OS X fönsteraktivering med normalklick

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Sep 2002

OS X fönsteraktivering med normalklick

Jag har stört mig på en grej i OS X som jag gärna skulle vilja kunna ändra på.
Det är lite struligt att förklara så jag försöker med ett exempel:

Säg att man har ett chat-fönster aktivt. Delvis gömt bakom chatfönstret ligger ett webläsarfönster.

Om jag skulle vilja klicka på en länk i browserfönstret måste jag klicka två gånger även om jag klickar direkt på länken. På första klicket aktiveras fönstret (bring to front) men inget mer, vilket medför att jag måste klicka ytterligare en gång för att aktivera länken/knappen/kontrollen i fråga.

När detta händer tolkar jag det instinktivt som att programmet och/eller datorn har låst sig och överlag känns det störande och segt.

Observera att det beter sig så här endast vid vänsterklick. Vid högerklick funkar allt utmärkt, både föntret och det klickade objektet får fokus och aktiveras.

Går det att justera beteendet i fönsterhanteraren så att det funkar som med högerklick även vid vänsterklick?

Test

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Du menar att du vill ha "focus to pointer" eller vad det heter?
(Focus follow mouse?)

Att det funkar vid högerklick beror väl på att man först högerklickar för att få upp menyn som ju är app.beroende och därvid aktiverar förnstret, sedan väljer ur menun vilket är nästa "klick"...

Finns något som heter 'mondomouse' eller något sådant och jag tror mig minnas det ger "focus to pointer"/"focus follow mouse"...

edit: I X11 är det enklare...

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du menar att du vill ha "focus to pointer" eller vad det heter?
(Focus follow mouse?)

Njae, inte riktigt. Jag vill inte att att ett fönster skall bli aktivt såfort muspekaren hoovrar över det inaktiva fönstret i fråga.

Jag vill kunna direkt-klicka på kontroller och andra manipulerbara objekt i inaktiva fönster.

Test

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Jag vill kunna direkt-klicka på kontroller och andra manipulerbara objekt i inaktiva fönster.

Kanske inte exakt vad du letar efter, men du kan arbeta med bakomliggande fönster utan att göra dem aktiva genom att hålla nere propellertangenten, exempelvis flytta, resiza etc.

Och vissa funktioner fungerar direkt med bakomliggande fönster som t ex att klicka på röd stängningsknapp etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Detta har jag märkt i Linux också faktiskt. Jag kör med mousefocus också och då är det inga problem, men om man inte gör det så blir det samma sak. Man måste trycka en gång extra.
Det är dock inget jag stör mig på så jag har aldrig försökt fixa det.

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt