Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Haha! Motsvarande PC blir ju mycket, mycket billigare om man köper den av en skumraskenssnubbe som har tegelstensshoppat den.

Jo och av samma skumraskenssnubbe kan man ju isåfall köpa en tegelstensshoppad Mac mycket billigare, eller hur?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
de har inte klockat ner nå grafikkort på macpro, det är exakt samma grafikkort som du kan gå o köpa i de flesta databutikerna

Det är det inte alls, Mac versionen har en större BIOS (128 kB). Grafikkortet i AnandTechs Mac Pro var dessutom lägre klockad: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2811&p=7

Permalänk
Medlem

jaha, för som jag fattat det kan man köpa vilket pc grafikkort som helst o peta i, det är då vad jag läst på andra sidor. kan heller inte se nått om att det skulle vara special firmware på dem heller enligt den text du länkade till. det var olika när apple fortfarande körde PPC, men nu när de bytt till X86 är jag ganska säker på att det är exakt samma.

men vad vet jag, jar har ingen mac pro att testa på

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jo och av samma skumraskenssnubbe kan man ju isåfall köpa en tegelstensshoppad Mac mycket billigare, eller hur?

Poängen var nog att man inte kan köpa en Mac Pro för det priset.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jaha, för som jag fattat det kan man köpa vilket pc grafikkort som helst o peta i, det är då vad jag läst på andra sidor.

Det kan du, men det fungerar bara i Windows.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Jo priset hos svenska apple store blir bara nån tusing billigare...
Datorn är inte tänkt att användas så mkt till spel...mest kanske nån gång då och då när man har tråkigt
USA priset är ju ganska exakt svenskt pris - moms på 25%....*hint hint*

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Jo priset hos svenska apple store blir bara nån tusing billigare...
Datorn är inte tänkt att användas så mkt till spel...mest kanske nån gång då och då när man har tråkigt
USA priset är ju ganska exakt svenskt pris - moms på 25%....*hint hint*

Priset på Apple Store i USA är angivet utan moms, det är nu lite olika moms för olika stater i USA (och betydligt lägre moms än i Sverige, tror det handlar om 6-8% ungefär), så riktigt sant är det inte.

Permalänk
Medlem

Ändå så är det mkt billigare utam moms
Får se hur det hela blir...som sagt så är 24k mkt pengar...och 30k ännu mer...spec då jag hade funderat uppdatera min burk för 10-15k...

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

hur är det med nätdelens anpassning förresten?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Ändå så är det mkt billigare utam moms
Får se hur det hela blir...som sagt så är 24k mkt pengar...och 30k ännu mer...spec då jag hade funderat uppdatera min burk för 10-15k...

beställer du från nån burik i usa, så åker man ju på svensk tull och moms, sammanlagt får du nog räkna med ett påslag på 30% på varans pris + frakt. om du nu inte åker o hämtar den i usa, då är risken för att åka på tull o moms mindre, även om den fortfarande finns där

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jo...synd att det är så...men om vi nu säger att man skulle kunna få den utan moms här i sverige eller att man på nått sätt slinker undan tull så är det ändå 24k
Dubbeltish så mkt som jag tänkt spendera på min burk...urs...man får ju en mac, och en riktigt bra en...men frågan är om jag behöver en så bra...om jag sku köpa den med de abs mini specs så är det änd 18k från usa...men då missar man på så mkt...
Hmmm...en billigare men slöffsigare pc eller en bra och snabb mac? :s

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP