Permalänk
Medlem

Ubuntu Desktop som Server?

Jag skulle vilja köra Ubuntu Desktop Dapper Drake som server, eftersom jag vill kunna fjärrstyra den grafiskt och ha ett grafiskt gränssnitt med från början. Går detta? Är det bara att installera de serverprogramvaror man vill ha, exempelvis FTP, Samba Apache?

Eller ska man utgå från server och installera grafiskt efter installation? Vad är bäst? Klart enklast verkar ju ändå vara att installera Desktop och utgå därifrån. eller?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Det beror på vad du behöver. Att installera server och sedan dra in ubuntu-desktop är precis samma sak som att installera desktopversionen direkt. Men om du bara behöver ett enkelt gränssnitt som t.ex. OpenBox så är det bättre att börja med serverversionen imho.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Varför grafiskt?

Permalänk
Medlem

en terminal via ssh är 100 gånger kraftfullare att jobba med än något grafiskt skräp.

Permalänk
Medlem

men nog är det lättare att bara VNCa en desktopvariant än att få X-forward att funka alltid..

har man en ok burk och inte ska ha den till nått tungt eller viktigt duger det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
en terminal via ssh är 100 gånger kraftfullare att jobba med än något grafiskt skräp.

Anledningen till att jag vill ha grafiskt beror på att jag ska köra diverse onlineprogram som ska fjärrstyras när jag själv inte har tillgång till att ha en egen dator på hela tiden.. (Springer runt med en bärbar i skolan exempelvis).
Ska även användas som filserver hemma hos mina föräldrar som backup. Så mycket serververksamhet kommer alltså inte att ske, dock ska jag ha samba och nån FTP-server samt Apache installerat.

Vad jag förstått så fungerar det alltså bra att dra in Ubuntu Desktop och sedan installera serverprogramvaror därifrån?

Någon som vet vilka samba-paket man behöver? Finns ju en miljon att välja på ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

poängen med serverversionen av Ubuntu ska ju vara att Apache är förconfat, om det görs på annat vis om man bara drar ner det kan det ju vara bra kanske. men ja, det går bra att bara dra ner till skrivbordsversionen med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

en grej med server cdn är att den ska ha en speciel server kärna som ska vara optimera för just server. Så det bästa blir ju att installera från server cdn eller baka ny kärna.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Okey.. får fundera på hur jag ska göra då..
Men om jag nu installerar server-versionen, hur drar jag då in det grafiska? Vilka paket behövs? Vill köra Gnome..
EXAKT vilka paket behöver jag, vilka behöver jag inte?
Vill inte ha en massa skit i systemet som jag inte använder ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Okey.. får fundera på hur jag ska göra då..
Men om jag nu installerar server-versionen, hur drar jag då in det grafiska? Vilka paket behövs? Vill köra Gnome..
EXAKT vilka paket behöver jag, vilka behöver jag inte?
Vill inte ha en massa skit i systemet som jag inte använder ..

Grafiskt: apt-get install ubuntu-desktop
Skulle dock inte rekommendera Gnome som grafiskt grännsnit.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Okey.. får fundera på hur jag ska göra då..
Men om jag nu installerar server-versionen, hur drar jag då in det grafiska? Vilka paket behövs? Vill köra Gnome..

Varför vill du köra Gnome & grafiskt på en server?

[edit] Ah, ser nu. Sorry for the noise.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Varför vill du köra Gnome & grafiskt på en server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Anledningen till att jag vill ha grafiskt beror på att jag ska köra diverse onlineprogram som ska fjärrstyras när jag själv inte har tillgång till att ha en egen dator på hela tiden.. (Springer runt med en bärbar i skolan exempelvis).
Ska även användas som filserver hemma hos mina föräldrar som backup. Så mycket serververksamhet kommer alltså inte att ske, dock ska jag ha samba och nån FTP-server samt Apache installerat.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Någon som vet vilka samba-paket man behöver? Finns ju en miljon att välja på ..

apt-get install samba ska duga.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för det!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |