Permalänk

Ny processor låser sig

Hej igen,

Köpte en AMD Athlon 64 X2 Dualcore 2,4 ghz 2mb cache för ungefär en vecka sedan, till min Soltek K8T890 socket 939 moderkort. Det är bara så att jag har haft extremt mycket problem med den, i frågor om stabilitet... det vill säga den låser sig.

Till en början så trodde jag det var pga min dåliga PSU, vilket kanske var en del av problemet, vem vet? Så jag bytte ut den mot en Cooltek 600w Ultrasilent, som fått rekomendationer av Sweclockers.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=56434

En bra PSU, håller de flesta med om!

Det andra jag mistänkte var överhettning. Med inkassering av en chassifläkt(saknade en innan) så tänkte jag att det kanske skulle lösa problemet, men icke. T om Warcraft III låser sig, hela datorn bara stannar, och en koll på temperaturen några minuter innan visade ca 50-55 grader. Inte tillräckligt för att crasha en processor!

Tänkte att det då kanske var BIOS? Men jag vet att jag har flashat bios en gång tidigare innan jag köpte processorn, med de nyaste driverserna. Jag har även instlalerat AMD drivrutinerna för stöd i 32bitars plattform och deras Dual-Core optimization drivers eller något...

Men den låser sig fortfarande
Nu har jag totalt slut på idéer, och tänker ringa AMD, min leverantör, etc, för att få reda på ett svar. Jag har funderat på om processorn bara inte är trasig, men inag pinnar verkar brutna, och om den var trasig så borde den väll inte ens kunna boota.

Andra relevanta specs kan vara 1024 mb ram, ATI Radeon x750 pro 512mb ram. Och jag vet att det inte är någon annan del av min dator som krånglar, då jag har just för tillfället i min gammla processor som är en 3000+ 1,8ghz AMD Athlon, och allt funkar skitbra.

Jag behöver hjälp! Hela historian har gått på 4000, och jag vill få min processor att fungera utan att behöva spendera ännu mera :'(

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag meddela dig att VIAs K8T890-chipset (rev 1.0) inte stöder AMD:s Dualcore-prosessorer. Jag hade själv Abit:s AX8 som också använder K8T890 och var tvungen att byta moderkort när jag skaffade en X2 4600+.

Saxat från Wikipedia:

DUAL-CORE COMPATIBLE MOBO LIST
[edit]SPECIAL NOTE (About VIA K8T890 series chipset) :
VIA K8T890 chipset is incompatible with AMD Athlon 64 X2. See here for details.. (http://www.xbitlabs.com/news/chipsets/display/20050603042038....)

Only K8T890 is affected. K8T800 series is OK with dual-core.

länk

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

du är för goooo

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Vilken grej. Hur kan en chipset tillverkare missa nått sånt. Helt otroligt.

Permalänk

okompatibel? Herregud... nu kommer det hela att kosta ännu mera. Och reklamera varan kommer jag alldrig kunna göra, eftersom det står på mitt ansvar att ta reda på sånt där.

Finns det inget jag kan göra?

Annars, vad kostar ett nytt moderkort som skulle passa?

Permalänk
Medlem

Arrrgh... Vilken osis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattfjäril
okompatibel? Herregud... nu kommer det hela att kosta ännu mera. Och reklamera varan kommer jag alldrig kunna göra, eftersom det står på mitt ansvar att ta reda på sånt där.

Finns det inget jag kan göra?

Annars, vad kostar ett nytt moderkort som skulle passa?

Japp, inte kul alls. Jag visste dock om problemet innan jag skaffade dualcoren och hade därför ett DFI som låg hemma och väntade, men visst fan suger det för det.

Som jag förstått saken så stöder alla andra s939-moderkort X2or. Du kan kanske komma fram till en överenskommelse med affären där du handlat tidigare? Kanske de är förstående.

Annars ett nytt budget moderkort eller kanske bättre begagnat? Min AX8 skall bli grunden till en server med A64 3000+ osv, så visst finns det användningsområden för K8T890-chipset med.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

Jo jag köpte det hos ett företag som heter Pyrotech, en liten schyst firma som sätter ihop datorer and shit. Egentligen skulle jag ha en ASUS moderkort, men jag hadde råkat välja den versionen utan PCIe kompatiblitet, och eftersom de såg att jag ville ha det(med tanke på val av grafikkort) så ändrade dom det till en som hadde stöd. Däremot så tror jag att jag hadde haft både PCI-e och dualcore stöd om jag hadde valt rätt moderkort från första början.

Får snacka med dom om man kan reklamera det eller göra någon deal.

Permalänk
Medlem

Sigh , fick hem min x2 4600+ igår o hade stora problem innan jag ens kom in i windows , upplever ungefär samma sak den fungerar men den är inte stabil , har ett ax8 så jag antar att även jag får skaffa ett nytt moderkort , hade man vetat det innan hade man ju köpt en am2 :x

Permalänk
Medlem

AX8 rev.2 stöder dualcore. Själv hade jag rev.1 och då är det kört.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

Jag kom fram till att moderkortet var en Soltek SL-k890PRO-939 -K8t890

men jag antar att det fortfarande inte är kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Everest och CPU-z kunde läsa av revisionen på mitt moderkort. Annars så står det nog förstås på själva pcb:n också.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|