Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Sep 2005

Reparera moderkort?

Hallå, igår höll jag på och flyttade över ett DFI-Lanparty moderkort i en ny burk. För att vara lite effektiv använde jag en skruvdragare för att skruva fast moderkortet i lådan, vilket kanske inte var så smart. Jag lyckades nämligen dra en skruv snett vilket resulterade i att det blev en spänning i moderkortet å en resistor gick sönder.

Någon som vet om det går att få reda på vilken sorts resistor som det kan ha varit och om det går att få tag på en sådan på tex. elfa. Och är det äns möjligt att löda fast en så liten resistor igen?

Det var skruven längst upp till vänster som drog snett.

Och här är en närbild (Lite suddig dock)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Jag har fixat ett sånt problem för ett tag sen (tur?), sonen råkade slinta med mejseln och bröt loss ett par resistorer, den ena försvann men vi hittade motsvarande på ett annat gammalt kort.

Det som behövs:

Stadig hand
Bra belysning
Förstoringsglas
En bit koppartråd diameter 1 mm ca 5 cm lång
Fil
Lödkolv
Tenn och lödpasta
En tredje hand (stadig)

Fila till tråden i ena ändan så den blir till en vass spets

Linda tråden runt kolven så den kan överföra värme, låt den vassa ändan sticka ut en bit att tjäna som lödspets

värm upp kolven,doppa tråden i pastan och förtenna spetsen.
Nu kan du använda den till att lossa eller löda fast kompnenter med, det behövs ytterst lite värme eftersom lödstället är så litet.
Det var ett teg sen jag gjorde det här men jag mätte resistorn till 0,6 X 0,8 mm. Jag tror att den tredje handen höll komponenten på plats med en vässad tändsticka el liknande.
Om du ska byta resistor eller vad det nu är, så tror jag man kan se beteckningen med ett förstoringsglas om man tittar noga. Det finns väl också ett nummer tryckt på kortet, jag kontaktade leverantören av kortet och fick uppgift om komponent mha numret.

Lycka till

Audi 100

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Köping
Registrerad
Okt 2005

åhh men gud det värsta på länge

Du har ju dragit så in i helvete så det är stora märken i plåtbrickan, varför drar man med en skruvdragare i ett moderkort??? vad folk är lata ida ,men synden straffar sig själv

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zebes
Registrerad
Dec 2002

ett moderkort ska ju inte skruvas fast stenhårt.. hallå... skruvdragare... idioti..

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

oj du har ju plattat ihop moderkortet helt me skruvdragaren!

Iallafall, att löda dit den går ju. jag lyckades genom att sätta en klick superlim i mitten, men så de fortfarande fick kontakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mission Viejo
Registrerad
Feb 2006

Fixa en multimeter å mät motståndet. Eller så kanske nån vänlig själ här på forumet som har samma mobo kan mäta åt dig.

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt