Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Hjälp! Datorn bootar knappt

Hej, nyligen, någon vecka tillbaka, så har jag haft extrema problem att få datorn att starta efter att den varit avstängd under en längre period.

Jag vaknar, sätter på datorn, den kommer in till windows och fryser efter någon minut max. Så jag tvingas starta om datorn med resultat att den inte lyckas boota alls. Vanligtvis så säger datorn "System failed CPU test" innan POST körs igenom. Så provar jag stänga av och sätta på datorn om och om igen, ibland kommer den förbi POST, men hänger sig t.ex. när windows laddas. Men sedan efter några, ca 1 timmes frustrerande, försök så kommer datorn igång och allt flyter på perfekt..

Min första tanke var ju självklart att det var något med processorn, men varför skulle den fungera i nu skrivande stund om det nu var den som var problemet..

Detta system är nästan 1 år gammalt sedan jag uppgraderade och jag har inte gjort några ändringar alls nyligen.

AMD 64 3200+
Asus A8V K8T800 Deluxe
2x512 minnen
geforce gt6600

Vad jag har försökt är att byta plats på minnena och nollställt bios. Så mina största tankar ligger eventuellt vid en kallstart (existerar det ens?) nu när det är lite kyligare om nätterna.. Kan en för kall dator ha problem att boota?
Annars så byter jag ut processorn direkt, men med tanke att den fungerar 'ibland' så kan det lika gärna vara moderkortet som busar..

Snabba svar uppskattas i förhand

...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Antagligen inte processorn, min första gissning är på moderkortet eller nätaggregatet som gemensamt sörjer för strömförsörjningen till processorn. Om den inte får tillräkligt/fel med ström så fungerar den inte som den skall. Kondencatorer på moderkort och i nätaggregat är oftast de som slits ut först.

Om du har möjlighet att prova med ett annat nätaggregat så skulle det kunna svarar på en del frågor.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Pröva med en CMOS nollställning.
Ev kolla batteriet.

Kommer du in i Bios så gör en "Load optimized default".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Kallstarter existerar i datorvärlden, den kan visa på dåliga lödningar eller kall lödningar som det kallas.
Kalla saker krymper och varma saker expanderar vilket resulterar i kontakt när dom är varma och dålig/ingen kontakt när dom är kalla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

ok, tack för svaren, men har ju inte tid att mecka med datorerna och felsöka dem

...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Kallstarter existerar i datorvärlden, den kan visa på dåliga lödningar eller kall lödningar som det kallas.
Kalla saker krymper och varma saker expanderar vilket resulterar i kontakt när dom är varma och dålig/ingen kontakt när dom är kalla.

Kallödning och kallstart har inget med vartannat att göra. Det där har du hittat på.

Däremot har en del komponenter, främst kondensatorer och spolar, olika karaktäristik vid olika temperaturer. Främst nätaggreggatets temperatur varierar mycket, med en arbetstemperatur på 50-60 grader.

Dessutom är det så att en sk kallstart av en dator måste spänningssätta alla komponenter, vilket kräver mer än en omstart, som i princip bara består av att en reset-signal skickas ut till alla komponenter som abonnerar på den.

Börja med att titta noga på alla kondensatorer på moderkortet. De får inte ha läckt eller svullnat upp. Det är normalt med lite korrosion på "locken" på kondensatorerna, men om en eller flera avviker är det ett tecken på att de arbetat vid för hög temperatur. En dålig kondensator leder till att de andra som ligger parallellkopplade med den belastas hårdare, och snart kommer att ta slut de med.

Gå som sagt igenom datorn NOGA innan garantin tar slut.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."