Mounta USB-hårddisk i Mandrake

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

Mounta USB-hårddisk i Mandrake

Jag försöker mounta ett par externa USB-hårddiskar i Mandrake utan resultat, jag vet att OS:et vet att de är ikopplade pga följande i /var/log/messages:
Sep 13 20:45:58 localhost kernel: usb 1-2.4: new full speed USB device using address 28
Sep 13 20:48:40 localhost kernel: usb 1-2: USB disconnect, address 20

En kort lsusb ger även:
Bus 001 Device 020: ID 05e3:0605 Genesys Logic, Inc.

Problem är dock att den/dem inte dyker upp som /dev/sd(a-z). Vad gör man i denna situation? Behöver de formateras i Windows först eller?

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Disken måste vara partitionerad och ha ett filsystem före filsystemet kan monteras. Det är inte disken utan filsystemen på disken , som monteras. Filsystem skapar du med kommandot mkfs. Se man mkfs för optioner.

Vilken kärna har du? Är modulen usb-storage laddad? Har du kollat om diskarna dyker upp i /proc/bus/usb/devices?

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

Hur kan jag skapa filsystemet om den inte visas i /dev/ ?

I /proc/bus/usb/ finns det endast en fil som heter devices samt en katalog som heter 001

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005

Vad står det i filen /proc/bus/usb/devices. Du får fram innehållet med:
cat /proc/bus/usb/devices
Vilken version har du?
Hittar fdisk disken (fdisk -l)?
Om du har en 2.6-kärna och udev skall den dyka upp i /dev. Har du en 2.4-kärna måste du själv skapa en nod med mknod.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

/proc/bus/usb/devices är tom och fdisk -l visar ej diskarna.
Hur kollar jag vilken kärna jag har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
/proc/bus/usb/devices är tom och fdisk -l visar ej diskarna.
Hur kollar jag vilken kärna jag har?

% uname -r

eller om det är

% uname -v

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

# uname -r
2.6.8.1-12mdk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005

Har du behövliga moduler laddade? Ha disken ikopplad och kör följande kommando:
lsmod | grep usb
Är udevd och hald igång? Vilka procsser som körs får du fram med : ps -A.
Vilka demoner som startas får du fram med: chkconfig --list.
Med chkconfig kan du också göra ändringar. Se man chkconfig.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

# lsmod | grep usb
usb-storage 65504 0
scsi_mod 104044 2 sd_mod,usb-storage
usbcore 103172 4 usb-storage,uhci-hcd

'udevd' är igång med inte 'hald' verkar det som om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005

Pröva med att ha hald igång:
# hald --daemon=yes

Fagerja