Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2006

Dags för Dual Opteron 265

Sitter nu med ett MSI K8N Master 2 moderkort som jag har en 265 CPU på. Tänkte passa på nu och köpa en likadan då moderkortet stödjer 2 CPUs.

Funderade på om det är nödvändigt att hitta en CPU med exakt samma stepping som den jag har nu eller går det bra att beställa en från vilken butik som helst och bara smaska in?

Frågan alltså: Kan jag komplettera med en Opteron 265 till utan att behöva lägga mer tanke på stepping. Eller måste jag ha en exakt likadan?

(någon som har en att sälja? =D )

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Du behöver INTE samma stepping.

Det står Opteron 165 i din signatur, men du skriver i tråden att du har en 265. Jag skulle inte chansa på att en 165 och en 265 på samma moderkort funkar, även om jag sett sjukare. saker. Tom's hardware lyckades starta och testa ett system med en Opteron 248 och en 275 på ett moderkort.

http://www.tomshardware.com/2005/11/28/are_three_cores_better...

Se det som en demonstration av hur robusta dagens arkitekturer är, inte som en rekommendation. De flesta problemen berodde dock på att windows inte klarade av att schemalägga processerna på tre kärnor. Renderingsprogram som hanterar detta till större del själva gick fint och skalade perfekt.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2006

Opteron 165 (s939) sitter i min arbetsstation.

Opteron 265 (s940) är min server. Det är för den jag undrar. Men som resultat på ditt svar så är det möjligt att bara stoppa i en prolle till och det skall funka?

Stämmer det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2006

lånar din länk lite, behöver hjälp och min länk är bortglömd på sida 2 :/

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
skulle bli mycket glad om nån kunde hjälpa mig..

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atego
lånar din länk lite, behöver hjälp och min länk är bortglömd på sida 2 :/

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
skulle bli mycket glad om nån kunde hjälpa mig..

Detta är rejält offtopic. Ha tålamod istället, annars blir det åtgärd.

Gabbano: Det stämmer. Mitt senaste moderkort för två processorer var dock till Pentium MMX, så jag är lite rostig på detaljerna.

Läs moderkortets manual så att du inte glömmer att sätta någon switch eller så. Kortet är ju från början byggt för att köra två, så det är ju en återgång till naturtillståndet. Jag kan också tänka mig att minneskonfigurationen kan behöva ses över. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det är optimalt att allt minne sitter på den ena processorn och inget på den andra. 50/50 borde vara optimalt. Det gäller iaf för andra system med liknande minnesarkitekturer, t ex SGI.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2006

Nu är det så att jag har 3st 2GB samsung minnen. Skall jag välja att köra 2x2GB i dual channel (128bit) eller ska jag köra 3x2GB (64bit)

Blir det någon större prestanda förlust med att köra med mer minne??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Vitt jag vet är det designat på samma vis som mitt MSI K8V Master2-FAR och största skillnaden är att di bygger på Nvidia chipset och därav namnet MSI K8N Master2-FAR. Bortsett från lite detaljer som dual core stöd, 6 vst 4 minnesplatser etc så är dom rätt lika.

problemet med dom moderkorten är att CPU 1 har kontroll över minnet och CPU 2 om du har en använder en HT buss mot CPU 1 för att begära access till minnet villket CPU 1 får sköta om.
Det ger nackdelar i minnesintensiva applikationer då du är begränsad till 3.2Gb/sek MAX vid singelchannel eller 6.4Gb/sek MAX i dual channel.
I pracktiken ger det dig nog runt 3Gb i singel och max 5Gb i dual channel skulle jag tro då jag själv äger ett Tyan K8WE moderkort baserat på nvidia profecional 2200 och 2050 chipsen så benchar det runt 8.8-9.8Gb/sek med numa då har båda processorerna dedikerat minne och båda processorernas chip utnytjas vid maximala bench resultatet.
maximalt för ett sådant moderkort är 12.8Gb/sek med numa.

