Installera Linux utan att röra Windows XP partitionen?

Permalänk

Installera Linux utan att röra Windows XP partitionen?

Är lite sugen på att testa Linux nu igen. Men jag vill bara skapa en Linux partition där jag lägger in Linux helt fristående! Alltså ingen starthanterare som grub & Lilo, går det? Så att jag kan bara radera den partitionen utan att förstöra nåt annat som t.ex. windows xp etc.

Har dåliga erfarenheter av grub & lilo om man ångrar sig och vill ta bort Linux då blir det problem med att starta windows igen. Funkade inte ens med fix /mbr osv.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Kör Linux virtualiserat i VMWare eller liknande då...

Permalänk

Vad menas med det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Topologilinux kan vara något för dig. http://www.topologilinux.com/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Topologilinux kan vara något för dig. http://www.topologilinux.com/

Tack för tipset men jag vill köra nyaste Open Suse eller nyaste Ubuntu.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad menas med det?

Du installerar VMWare i Windows och kör Linux i det (i Windows).

Permalänk

Så det finns inget vettigt sätt att installera Linux fristående och slippa grub & Lilo?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jodå! Men då får du förlita dig på NTLDR (Som är rent skräp och deletar sig själ lite då och då...).... Men utöver det som redan är förklarat... Ja det går! Men det suger pung! GRUB/LILO är överlägsna NTLDR på alla sätt och vis!

Permalänk

Men var ska jag installera Grub då för att det inte ska bli fel?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Så det finns inget vettigt sätt att installera Linux fristående och slippa grub & Lilo?

Sätt i en disk till. Sen drar du bara ur windowsdisken och kopplar i linuxdisken när du vill köra linux. Så gjorde jag när jag lärde mig linux. Då vet man att man inte sabbar något. Om du inte sliter sönder kablarna vill säga:)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Sätt i en disk till. Sen drar du bara ur windowsdisken och kopplar i linuxdisken när du vill köra linux. Så gjorde jag när jag lärde mig linux. Då vet man att man inte sabbar något. Om du inte sliter sönder kablarna vill säga:)

Nja kändes lite jobbigt har hyrdator, vet ej ens om man får öppna den osv. Andra tips?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Det låter som om du kanske borde prova en live-CD? Då installerar du ingenting alls utan kör alltihop från CD-skivan. Visserligen går det lite långsammare men om du ändå bara ville prova så kan det ju vara värt det.

Ubuntu finns som live-CD. Bara tanka ner, bränna ut och testa.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det låter som om du kanske borde prova en live-CD? Då installerar du ingenting alls utan kör alltihop från CD-skivan. Visserligen går det lite långsammare men om du ändå bara ville prova så kan det ju vara värt det.

Ubuntu finns som live-CD. Bara tanka ner, bränna ut och testa.

Har redan gjort det. Nu vill jag installera det så att man kan installera program m.m.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Det är bara att installera Linux och inte en bootloader, problemet är då att du inte kan boota linux från hårddisken. Men man kan installera grub på en diskett och sätta in den i datorn när du skall starta linux. Jag har inte testat det själv, men det måste funka.

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att göra så ett tag så det fungerar, förstår dock inte varför man skulle vilja göra det, grub är somsagt vida överlägset NTDLR på det sättet att den förstår att linux inte är det enda operativsystemet som finns utan snällt handhar windows med.

Ubuntu sköter det automatiskt hur det är med Suse vet jag inte, borde gå automatiskt där med.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk

Men då sabbar man MBR ju, vilket jag har upplevt inte vara så lyckat! Vore skönt att bara kunna deleta partitionen med Linux när jag vill utan att windows delen förstörs!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men då sabbar man MBR ju, vilket jag har upplevt inte vara så lyckat! Vore skönt att bara kunna deleta partitionen med Linux när jag vill utan att windows delen förstörs!

Att sabba MBR gör ju inte så mycket. Lätt att fixa med WinXP install skivan.

Men är man livrädd för att dualboota med grub så kan man boota grub från en diskett för att starta linux, då behöver man inte röra MBR

Permalänk
Medlem

Om du är rädd att sabba MBR så gör i linux en säkerhetskopia med dd.
dd if=/dev/hda of=/dev /fd0 bs=512 count=1
kopierar MBR till en diskett. Byt värdena på if och of sinsemellan för återställning.
dd if=/dev/hda of=/dev /fd0 bs=1 count=446
kopierar bootloaderdelen av MBR.
dd if=/dev/hda of=/dev /fd0 bs=1 skip=446 count=66
kopierar partitionstabellen (och signaturen)
Läs även man dd.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Problemet är att jag ej har någon diskettstation, datorn är för ny!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Problemet är att jag ej har någon diskettstation, datorn är för ny!

Använd ett USB-minne. Går bra att använda som "diskett".

Personligen tycker jag du ska satsa på virtualisering. Tanka VMWare, skapa en diskbild på din nuvarande partition, dra in en installationsskiva, starta upp den virtuella datorn och sätt igång att installera ditt nya OS. Du påverkar inte de nuvarande partitionerna på något sätt och du kan ta bort hela installationen genom att ta bort en enda fil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Använd ett USB-minne. Går bra att använda som "diskett".

Personligen tycker jag du ska satsa på virtualisering. Tanka VMWare, skapa en diskbild på din nuvarande partition, dra in en installationsskiva, starta upp den virtuella datorn och sätt igång att installera ditt nya OS. Du påverkar inte de nuvarande partitionerna på något sätt och du kan ta bort hela installationen genom att ta bort en enda fil.

Men flyter det på som en riktig installation då? Eller går Linux segt som när man kör från cd/dvd skiva? Är VMWare gratis? Var finns det att tanka?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men flyter det på som en riktig installation då? Eller går Linux segt som när man kör från cd/dvd skiva? Är VMWare gratis? Var finns det att tanka?

Det kan omöjligen gå exakt lika snabbt, men det går ändå förbaskat bra. Virtualisering är fint.

VMWare i sig självt kostar pengar, men går att fixa fram lagligt genom lite "fibblande" med VMWarePlayer. (I alla fall så vitt jag minns). Sök på nätet så hittar du det.

Permalänk

Om jag installerar ex. senaste Ubuntu kan jag då bara uppdatera det när dom släpper ljuddrivisar till Soundblaster X-fi kortet 2:a kvartalet 2007, eller måste jag installera om Ubuntu då med den nyaste versionen som finns då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om jag installerar ex. senaste Ubuntu kan jag då bara uppdatera det när dom släpper ljuddrivisar till Soundblaster X-fi kortet 2:a kvartalet 2007, eller måste jag installera om Ubuntu då med den nyaste versionen som finns då?

Du behöver inte installera om.

Permalänk

Vad händer om jag nu installerar Ubuntu senaste på en partition och har kvar min nuvarande installation Windows XP på c: och använder mig av grub istället för MBR när jag ghostar om Windows XP (brukar göra det då och då) kommer jag inte att få igång nåt av OS:en då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

VMWare server är gratis annars...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad händer om jag nu installerar Ubuntu senaste på en partition och har kvar min nuvarande installation Windows XP på c: och använder mig av grub istället för MBR när jag ghostar om Windows XP (brukar göra det då och då) kommer jag inte att få igång nåt av OS:en då?

Har för mig att man kan be ghostning programmet att ge fan i MBR. Vilket program använder du? Norton Ghost.

Men det bästa är ju som sagt att lägga Grub på en USB sticka och boota den när du vill ha igång linux. Så har du Windows Starthanterare på MBR.

Annars är det väldigt kul att leka med VmWare:p