Hur stänger man av TV-n?

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av TV-n?

Jo det är så att jag köpt en ny lCD TV och jag undrar bara om det är möjligt att stänga av en sådan Tv? trycker jag på Power knappen så går den antingen i viloläge eller så sätts den på, det finns inget alternativ då jag stänger av den helt.

Är detta normalt för LCD tv'n?

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Finns oftast en strömbrytar under/bakom som du kan stänga av TVn helt på.
Om du nu känner det behovet.

Permalänk
Medlem

eller så rycker du sladden..

Permalänk
Medlem

Instruktionsboken?

Permalänk
Medlem

Dags för en forumklassiker: RTFM!!

Hoppas det löser sig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta i manualen men det står bara att man skall dra ut kontakten om man skall t ex vara borta en längre tid.

Sen fattar jag inte varför man ska behöva dra ut kontakten varje gång, när gamla tv appareter har en knapp man trycker på så tycker jag denna som är ny borde ha samma funktion? Sjukt jobbigt att behöva gå bakom tvn varje gång man skall stänga av den, BARA för att det bara går att stänga av den genom att dra ut kabeln. Jävla skit TV issåfall.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Skaffa en såndär förgreningsdosa med av/på-knapp, så flippar du bara av den med tån när du går förbi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Skaffa en såndär förgreningsdosa med av/på-knapp, så flippar du bara av den med tån när du går förbi.

Det kan jag ju alltid göra, men ska det verkligen behövas? ska inte nya tv-apparater gå att stänga av? eller sammarbetar företagen med elföretagen för att man skall få högre elräkningar? bara undra :).

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
ska inte nya tv-apparater gå att stänga av?

Eftersom ingen (förutom du) stänger av sin apparater så tycker inte konstruktörerna att det är värt att lägga ner någon energi på en strömbrytare. Tillverkaren sparar dessutom pengar när de slipper en komponent. Så nej, det ska inte gå

Permalänk
Avstängd

majoriteten bor väll ändå i lägenheter där man inte betalar elräkningar utan de ingår i hyran...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Det kan jag ju alltid göra, men ska det verkligen behövas? ska inte nya tv-apparater gå att stänga av? eller sammarbetar företagen med elföretagen för att man skall få högre elräkningar? bara undra :).

Jag håller med dig fullkomligt, fullkomligt sjukt att de inte ens satt på en knapp, faktiskt.
Menar, visst, min avstängda tv kanske inte kommer rädda jorden från fullkomlig ödeläggelse, men jag sover iallafall lite bättre om natten när jag vet att jag iallafall orkat stänga av dumburken.
Visst, elen ingår i hyran i många hyresrätter, men ja, istället betalar du den genom hyran så... knappast så att hyresvärden är schysst och bjussar på elen, nejnej.

Permalänk
Medlem

Jag bor i hyreslägenhet och vi betalar för elen, dessutom blir det otroligt varmt i rummet pga tvn ger ut värme, och jag har mått dåligt på sistonde, yr och massa annat, jag tror det kan bero på tvn.

Förstår inte varför man skall ha på standby då dom klart och tydligt sagt på TV att det drar EL så man sparar inte ett jävla piss på att ha tvn på standby, jag har alltid stängt av mina datorer/tv apparater, och jag vill kunna fortsätta göra det.

Men med denna TV som kostade mig 20 000 kr så har dom inte ens orkat/velat lägga in en on/off funktion?

Ska dom ha dyra priser på en tv som inte ens går att stänga av utan att man måste dra ut kontakten? vilka nötter till företag.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är dåligt men knappen sitter som sagt på tvn, då är det väl inte så långt till kontakten gissar jag på?
Annars har ju jimjavel ett bra förslag som vi kör med här hemma.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

vilken modell rör de sig om?

Permalänk
Medlem

En modern TV bör dra under 0.5w vid standby, så den förbrukningen är försummbar.

Min gamla 32" tjockTV drar 0.3w i standby.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
majoriteten bor väll ändå i lägenheter där man inte betalar elräkningar utan de ingår i hyran...

Majoriteten av de som bor i lägenhet får betala hyra. Dessutom så påverkas hyran iaf av att elkonsumtionen är hög.

Läste att de i England har infört krav på tillverkarna att de i framtiden ska göra TV-apparater som inte kan sättas i viloläga pga att det nästan drar mycket el då som när de är på i "bildvisningsläge". De ska alltså antagligen visa bild eller vara helt "strömlösa". En ganska bra idé bara det går att slå på den med fjärren.

Permalänk
Medlem

Är du verkligen helt bombsäker på att det inte finns en strömbrytare på tv´n?. På min LCD sitter den bredvid strömkontakten på baksidan. något gömd... så det kanske är värt att dra fram tv´n i ljuset och inspektera baksidan noga.

Det skulle vara väldigt ovanligt ifall det inte finns.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Är du verkligen helt bombsäker på att det inte finns en strömbrytare på tv´n?. På min LCD sitter den bredvid strömkontakten på baksidan. något gömd... så det kanske är värt att dra fram tv´n i ljuset och inspektera baksidan noga.

