Hur streama från Ubuntu till XBOX/XBMC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södermalm
Registrerad
Nov 2003

Hur streama från Ubuntu till XBOX/XBMC?

Hallå där kära forumvänner!
Har tagit det stora steget och installerat linux, närmare bestämt Ubuntu. Är väldigt nöjd nu när jag efter lite pillande fått det som jag vill ha det. Nu återstår bara ett problem, att kunna streama film och musik från datorn till XBMC. Jag har delat ut mapparna det gäller via samba, med hjälp av verktyget 'Delade mappar' under administrationsmenyn. Tyvärr hittas dom inte av xboxen. Har jag missat något moment? Någon här kanske till och med kör med en liknande setup. Tacksam för all hjälp.

Edit: Kanske bör poäntera att jag är rätt grön på linux, så ta det lungt med teknikaliteterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
irc
Registrerad
Dec 2004

Finns det mujukvara till XBOX som klarar stema via en samba/nfs-server över huvudtaget? Har letat efter en sådan.

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södermalm
Registrerad
Nov 2003

Ja, XBMC ska klara det så vitt jag har förstått. 'SMB Network Share' står ju med i listan när man går in under t.ex 'Mina filmer'. Frågan är bara hur man ska konfigurera det för att det ska funka.

Edit: Problemet löst! Först lade jag till en användare 'xbox' på datorn. Sedan lade jag till följande i XboxMediaCenter.xml:

<bookmark> <name>SMB Network Share</name> <path>smb://xbox:password@datornsIP/</path> </bookmark>

Till sist lade jag till xboxens IP i Firestarter och sen var det bara att åka. Skönt att slippa att använda en streaming-server. När det gäller nätverk är linux svårslaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Jan 2005

Har för mig att man kan göra en anonymous liknande användare för samba. Har streamat från ubuntu i snart ett år, funkar klockrent!