Permalänk
Medlem

Tar 30min-2h att installera saker

Det är ngt skumt med min dator. Nuförtiden tar det mellan 30 minuter och två timmar att installera ett spel eller något liknande. CPu-användningen är på noll under installationen. Ändå segar datorn ihop fullständigt om man tex öppnar en katalog eller byter sida i explorer/firefox.

Den känns inte så otroligt seg annars, förutom att den startar långsammare än tidigare möjligen, men att tex. lira spelen är inget problem.

Jag tycker mig inte komma ihåg att jag gjort något konstigt med den på sistone annat än att datorn följt med på en resa i bil i 6 timmar, men jag vadderade den ganska bra och den fick sitta i kartong i baksätet, så den bör inte ha skakats om för mycket...

Jag har försökt att felsöka allt som jag själv kan. Testat att köra den i benchmarkprogram och den är visserligen inte så jättebra men den är iaf. inte kass. Hårddisken som jag installerar på är 80Gb med 23 Gb ledigt. Den är DMA6 och defragmenterad.

Är det någon som upplevt ngt liknande eller har tips på var felet kan sitta?

Moderkort: ASUS A8N-SLI Deluxe
processor: AMD 64 3500+
minnen: 1*512 Mb och 1*1024 Mb, PC 3200...
Hårddisk: En 160Gb IDE och en 80Gb IDE
Operativsystem: XP - pro

Tack för svar..

Permalänk

har hört att hårddiskar kan ta stryk av att defragmenteras med windows inbygga, men jag vet inte om du användt den eller om det bara är myt :/:P

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

har du provat att återställa datorn , till en återställningspunkt innan du fraktade den i bilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Yberlaggen: Det var på FAT32-tiden, och det berodde bara på att FAT32 var så felbenäget att antalet transaktioner under en defragmentering var större än det genomsnittliga antalet transaktioner mellan fel. Med NTFS är det inga problem.

kamjagin: Du bör omedelbart köra ett kvalificerat testverktyg på din hårddisk. Jag har flera gånger upplevt hårddiskar som tagit otroligt lång tid på sig att skriva data, men läst vid normal hastighet. Samtliga har totalhavererat kort efteråt eller redan varit praktiskt taget havererade. På grund av detaljer i IDE- och SCSI-interface (SATA vet jag inte) brukar dessa problem leda till evighetslång väntan på svar från disken i många situationer.

Detta är inte nödvändigtvis den mest sannolika felkällan, men den som kräver snabbast åtgärd. Troligen är dock inte bilresan orsaken till felet, snarare ålder och slitage.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Har du något tips om ett kvalificerat testverktyg till hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Oftast kan du tanka ner testprogram från tillverkaren av hårddisken.
Eller så "bränner" du en CD med UBCD,
http://www.ultimatebootcd.com/