Xorg, laptop - Två externa skärmar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/urandom
Registrerad
Jan 2004

Xorg, laptop - Två externa skärmar!

Hallå!

Jag var bara tvungen att se om min laptop kunde göra underverk,
jag sitter här med min Asus A6JA som har både DVI och VGA ut. Jag tänkte att två externa skärmar fan inte hade varit fel alltså.
Jag testade i windows, tackvare att jag skulle slippa confa xorg för att bara se om kortet hade stöd för det, och visst - Det funkade riktigt fint! Givetvis kan jag inte ha både laptop och de två externa igång samtidigt, men det funkar fint att köra både VGA och DVI ut samtidigt.

Min fråga till er är; Hur ska jag confa Xorg?
Hur ska jag tala om för den att den inte skall använda den interna skärmen på laptopen, utan VGA ut ist?

MVH
Pajp

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Omg pajp!

Jag vet att man i xorg-filen kan specificera i device vilket grafikkort man kör, genom att mata den med en PCI:0:1 (eller liknande).

Dock vet jag inte hur eller om man kan specificera vilken kontakt som skall användas.

Detta kankse inte säger så mycket, men efter som det fungerar i windows, så fungerar det även i X11.

Jag kan annars hänvisa till gentoo-wiki.

Här

Den delen av artikeln går igenom just det du vill ha: Dubbla skärmar med ett kaffekort...

Utdrag:

I recently configured my Nvidia GeForce 4 MX 440 card for dual monitors. One screen would display totally fine, but I just couldn't get the second monitor to display anything. Then I realized that I wasn't specifying the device correctly (I have an AGP card), so for all of you that have AGP cards, make sure to specify something like this: Section "Device" Identifier "Card0" Driver "nvidia" VideoRam 65536 VendorName "nVidia Corporation" BoardName "NV17 [GeForce4 MX 440]" BusID "AGP:01:00:0" EndSection

Kanske kan detta hjälpa något, men läs sektionen i artikeln..

Det verkar som om (tycker jag) att varje port har ett eget nummer.

EDIT:

Hittade detta för ati med:

aticonfig --initial=dual-head --dtop=horizontal --screen-layout=right --iagp=off -v

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/urandom
Registrerad
Jan 2004

Mjaa, alltså att confa Xorg för två skärmar är inga problem. Jag kör tex den confen i nuläget, men vad jag vill göra är ju egentligen att ange att just Dendär screenen ska köras på Den skärmen. Jag vill ju inte ha någon bild på min inerna skärm.

PCI-BUS-inställningen anges som sagt under device-delen. Men Device-delen pekar väl bara på vilket kort som skall användas? Inte vilken port ut? Någon som kan bekräfta?

MVH Pajp

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2005