Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kvicksund
Registrerad
Sep 2006

AMD-K6-2 Moderkort (hjälp)

Hej...

Jag är ny här....lite svårt att hitta rätt...

Mitt problem är att jag håller på att fixa en gammal dator pentium 3....
Nu undrar jag om någon vet vad namnet och modellen (tillverkaren) heter till club 1500 500mhz AMD-K6-2.....moderkortet....

Jag måste ha ett namn för att kunna fixa till bios i den....
Vad kan jag få tag i bios någonstans?

Datorn bara lag av....trodde det var hårddisken....men det var det inte....hon hade inget virus program.....så då måste det säkert kommit in virus i den....

Den går igång men står bara och tuggar hela tiden.....det är xp i datorn....

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.....
MVH
MLISAN

Mlisan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hisingen
Registrerad
Maj 2002

Vad kom pentium 3 ifrån, det var ju en K6-2:a?

Har du testqat att resetta bios? (med bygeln på moderkortet)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kvicksund
Registrerad
Sep 2006

moderkort

Hejsan

Jag skrev lite fel där jag....jag menade pentium 2.....
Nej jag har inte prövat att reseta bios.....vet inte riktigt hur jag ska göra....jag är inte så bra på det här.....
MVH
Mlisan

Mlisan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hisingen
Registrerad
Maj 2002

Re: moderkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlisan
Hejsan

Jag skrev lite fel där jag....jag menade pentium 2.....
Nej jag har inte prövat att reseta bios.....vet inte riktigt hur jag ska göra....jag är inte så bra på det här.....
MVH
Mlisan

Nej, du menar inte ens pentium 2.

Leta efter en bygel på moderkortet märkt CMOS RESET eller liknande. Slut den en stund och testa sedan starta igen.

Hur långt kommer detorn? Syns det nåt på skärmen?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Är det en Intel Pentium II eller en AMD K6-2 du har? Det är helt olika system.

Börja med att ta reda på vad det är för ett system du har. Vi behöver veta följande:

Processortyp. Det räcker med att beskriva hur den ser ut.

Pentium II är en ca 12x7x4 cm svart låda som sticker upp från moderkortet. Den är monterad i plastskenor som sticker upp från moderkortet.

AMD K6-2 är en liten platta ca 5x5x0.5 cm som ligger platt på moderkortet, ovanpå en plastsockel som nog är vit. Ovanpå ligger en kylfläns med en liten fläkt.

Vad står det för text på moderkortet? (inte det finstilta, utan märke/modell, brukar stå mitt på).

Vad är Club 1500 egentligen namnet på? Datorpaketet?

Skriv mer om vad som egentligen går snett. Felmeddelanden, pip etc. Startar Windows? Om inte, var börjar problemen?

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kvicksund
Registrerad
Sep 2006

jobbigt

Hej.....jag är inte så duktig på datorer.....så nu har jag bestämt att det är ingenting att laga......är för jobbigt......min kompis får köpa en ny dator....
Men tack ändå......
MVH
Mlisan

Mlisan