Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2004

BIOS ROM checksum error

Hej,

Igår när jag kom tillbaka till min dator visades följande felmeddelande:

BIOS ROM checksum error

Jag har försökt att flasha om med en diskett utan större framgång, kanske är fel på disketten eller läsaren. Hursomhelst så tänkte jag bränna ut en cd som jag kan flasha om med, hoppas det funkar bättre, testade att stoppa in min memtest skiva och då blev den arg för att den inte hittade awdflash.exe
I manualen står det att man ska använda sig av supportcd:n som ligger gud vet var så jag tänkte alltså skapa en egen cd. Är det ngt mer än awdflash.exe och biosfilen man behöver? Ska det vara en bootbar cd?

Moderkortet är ett A8N-SLi Deluxe

Tänkte kolla lite snabbt bara, måste bränna skivan hos en polare och orkar inte springa fram och tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
N/A
Registrerad
Jul 2001

Vän,

De flesta kort från ASUS har EZ Flash. Bränn biosfilen på en CD (döp den till A8N.ROM). Tryck ALT+F2 direkt vid uppstart och stoppa in CD-skivan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2004

ok,

ska testa imorgon.. men jag behöver alltså inte lägga in awdflash.exe som den frågar efter? utan bara döpa om .bin (BIOS) filen till a8n.rom och lägga in rakt uppochner på en cdskiva?

uppdatering.

jag brände awdflash.exe och en av bios filerna på en cd och då startar awdflash och flashar om precis som den ska. Tyvärr kommer jag tillbaka till samma felmeddelande igen. Funderar på om jag ska byta batteriet och se om det är det som e kasst. Är det ngt mer man kan göra eller e det bara att slänga kortet och köpa ett nytt annars?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2005

Fick det felet en gång.
Då va det att en distans under moderkortet låg fel och på nåt sätt störde BIOS.