Skumt problem med dator som vägrar att starta

Permalänk
Medlem

Skumt problem med dator som vägrar att starta

Jag sitter på en egenbyggd dator bestående av Sempron 2600+ MSI K8N NEO-FSR, 2x512 Mb RAM och en 80 Gb Hd, allt i ett Antec Sonata II chassi.
Datorn har använts i denna konfiguration sen i Maj, och jag har inte haft några problem. Idag stängde jag av datorn för att dra om kablarna utanför den. När kopplat in dem igen så vägrade den dock starta. Det kommer dessutom ett tjutande ljud från nätaggregatet så fort kabeln är i och strömbrytaren på aggregatet satt på "på". I början startade datorn när man tryckte på power-knappen, så till vida att LED:sen började lysa och fläktarna snurra. Dock ingen hårddiskaktivitet, inga moderkortspip och ingen bild till min skärm.
Nu, 4 timmar senare, vägrar datorn att starta överhuvudtaget. Nätagget tjuter fortfarande, men inga andra livstecken uppvisas. Jag har:
* Kontrollerat alla kablar 1000 gånger
* Prövat med att koppla ur "onödiga" fläktar
* Prövat med ett annat nätagg, ett mATX på 200-250W(rätt lite, jag vet, men datorn borde i alla fall starta).
Inget av detta har burit frukt.

Har någon några bra tips gällande hur man får igång skrället? Jag har möjlighet att byta ut CPUn och minnet, men då datorn inte ens verkar få ström känns det lite dödfött...
All hjälp uppskattas, och belönas med oändliga mängder virtuella kakor.

EDIT: Har nu även prövat med ett ATX-agg på 300W, med samma resultat som tidigare: datorn startar inte och även detta nätagg tjuter. Har även återställt CMOS, även detta utan framgång.