Permalänk
Medlem

Dator till webbdesign grafiskform

Hej!

Tänkte uppgradera lite - en helt ny dator och skärm med tillbehör.
Datorn ska framförallt vara en arbetsstation och användas till webbdesign, webbutveckling, design, grafisk form, bildredigering och lite videoredigering. Förutom det ska den ju användas till det vardagliga surfa, lyssna musik, film m.m

Här är delarna:

Chassi: Antec P180-EUATX, Ej PSU
Nätaggregat: FSP 400w400PNF OEMATX 2.0
Moderkort: FoxConn 945P7AA-8KS*ATX, LK/LAN/SATA
Minne: 2x DDR2 1GB PC4200 SamsungDIMM 240-pin, 533Mhz
Processor: Intel Core 2 Duo E6400 2,13GHz, 2MB, 1066MHz, S775
Hårddisk: 1x Seagate 250GB 7200.10 SATA-300, 8MB, 7200rpm, NCQ
DVD: DVD±R/RW BenQ DW1670Bulk 16x, Svart
Grafikkort: PCIeLeadTekGF6600GTEX*128mbDDR3/DVI/HDTV/SLI/EX

OP: Win XP Pro OEM Sv SP2Bsvensk
Antivirus: Nod32 1-årig licens

Skärm: TFT Samsung 20´1´ 205BW6ms, Silver, TCO-03
T-bord/Mus: Logitech Cordless Desktop LX710 Laser

Pris blir ca 14 000kr + moms.

Är detta ett prisvärt paket. Vill ha tips på ev förbättring och feedback på detta. Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

geforce 6600 är ju ett medelklasskort från förra generationen...kan inte rekommendera det. skaffa då ist minst ett geforce 7600.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
geforce 6600 är ju ett medelklasskort från förra generationen...kan inte rekommendera det. skaffa då ist minst ett geforce 7600.

Vad ska han med det till? Lira oblivion vid sidan av dreamweaverfönstret?

Systemet du plockat ihop ser bra ut, jag skulle dock inte rekommendera den skärmen. Vad jag vet har den 16,2 miljoner färger, vilket är 65K interpolerat. Skulle jag varit i din situation skulle jag hellre bantat systemet lite och satsat på en ordentlig skärm, det gör mycket för produktiviteten. Kika exempelvis på Dells 20-tummare som de har bra pris på nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Hur står sig det graffe kortet jag valt? Funkar det till grafik, design ? Klrara det spel isfåll vad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

till 2d grafik klarar du nästan dig på vilket budget som hellst tror jag, om du inte är väääldigt petig, för då kanske ett matrox kort eller liknande kan vara bra. Som xphase säger, fixa en bra skärm, det är guld värt.
kan säga att mitt inbyggda nvida 6150 funkar bra i färg för mig ;).
tror den skärmen du valt bara har 16.2 milj färger, interpolerat.
lyssna helt enkelt på xphase ^^

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Om du kommer att producera trycksaker kan jag definitivt råda dig till att spara in lite pengar på själva datorn och satsa på en riktigt bra skärm istället. Eizo och Lacie är mitt förstaval, Dell fungerar också. Det viktigaste är att du enkelt kan kalibrera den. En snabb processor är ju skönt i allmänhet, men fyller även en viktig funktion när du arbetar med objektgrafik i t.ex. flash, illustrator mfl. Grafikkort behöver du knappt om du sitter med InDesign och Photoshop. Däremot om du kommer att skapa 3-D grafik.

Är det bara webbgrafik du ska ägna dig åt spelar det mindre roll. Alla som surfar har olika skärmar, olika inställningar mm.. Vad du än gör kommer det aldrig att se likadant ut som på din skärm.

Allt handlar om vad du primärt ska använda datorn till.

/johnnyr

Permalänk
Medlem

Re: Dator till webbdesign grafiskform

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cireboy
Är detta ett prisvärt paket. Vill ha tips på ev förbättring och feedback på detta. Tack på förhand.

Jag kan inte yttra mig om just de prylar du kollat upp, bara ge nagra generella tips.

Det beror lite pa hur du jobbar. Webbutveckling kan krava en hel del om du t.ex. jobbar med tunga designdokument, som t.ex. en PSD pa nagra hundra MB. Sa, minnen behovs. Likaval da naturligtvis om du jobbar med tryck.

Grafikkortet bohover inte prestera sa valdigt. I min mening racker en arlig fargatergivning, och det viktigaste - en hog uplosning.

Sa en skarm som klarar och aterger den hoga uplosningen.

En annan sak som inte bor hamna i skymundan ar ljudnivan, om du planerar att sitta och jobba regelbundet. En kollega till mig har en dator som later som ett harke... blir ganska jobbigt pa kontoret pga det. Man tappar ork snabbt.

Lycka till!