Permalänk
Medlem

USB-modem i Ubuntu 6.06.1

Laddar ner ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso nu, och tänkte köra det på min laptop här.

Saken är den att vi har en ISDN-anslutning, som använder ett USB-modem (som jag behövde skiva för att få att fungera i Windows XP Pro - Service Pack 2 om ni tvunget vill veta).

Finns det en chans att jag ens kan få den att funka i Ubuntu? Har jag laddat ner den enorma (räknat med tiden den tar att tanka med 6kBps-ISDN) image-filen i onödan?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att boota upp ubuntu Cdn som även är livecd och se om det fungerar
enklast att köra ifconfig -a i en terminal.

hittar den inte modemet så är får du söka på goggle.

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga öht för att koppla upp via ett USB-modem i Ubuntu då? Har bara behövt ha i nätverkskabeln tidigare, inte behövt fumla bland inställningar liksom.

Söka på Google efter drivrutiner? Jag kan nästan direkt säga att inga kommer hittas, det är ett japanskt modem, och om en Japan ens har en dator är det ett under pågång, kör denne Linux så är det ett mirakel. Finns det inte några generic drivsar som kan fungera? Hur vet jag isåfall vilka jag ska använda?

Vad ger -a till ifconfig?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

ifconfig -a listar alla nätverks möjligheter även de som inte är aktiverade kan även kollas grafiskt.

var det ett USB eller vad var det?
koppla in det som du har det i widnows kör livecdn och se om det fungerar.

och du kommer säkert hitta något på google
du är garanterat inte ensam om att vill få modemet att fungera med linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ifconfig -a listar alla nätverks möjligheter även de som inte är aktiverade kan även kollas grafiskt.

var det ett USB eller vad var det?
koppla in det som du har det i widnows kör livecdn och se om det fungerar.

och du kommer säkert hitta något på google
du är garanterat inte ensam om att vill få modemet att fungera med linux

Mja, kan vara den enda engelsk/svensk-talande som vill det dock. Men jag ska kolla iallafall.

USB-modem ja.
Men iallafall, men säg att jag hittar drivrutiner då, hur kopplar jag upp mig med ett USB-modem rent praktiskt? Hoppar det upp i listan med modem automatiskt eller vad?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

ja det bör den göra testa jag vet inget om ISDN