Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Linux och EFI?

Funkar Linux med EFI eller är det på väg eller nåt sånt? Jag har letat runt lite men inte hittat något moderkort som har det.

Dur ru - dum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2003

Windows stöder inte EFI än så länge. Följaktligen är utbudet minimalt. Du får köpa dig en Mac...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Visst... men stöder Linux EFI då?

Dur ru - dum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Visst... men stöder Linux EFI då?

Ja, det gör det väl. ELILO finns ju i alla fall.

Citat:

ELILO is the EFI linux boot loader for IA-64(IPF) and IA-32(x86) EFI-based platforms.

EDIT: http://forum.osx86project.org/index.php?showtopic=7705

Citat:

The current elilo code base will have to be ported to Intel's x86 architecture before it can be integrated into Linux distributions capable of running on Apple's new systems.

Although such a port is theoretically possible, members of the Ars Technica Linux community have pointed out that bootloaders are generally written with plenty of assembly, and consequently are not easily ported. Elilo is not particularly stable and Red Hat representatives have not discussed the methodology they plan to use, so the solution could end up being something else entirely.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
Windows stöder inte EFI än så länge. Följaktligen är utbudet minimalt. Du får köpa dig en Mac...

Finns gott om Intel-brädor med EFI-stöd. Jag riggade själv upp en sådan konfiguration för säkert 18 månader sedan.

Så länge kortet kan emulera BIOS (som typ alla EFI-brädor jag sett kan) så fungerar Windows fint på det.

Edit: Efter att ha tittat igenom specsen för burken ifråga finner jag att det faktiskt är tvärt om - den verkar implementera EFI under BIOS, snarare än tvärt om, som jag hade fått för mig. Ta alltså allt jag sagt ovan med en nypa salt.

/W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
. Följaktligen är utbudet minimalt.

jag skulle formulerat ovanstående: ", följaktligen minimalt utbut."

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasc
jag skulle formulerat ovanstående: ", följaktligen minimalt utbut."

Ja och Yoda skulle säkert säga "minimal utbudet är". Min gamla bildlärare skulle nog ha sagt "utbudet är minimal, är det".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Apr 2004

EFI utvecklades ju för Itanium-plattformen i första hand, och därmed kan man anta att maskiner baserade på Itanium/Itanium2-processorer använder EFI istället för BIOS.

Dock har jag aldrig själv kommit i kontakt med en Itanium-maskin eftersom dessa rent generellt är mer sällsynta än tänder i hönsmunnar.

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.