Processorn rycktes ur sin plats, skador?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jun 2004

Processorn rycktes ur sin plats, skador?

Min bror bad mig att kolla till och installera om Windows på hans dator nu innan han flyttade hemifrån (AMD Athlon-processor, ABIT AX8-moderkort). Kollade igenom lite grejer, och märkte att temperaturen på processorn var aningen hög, så jag bestämde mig för att ta loss processorfläkten och kolla om kylpastan var dåligt påstruken eller vad det kunde vara.
Först kände jag att det var lite mer krångligt än vanligt få loss fläkten. Fick trycka ner den här processorfläktspaken ganska hårt innan den lossnade (vilket kanske gjorde att processorn och fläkten trycktes ihop alldeles för mycket tänker jag nu i efterhand). När jag väl fått loss den och tog upp den så märker jag i ren och skär förskräckelse att processorn följt med! Den hade alltså åkt ur sin plats trots att spaken som ska hålla fast den fortfarande satt nere. Jag satt där och stirrade helt mållös i typ en minut, övertygad om att processorn och kanske även moderkortet förstörts.

Processorn och fläkten satt stenhårt fast i varandra, och det tog ett bra tag innan jag lyckades putta den "över sidan" på fläkten så att den gick att få loss. Fortfarande något panikslagen så kollade jag hur det var med piggarna på processorn, som mycket väl kunde ha böjts eller gått av när den rycktes upp ur sin plats. Alla piggar satt dock som de skulle, och var inte böjda vad jag kunde se.

Även om det kändes som att processorn var bränd så är det klart att jag tänkte kolla om den kunde ha överlevt. Så jag satte ner processorn igen, (Det var en aning krångligare än vanligt, piggarna kanske hade blivit litelite böjda. Den gick ner till slut iallafall, utan nämnvärt våld) tog en av mina processorfläktar som jag inte använde, strök på kylpasta och gjorde ett försök. Datorn körde igång, men i första skärmbilden så dyker meddelandet "CPU is unworkable or has changed" och jag kände för att börja grina.

Men (zomg!?!?) till min förvåning och enorma lättnad så gick det att fortsätta och komma in i Windows. Datorn fungerade som den skulle. Felmeddelandet höll i ett par omstarter, men försvann sedan. Installerade om Windows på den och jag har inte märkt några problem än. Temperaturen är på en mer normal nivå nu.

Så, till själva frågorna. Vad bör jag göra? Det är ju inga märkbara problem just nu, men kan det dyka upp senare? Och något fel måste det väl vara på moderkortet om processorn inte sitter fast på sin plats? Ska jag ta upp det med Komplett, där datorn köptes? Vad var dealen med felmeddelandet ("CPU is unworkable or has changed"? Kommer det alltid upp efter att man tagit loss processorn från MB och satt tillbaka den igen, eller kände datorn något fel på processorn?

Väldigt tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internet
Registrerad
Jan 2006

har slitit ut en och samma processor ( amd 3000+ 2.0 ghz s754 ) 3 eller 4 gånger, böjda pinnar och allt, 2 pinnar gick nästan av, fungerar förtfarande, men vägar inte röra den nåt mer

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jun 2004

Fick du samma felmeddelande då?

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Ett felmeddelande som försvinner av sig självt känns onekligen skummt.

Kör så länge det går, kommer antagligen gå bra en längre stund, men det är överhängade risk att livstiden på den processorn har sjunkt avsevärt.

Låter lite suspekt, men hoppas på det bästa, enda jag kan säga :/

EDIT;
BTW hör hemma i AMD delen.
*tråd flyttad*

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jun 2004

Jo, den kan ha tagit stryk av hela händelsen, men samtidigt så känns det som ett hyfsat gott tecken att temperaturen gick ner, närapå tio grader. Sen så kollade jag just upp priset på samma processor, och det hade ju gått ner med mer än en tusenlapp sen den köptes, så ja.. Det skulle väl inte vara hela världen att köpa en ny, så att säga (så långt tänkte jag definitivt inte när jag satt där med processorn i handen).

Tack för svaren.

Ursäkta för felpostningen också. Trodde det var Övrigt som gällde om ämnet/problemet inte var direkt relaterat till AMD/Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Du får det medelandet just för du ändrat något med processorn eller moderkortet. Typ resetat bios eller tat bort processorn å satt dit en annan etc. Bruakr hjälap fitn å gå in i bios och kolla fsb, multiplicerare och vcore så det stämmer för modelen eventuelt ändra det som behövs och sedan spara så ska det försvinna. Detectas den sedan koreckt ska det itne vara nåt fel på den villket jag itne tycker det låter som heller. Antigen fugnerar den eller så gör den det inte. Sällan nåt i mellan väldigt ovanligt.

Kompisen ryckte sin sempron ur socklen men jag vart inte orolig alla pinnar var ok så bara se till å få av proppen villket man enklast gör genom att vrida lite på den. Dra är största mistaget. Vrida lite så att flänsen börjar släppa efter lite hjälper i regel alltid. Monterade i nya mobot åt han och cpu etc och allt fungerar som det ska.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jun 2004

Åh, gött. Det var det jag hoppades på. Jag ska kila över till honom och kolla det där med biosinställningarna. Tack så mycket.