Det skulle vara väldigt ovanligt ifall det inte finns.

Det kanske är värt att läsa igenom kommentarerna som redan är skrivna.
Redan 2 stycken som tipsat om det

Jag tycker att denna tråden är helrätt! Klart att man ska kunna stänga av stand by-läget. Tipset om "elgrenar" med stömbrytare är kanon. Själv har jag två "el-grenar" med stömbrytare i mitt rum, en till tv/dvd och en till alla datorkomponenter. Känns mycket säkrare att veta att det inte kommer fram ström till elprylarna, då risken för kortslutning faktiskt finns, även om de är avstängda.

Visa signatur

Lian Li Pc6070A Scand. Silver | Amd64 3000+ CNPS 7700-CU | 1024 mb Ram | GeForce 6800LE 128 mb 16/1,6 VF 900-CU | 160 gb Maxtor

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, majoriteten av alla lägenheter betalar elen separat, skulle tippa på att cirka 85-90% av alla gör det, studentlägenheter och ytterst få ettor kan dock få det inbakat i hyran.

Irriterande sak det där med knappen, om du verkligen vill stänga av den skulle jag skaffa mig en förgreningsdosa med on-/off-knapp, alternativt sånt där kit för att kunna fjärrstyra vägguttag med fjärrkontroll, dom är billiga på Kjell&Co

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

vilken modell rör de sig om?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver. Det är nog bara att skaffa sig en grendosa med strömbrytare på. Det har jag gjort till alla min prylar hemma (billigt på ikea).

Tycker det är lite miljöboveri med denna trend. Kan säga att alla mina nya prylar saknar riktig power knapp.

Tror inte att det där med spara pengar är hela sanningen, min mellan dyra reciver på 6k har inte heller en power knapp av något slag.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Det enda som inte stängs av i standbyläget på moderna hemmabioprylar är ju fjärrkontrollsensorn så varför skulle man vilja ha dubbla avstängningsknappar?

En anledning till att mekanska avstängningsknappar är borttagna är för att de är saker som ofta går sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Eftersom ingen (förutom du) stänger av sin apparater så tycker inte konstruktörerna att det är värt att lägga ner någon energi på en strömbrytare. Tillverkaren sparar dessutom pengar när de slipper en komponent. Så nej, det ska inte gå

tala för dig själv! jag stänger alltid av min tv och annat försöker jag oxå stänga av, gör jag det ordentligt kan jag tjäna upp till 5000kr om året så det så!!!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tala för dig själv! jag stänger alltid av min tv och annat försöker jag oxå stänga av, gör jag det ordentligt kan jag tjäna upp till 5000kr om året så det så!!!

Jag bor i villa, eldar med pellets och har 10k i elräkning om året. Den mesta elen går år till motorvärmare, matlagning och belysning. Hur skulla jag kunna dra ner det till hälften genom att stänga av TVn?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Man tjännar kanske högst 200kr om året på att stänga av strömen från tvn, utgår från en lcd tv då. Om du har 10st tv apparater så tjännar du 2000kr att stänga av dem , men kan inte fatta hur man tjännar 5000kr att stänga av allt. Mennar du isåfall att istället för att ha allt på 24 / 7 så tjännar du 5000kr ? , eller snackar du i natt mössan som börjar bli mer och mer vanligt på Sweclockers forum ?

Permalänk
Medlem

Fogel70: tja och utslaget på alla dom i världen som inte kan stänga av sina apparater så blir det säkert endel.

Kan ju säja att jag inte har någon fakta på hand nu men alla former av energi slöseri är kortakt, framför allt på miljön.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Avstängd

JAg frågar igen då ..

VILKEN modell rör de sig om ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Fogel70: tja och utslaget på alla dom i världen som inte kan stänga av sina apparater så blir det säkert endel.

Kan ju säja att jag inte har någon fakta på hand nu men alla former av energi slöseri är kortakt, framför allt på miljön.

Jag antar att du alltid släcker lampor som inte används för tillfället, drar ur mobilladdaren när den inte används, stänger ner alla apparater till standby när du lämnar rummet, stänger av datorn så fort du inte sitter framför den, stänger av all utrustning som är kopplad till datorn så fort de inte används, för det kommer du spara oerhört mycket mer energi på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag antar att du alltid släcker lampor som inte används för tillfället, drar ur mobilladdaren när den inte används, stänger ner alla apparater till standby när du lämnar rummet, stänger av datorn så fort du inte sitter framför den, stänger av all utrustning som är kopplad till datorn så fort de inte används, för det kommer du spara oerhört mycket mer energi på.

Ensam kan inte göra allt, men alla kan göra något.

Permalänk
Medlem

Jovisst, men att tro att man gör en insats genom att dra ur sladden till tv:n och spara några tiotals watt i veckan, samtidigt som man har datorn igång 24/7 som drar 250W i timmen, då lurar man sej själv.