AMD-fläkten åstakommer högfrekvent ljud

Permalänk

AMD-fläkten åstakommer högfrekvent ljud

Köpte nyligen en ny dator och till den valde jag en AMD X2 3800+ AM2 processor med AMDs kylare och fläkt. För att beskriva själva problemet kan man säga att den fläkten (jag vet att det är den då ljudet försvinner då jag tar bort den, okej egentligen drar ur dess kontakt) åstakommer ett mycket högfrekvent ljud.

Då kommer den lilla frågan, är det tillrådligt att köra utan processorfläkten? Med i beräkningen bör även vetskapen om att jag har två stycken 120 mm fläktar som sitter runt själva sockeln (Antec P180) samt en fläkt som suger in luft i fronten och att jag inte hade tänkt överklocka något.

Visa signatur

Permalänk

Nej! Eftersom den kylaren inte är konstruerad för att klara sig utan så ska du INTE pröva.

Byt fläkt eller byt hela kylaren.

Permalänk
Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk

Okej, får det väll bli en ny kylare/fläkt..
Oh, trevlig video, men det borde väll inte vara möjligt ifall man inte stänger av att datorn skall stängas av då cpun når en viss temperatur.

En annan fråga, eftersom jag precis fick (satte ihop datorn i torsdags kväll) cpun och dess kylningsanording är det möjligt att bli ersatt (få en ny fläkt/kylare) aka. RMA? Eller är detta enbart önsetänkande från min sida?
Köpte prollen ifrån shg.biz

Tack för rådet i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Okej, får det väll bli en ny kylare/fläkt..
Oh, trevlig video, men det borde väll inte vara möjligt ifall man inte stänger av att datorn skall stängas av då cpun når en viss temperatur.

En annan fråga, eftersom jag precis fick (satte ihop datorn i torsdags kväll) cpun och dess kylningsanording är det möjligt att bli ersatt (få en ny fläkt/kylare) aka. RMA? Eller är detta enbart önsetänkande från min sida?
Köpte prollen ifrån shg.biz

Tack för rådet i alla fall.

En processor kan inte explodera. De har satt en liten bomb under sockeln.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
En processor kan inte explodera. De har satt en liten bomb under sockeln.

Det behöver de inte alls ha gjort. Detta är något som kan hända med alla processorer med keramisk packning. När packningen utvidgar sig av värmen kan lustiga saker hända, och hoppande Pentium 1 var inget konstigt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."