Så ett moderkot som MSI master2-FAR oavset serie som bygger på principen att CPU 2 får tillgång till minnet via CPU 1 ger en fet flaskhals oavset minneskonfiguration spesielt med snabbare processorer och utan tvekan dual core processorer.

Själv kör mitt gammla MSI K8V Master2-FAR med 2st opteron 144 1.8Ghz single core med 4st 512Mb PC2100 i dual channel villket ger maximalt 4.2Gb/sek och det är tom för lite för 2st sådana processorer även om det inte begränsar dom extremt men vet att det blir märkbar vinst mot PC3200 minnen då jag har testat PC2100 VS 3200 i AMD64 processorer.

Så du ska appsolut inte köra singelchannel på det moderkortet såvida du inte har en singelcore opteron i lägre frekvens och minnesmägden är vicktig.

Dualchannel är det ända då du komemr behöva all minnesbanbredd du kan få till 2st dual core processorer dock kommer dom blir regält strypta av att dela på 6.4Gb/sek villket är det maximala det moderkortet klarar.
Under intensiv multitasking tex kompilering i linux vet jag att det gör stor skillnad bara mellan PC2100 VS PC3200 på ett gammal socket 754 system då kompisen och jag testade. Han hade snabbare Athlon64 CPU med PC2100 och jag slöare med PC3200 och båda var socket 754 och det gjorde märkbar skillnad i kompilerigstid därför benchade vi för å se hur mycket. Mins inte exackt men tippar på en 20% och då snakar vi en kärna som hade tillgång till ca 2Gb/sek minnesbanbred mot optimala 3Gb/sek på 754 system. Så trots att min processore var lägre klockad så var den sanbbare i pracktiken pga bättre minnesbanbred och kunnde hålla en högre pracktiskt IPC.

Med 2st Opteron 265 och dualchannel kommer dina processorer får dela på 6.4Gb/sek villket ger dom 1.6Gb/sek. Så det kommer att strypa dom regält i intensiva applikationer.

Singelchannel är inte ens att tänka på med 4st CPU:er totalt då det endast resulterar i 800Mb/sek med PC3200 om du nytjar alla processorer sammtidigt under någon SMP optimerad applikation. Tex kompilera eller rendera.

En av anledningarna till att jag inte köpte ett sådan moderkort igen även om dom är billiga så är designen inte fullgod för dagens dual core processorer och snabbare singelcore processorer.

Så dualchannel är ett måste annars kommer systemet bli regält outnytjat.
Du kan utan problem köra alal 6st stickor skulle jag tro pga att dom använder ECC/REG. Kör med 4st te varge i min burk och det fugnerar utan problems dock itne testat 6st stickor på en CPU då jag inte har ett moderkort som har så många platser till varge CPU dock vitt jag vet fisn det anda opteronmoderkort som har 6-8st platser för varge CPU så ser inte att det ska vara nåt problems. Eftersträva bara ballans så lika dana stickor rätt igenom och gämt antal så du bibehåller dualchannel. Så 4st 1024Mb stickor borde nog räcka fint för dagens och framtidens applikationer.

Ska du köra 2st dualc core processorer bör du nog överväga att skaffa ett moderkort med dedikerat minne till båda processorerna och numa stöd. Skillnaden i pris är ungifär det dubbla men kan garantera att 2st opteron 265 lätt kör över 2st 270 troligen 275 på dit nuvarande moderkort då dom alltid kommer lida brist på minnesbanbredd.

Annars fins det ett ASUS moderkort med stöd för minne till båda CPU:erna dock lite udda och lite småbuggigt innan men vitt jag vet ska det mästa vara löst sedan ett tag tillbaks i dom nyare biosen. O mdet stödjer nuam vet jag dock itne pga dess obalanserade minnesplatser, 2 + 4.
Men ger ändå 6.4Gb/sek te varge CPU.

Gallerier: Modern Midi