Processor, moderkort och minne... kompatibelt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Processor, moderkort och minne... kompatibelt?

Tjahoo!

Jag har under en längre tid försökt att plocka ihop en studiodator att producera musik på. Har nu tillsist bestämt mig för att det kommer att bli en AMD som passar till Socket: AM2.

Processorn är jag alltså helt klar med: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz

Steg två blir ju ett passande moderkort. Jag tror att ”Asus ATX nForce 570 Ultra” blir bra, inte för att jag direkt kan något om moderkort, men för att det var billigt och eftertraktat om man ska tro Webhallens ”sortera efter mest sålda”!

Mitt resonemang kring minnen är att der verkar grymt krångligt och dyrt är säkert bra, valet blir: ”Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-6400”.

- - -

Processor: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz

Moderkort: Asus ATX nForce 570 Ultra

Minnen: Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-6400

- - -

Fråga 1: Fungerar dessa komponenter tillsammans?
Fråga 2: Vad är SLI? Vinner jag på att köpa ett moderkort som stödjer SLI.
Fråga 3: Finns det något minne som är billigare men med samma prestanda som det jag valt?
Fråga 4: Stödjer AMD X2-processorer DDR2 minne nu?

Övrigt feedback är alltid nice!

Mvh
Richard Lilja

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

1. Folk har haft problem med Corsairminnen och vissa moderkort, men det är hörsägen och jag minns inte vilka kort.

2. SLI innebär att du har två grafikkort. Två high-end kort lönt, men två billiga kort är ofta bara krångligare än ett high-end kort och nästan aldrig snabbare. SLI rekommenderar jag bara om du vill köpa två värstingkort.

3. Vet ej på rak arm, men det borde vara lönt att titta efter iaf.

4. Den enda skillnaden mellan s939 och Socket AM2 är att AM2 stöder DDR2. Alla processorer med AM2 använder enbart DDR2.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Hej!

Tack för snabba och bra svar!

Rent generellt, föredrar man 2 GB hyfsat minne eller 1 GB klockrent minne?

Mvh
Richard Lilja