Permalänk
Medlem

ännu en MacBook fråga

Jag har alldrig använt mig av Mac. Kör endast med Windows sedan win98. Jag är relativt nöjd men nu vill jag ha en bärbar dator.

Jag tycker det är spännande att testa på nya saker och Mac värkar bra och simpelt. Det jag "i stort sett" tänker göra på den är surfa, titta på foton och divx filmer.

Den jag finner mest intressant är den billigaste vita 1.83Ghz Core Duo med 60GB hdd. Den ända nackdelen är att den inte har en DVD brännare vilket jag tycker är löjligt nu när det är år 2006. Hur kan de skära ned på en sådan sak?
Min fråga är, måste jag upgradera ram minnet på den eller duger det med 512mb för det jag ska göra? Alltså inge lagg eller långa väntetider.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Avstängd

Skaffa helst minst 1Gb. Annars ser man badbollen rätt ofta

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

badboll....wtf?
Okej men då får ja fixa 2x512mb till den extra, vad ska man göra med dom modulerna som ligger i den då? ingen vill ju ha 2x256mb längre. Käns som att datorn blir ganska dyr i slutändan.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
badboll....wtf?
Okej men då får ja fixa 2x512mb till den extra, vad ska man göra med dom modulerna som ligger i den då? ingen vill ju ha 2x256mb längre. Käns som att datorn blir ganska dyr i slutändan.

badboll > sandglas.

grattis, du har listat ut Apples marknadsföringsstrategi. (men det är ändå rätt sköna datorer efter man kommit över rövpåspännandet från dem)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

apple vill utnyttja dual channel, därav att det sitetr 2x256 och inte 1x512. men apple är svinigt dyra på minnen, därför köper amn den med 512 och köper 1024 från dustin t.ex. kingston t.ex. är minnen som funkar bra i macbook (alta dig för corsair o mac, de är inte bra vänner ).

även med minnen, så är macbooken fortfarande prisvärd om man ser till vilken hårdvara man får för pengarna, mig veterligen finns det inte många PC maskiner som slår den på fingrarna när det gäller vad man får för pengarna.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att om man köper från applestore uppgradera till 1GB, då är det faktiskt värt det.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Jag skulle rekomendera att om man köper från applestore uppgradera till 1GB, då är det faktiskt värt det.

Är ju lika "billigt" att köpa en 1GB sticka löst än att köpa 2x512 från Applestore. Då får man ju 1,25GB minne. Man går däremot miste om dual channel.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

missar dual channel, men kan uppgradera till 2 Gb utan att stå där med 2 st 512 minnen som inte gör nån nytta

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
missar dual channel, men kan uppgradera till 2 Gb utan att stå där med 2 st 512 minnen som inte gör nån nytta

Den sitationen sitter jag i nu -,-

Permalänk

då kan du ju kränga en 512a till honom så slipper han ju köpa via applestore!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
då kan du ju kränga en 512a till honom så slipper han ju köpa via applestore!

Hur menar du att jag skulle kunna fixa 2GB om jag säljer en 512MB-sticka till honom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Hur menar du att jag skulle kunna fixa 2GB om jag säljer en 512MB-sticka till honom?

Han menar nog att du inte kommer att ha en 512'a liggandes om du säljer den.

Permalänk
Medlem

1GB från apple store är det ju inte alls så dumt pris på. Då får man allt fixat och man slipper fundera på att byta ut själv och sedan eventuellt försöka sälja de minnen som blir över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
1GB från apple store är det ju inte alls så dumt pris på. Då får man allt fixat och man slipper fundera på att byta ut själv och sedan eventuellt försöka sälja de minnen som blir över.

"problemet" med att köpa 1 Gb av apple är väll att man då får 2x512 Mb och vill man då uppgradera till emr i framtiden, så står man där med en sticka, som man betalt extra för, men inte har nån nytta av. eller ännu värre, man står där med 2 stickor. en 1024 Mb sticka, från t.ex. dusin kostar inte nämnvärt mer än vad uppgraderingen av till 2x512 kostar från apple, och då får man dessutom 2 st 256:or att ha i reserv eller sälja.

soddamarre: hur menar du då? säljer du en 512 till honom och han stoppar i den så får han 768 sammanlagt. inte 1 Gb

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
1GB från apple store är det ju inte alls så dumt pris på. Då får man allt fixat och man slipper fundera på att byta ut själv och sedan eventuellt försöka sälja de minnen som blir över.

Så jag tänkte när jag beställde min Mac Mini :). Tror att en gig kommer att räcka bra för mig, men multitaskar man mycket och kör Photoshop etc är säkert 2 Gb ett bra val.