Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tibro[ ] Strömstad [X]
Registrerad
Mar 2004

NFS och ubuntu

Hej!
jag (och mina klasskompisar) har fått i uppdrag av våran lärare i lokalanätvärk att sätta upp en delad mapp menllan 2 st ubuntu (dapper drake) datorer (som sitter i dator labbet), och det är bara jag som har använt GNU/Linux någon längre tid (men jag kan långt ifrån allt).

så hur gör man? för mina klaskamrater är sådana personer som inte vet vad en terminal är, kan det bara bra att använda "gnome-network-share" grejen (som jag kallar den nu)? tänkte jag, med NFS.
jag tästade lite hemma, men sedan att jag inte har mer än 1 *nix dator går det inte så bra...

finns det någon gra tutorial om hur man använder "gnome-network-share" grejen (med NFS)?
eller kan ni deskriva vad de olika NFS "variablerna" betyder och hur de används i olika situationer...

(vad man dehöver för att kunna använda NFS i "gnome-network-share" grejen..)
(sudo apt-get install nfs-user-server nfs-common)

edit:
om ni undrar varför jag frågar, så är det så att han sa att vi skulle leta upp informationen som behövdes för att kuna sätta upp NFS/delade mappar mellan 2 spesifika datorer...

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Här är en bra guide, dock från konsollen men det är väldigt enkelt.
https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo

Sammanfattning:
Server (den som delar ut mappen)
sudo apt-get install nfs-kernel-server
Edit /etc/exports and add the shares:
/home 192.168.1.221(rw,sync) # Byt ut mot klientens IP, du kan ha flera rader om du vill använda flera mappar eller så. Ändra rw om du inte vill ha Read-Write stöd.
sudo exportfs -ra
sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart

Klient
sudo apt-get install nfs-common
sudo mount 192.168.1.42:/home /home/användare/serverhome #Byt ut mot serverns IP, välj serverns utdelade katalog och välj var du vill mounta den. Går att lägga till i fstab om man vill.

Svårare än så är det inte. Väldigt enkelt förklarat. Sen kan du ju fixa med säkerhet och ändra om du vill dela ut till flera eller inte ha Read-Write support t.ex. Men det får du klura ut själv.

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tibro[ ] Strömstad [X]
Registrerad
Mar 2004

aa danke.... får testa,när jag har den lektionen....

aaa det fungerade inte som det skulle...

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix