Döda x? Ubuntu.. Installera drivrutiner (nvidia)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Döda x? Ubuntu.. Installera drivrutiner (nvidia)

Jag sitter här och försöker fundera ut hur tusan jag ska döda X(org?) för att kunna installera senaste drivrutinerna från Nvidia..

Läste en annan tråd att jag skulle trycka CTRL-ALT-F1, logga in skriva "telinit 3"
och sedan gå in i /etc/inittab och ändra initdefault från 5 till 3. Dock stod min på 2. Ändrade till 3 och startade om, ingen skillnad. X(org) startar i vilket fall..
Om jag trycker CTRL-ALT-Backspace så hoppar den ut i prompten, men startas direkt igen..

Så nu är jag fast.. Hur ska jag lösa detta?

Vill installera senaste drivrutinerna från Nvidia för att enkelt kunna köra dubbla skärmar.. Vill inte sitta på en skärm, när jag faktiskt har två som jag kan utnyttja. (2 st Samsung 710t)

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2004

Du kan installera drivrutinerna medan du kör X för att sedan starta om med de nya. Detta är inte windows så filer och annat är inte låsta medans de körs

Ctrl-Alt-Backspace bör duga fint i de fallen (det dödar X, som automagiskt startas om igen pga att du kör i grafiskt läge).

Om du nödvändigtvis vill starta i konsol-läge eller byta till det så skall du inte behöva starta om datorn men tyvärr får de mer ubuntu-kunniga svara på den frågan, då jag förstått att de inte kör samma init-typ som t ex Red Hat/Fedora använder utan kör något annat.
runlevel 1 kan dock fungera (single user mode) men som jag förstått det är runlevel 2-5 under ubuntu desamma (dvs alla är multiuser, network, graphical) och det byter du då till med kommandot "sudo init 1" (utan fnuttar och möjligen med rätt path innan, osäker på vart kommandot ligger i ubuntu)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Du skall väl inte behöva döda X för det? Eller? :S Installera drivisarna, editera xorg.conf, starta om datorn borde väl fungera med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Du kan installera drivrutinerna medan du kör X för att sedan starta om med de nya. Detta är inte windows så filer och annat är inte låsta medans de körs

Ctrl-Alt-Backspace bör duga fint i de fallen (det dödar X, som automagiskt startas om igen pga att du kör i grafiskt läge).

Om du nödvändigtvis vill starta i konsol-läge eller byta till det så skall du inte behöva starta om datorn men tyvärr får de mer ubuntu-kunniga svara på den frågan, då jag förstått att de inte kör samma init-typ som t ex Red Hat/Fedora använder utan kör något annat.
runlevel 1 kan dock fungera (single user mode) men som jag förstått det är runlevel 2-5 under ubuntu desamma (dvs alla är multiuser, network, graphical) och det byter du då till med kommandot "sudo init 1" (utan fnuttar och möjligen med rätt path innan, osäker på vart kommandot ligger i ubuntu)

Hmm... när jag kör
"sh NVIDIA-yada-yda-fil" så klagar installationen på att jag har en X-server igång.. Så jag antar att den måste vara nerstängd ..
och mycket riktigt, om jag ändrar till init 1 så stängs x, men då klagar installern på att jag inte ska köra init 1, för då kan det bli problem med installationen ..

Vad göra?

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm... när jag kör
"sh NVIDIA-yada-yda-fil" så klagar installationen på att jag har en X-server igång.. Så jag antar att den måste vara nerstängd ..
och mycket riktigt, om jag ändrar till init 1 så stängs x, men då klagar installern på att jag inte ska köra init 1, för då kan det bli problem med installationen ..

Vad göra?

*skratt*
Jodu, där har nvidia riktigt lyckats
Jag vet faktiskt inte då jag inte kör ubuntu men den bästa metoden som alltid är att använda distributionens egna grejer innan man börjar fippla med externa saker.
I fallet ubuntu rekommenderar jag dig att använda drivrutinerna från ubuntu-universumet istället för från nvidia direkt.
Läs nedanstående guide:

http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_install_Graphics_Dr...

Som det står där behöver du även se nedanstående innan:
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#General_Notes
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_add_extra_repositor...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2003

Vill du stänga av x kan du tex köra sudo pkill gdm efter du har crtl+alt+f1 och loggat in, men antar att du inte vill det nu längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Varför göra det så jobbigt?

sudo killall gdm

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004