det") medan OSX betraktas som fullständigt heligt trots att Apple tjänar även på hårdvara medan Microsoft inte (nåja, inte nödvändigtvis iaf) gör det. men det borde nog införas en paragraf mot hyckleri i reglerna också kanske..

(därmed inte sagt att jag i egenskap av skenhelig man inte testat)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo det är lika olagligt som all annan piratkopiering och tankning, ...

Att köpa OSX och installera det på en PC är väl ändå inte samma sak som gammal vanlig piratkopiering.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

OS X på hårdvara som inte är godkänd av Apple är alltid olagligt, enligt deras licens.
Oavsett om man har köpt en appleburk inkl. operativsystemet.
Antar att det är förbjudet därav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
OS X på hårdvara som inte är godkänd av Apple är alltid olagligt, enligt deras licens.
Oavsett om man har köpt en appleburk inkl. operativsystemet.
Antar att det är förbjudet därav.

Fullt möjligt att det är olagligt. Dock är det inte piratkopiering utan i så fall ett annat brott?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Fullt möjligt att det är olagligt. Dock är det inte piratkopiering utan i så fall ett annat brott?

Straffrättsligt är det inget brott. På sin höjd är det ett avtalsbrott.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Byta från XP till Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prestbacka

Citat:

en del spel ska funka utan o behöva modda filer.

ID Software och lite andra OpenGL spel brukar funka fint under linux, men Direct3D spel blir genast lite bökigare, men det mesta funkar. Vill man spela mycket rekomderar jag att man använder Cedega för spel

Citat:

Hur är linux för virus för det första?

Virus till ett Linux operativ existerar knappt, det är som gått som omöjligt att få sitt system förstört av virus. Man behöver inte använda antivirus program. Använd Iptables som brandvägg så har du ett bra skydd.

Citat:

Jag spelar bara WoW och CS, men också ibland tankar ja något nytt demo och testar lite nyare spel

Wow och CS ska fungera bra under linux genom wine.

Citat:

Ljudet är inbyggt i ett Asrock moderkort inget speciellt

Kommer funka prima

Citat:

Lätt o koppla upp i nätverk med andra Win Xp datorer

Fungerar fint med samba om du vill dela filer mellan windows datorer

Citat:

Finns det nån räddning åt mig?

kort svar: JA!

Men jag tycker du ska dualboota mellan windows och ubuntu i början tills du börjar få grepp om linux. Spelar gör man alltid bäst i windows (om det inte är native spel för linux)

Permalänk

Wow ska inte vara några problem att installera så länge drivrutinerna till garfikortet fixas rätt.

dock får du säkert räkna med lite nedrag. dvs får du 100fps i windows kanske du kommer upp i 60-70 i linux. Dock så ska du ABSOLUT inte installera Linux om du tror att altting bara kommer gå bättre. det är ett mycket bra system. har i princip allting som windows har förutom DRM, taskigt (svårt installerat) wma, webläsar stöd, flash. Photoshop och Dreamweaver. det är dom ständigt återkommande problemen. även om alla är mer eller mindre lösbara. Dock får man komma att linux är ett helt annat system. vilket hur du än vrider och vänder på det kommer kännas som mer buggit än windows om du är nybörjare och vill installerar spel utan krångel. när man dock kan det så är det överlägset windows enligt mej=).

så gör som du vill.. men jag råder dej att inget göra om du bara är ute efter att få det lättare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Att köpa OSX och installera det på en PC är väl ändå inte samma sak som gammal vanlig piratkopiering.

nej, men likväl olagligt iom din invändning mot vad kranked sa, dock inte olagligt av den anledningen som kranked tror. (Apple har ingen rätt att bestämma över vad du gör med en köpt produkt om det inte bryter mot befintliga lagar likväl som Toyota inte kan tvinga dig att använda "deras" originalfilter)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Fullt möjligt att det är olagligt. Dock är det inte piratkopiering utan i så fall ett annat brott?

nej, men eftersom du inte kan installera produkten som den är måste du göra en kopia med modifieringar, eftersom kopian inte längre är en identisk kopia (dvs ingen kopia alls) så kan du inte heller hävda att det är en säkerhetskopia då du inte kan använda originalet för ändamålet det var tänkt. ergo, du har gjort dig skyldig till både upphovsrättsbrott och stöld av intellektuell egendom även om du betalt för det. och äftersom de flesta som försöker sig på detta inte heller betalar för sig tillkommer det också i straffbetänkandet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, men likväl olagligt iom din invändning mot vad kranked sa, dock inte olagligt av den anledningen som kranked tror. (Apple har ingen rätt att bestämma över vad du gör med en köpt produkt om det inte bryter mot befintliga lagar likväl som Toyota inte kan tvinga dig att använda "deras" originalfilter)

nej, men eftersom du inte kan installera produkten som den är måste du göra en kopia med modifieringar, eftersom kopian inte längre är en identisk kopia (dvs ingen kopia alls) så kan du inte heller hävda att det är en säkerhetskopia då du inte kan använda originalet för ändamålet det var tänkt. ergo, du har gjort dig skyldig till både upphovsrättsbrott och stöld av intellektuell egendom även om du betalt för det. och äftersom de flesta som försöker sig på detta inte heller betalar för sig tillkommer det också i straffbetänkandet..

man måste väl acceptera kontraktet som skickas med apples för att få använda det. och där står det väl att man inte får installera på andra maskiner än just apples?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Wow ska inte vara några problem att installera så länge drivrutinerna till garfikortet fixas rätt.

dock får du säkert räkna med lite nedrag. dvs får du 100fps i windows kanske du kommer upp i 60-70 i linux. Dock så ska du ABSOLUT inte installera Linux om du tror att altting bara kommer gå bättre. det är ett mycket bra system. har i princip allting som windows har förutom DRM, taskigt (svårt installerat) wma, webläsar stöd, flash. Photoshop och Dreamweaver. det är dom ständigt återkommande problemen. även om alla är mer eller mindre lösbara. Dock får man komma att linux är ett helt annat system. vilket hur du än vrider och vänder på det kommer kännas som mer buggit än windows om du är nybörjare och vill installerar spel utan krångel. när man dock kan det så är det överlägset windows enligt mej=).

så gör som du vill.. men jag råder dej att inget göra om du bara är ute efter att få det lättare

Vad menar du med att linux inte har flash och webbläsarstöd?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad menar du med att linux inte har flash och webbläsarstöd?

"har i princip allting som windows har förutom DRM, taskigt (svårt installerat) wma, webläsar stöd, flash. Photoshop och Dreamweaver. det är dom ständigt återkommande"

kanske förklara luddigt. iaf. jag menar att det kan vara krånligt att få det att fungerar.. förutom DRM då. som inte går att få fungerar på ett lätt sätt

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GordonGekko
Jag började med en "hackintosh", men har nu köpt 2 st nya Apple-datorer.

Det är olagligt att köra Mac på PC, men det kan vara ett bra sätt att upptäcka OS X på, och öka antalet användare. *bort*
Jag tycker att Linux är bättre än XP på exempelvis säkerhet (skriver detta från FC4), men det kan kännas onödigt krångligt att installera nya program och drivrutiner om man är van med windows. Att surfa och orbehandla mm, funkar dock bra, men man får räkna med att det saknas plugins till många websidor.

§8

Permalänk
Medlem

SUSE 10.1 LINUX DESKTOP ser okej ut! väldigt lätt att förstå för användare
ser så ut iaf. men det kostar en femhundring ungefär. tror jag.

openSUSE finns också men är inte lika vänligt gentemot användaren

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.