IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Min disk hare börjat säcka ihop nu, sorgligt men sant. Den för en massa ljud, skriker och har sig. Går att kopiera ifrån fortfarande, måste rädda vad som räddas kan innan den skickas till IBM för ett byte

Har du nå nummer/mail till IBM?
Deras hemsa suxade ju.

Min 30 gigare dog igår efter en tids sjukdom.

Permalänk
Medlem

A-HAAAAAAAAA!

Men då var ju ännu ett mysterium löst!
Inte undra på att min Hd blev knas, så som den såg ut!
Två! (2!) ben i IDE-kontakten hade gått av! dom hade tryckts igenom kontakten, o gått av i lödningen på kretskortet...
Efter en stunds mipplande, som bland annat innefattade en hel del gamla och nya svordommar, o en lödpenna, så funkar skiten äntligen helt normalt!
JAAAAA! men skiten ska ändå bytas

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Re: A-HAAAAAAAAA!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurfus
Men då var ju ännu ett mysterium löst!
Inte undra på att min Hd blev knas, så som den såg ut!
Två! (2!) ben i IDE-kontakten hade gått av! dom hade tryckts igenom kontakten, o gått av i lödningen på kretskortet...
Efter en stunds mipplande, som bland annat innefattade en hel del gamla och nya svordommar, o en lödpenna, så funkar skiten äntligen helt normalt!
JAAAAA! men skiten ska ändå bytas

"Soldering voids warranty"?

Man skola icke löda på saker som ska på RMA..

Bad mojo

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Min ska skickas in i morgon. Måste skicka den till nederländerna
Fler som har gjort det? isf vad fick ni för disk utbyte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Min ska skickas in i morgon. Måste skicka den till nederländerna
Fler som har gjort det? isf vad fick ni för disk utbyte?

Men plz! Var ska man vända sig om man vill ha sin disk utbytt??
min ligger bara o sammlar damm, ska fan ha en ny av klåpar IBM.

Permalänk
Medlem

Re: Re: A-HAAAAAAAAA!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool

"Soldering voids warranty"?

Man skola icke löda på saker som ska på RMA..

Bad mojo

Den lär ju knappast åka tebaks till IBM, utan snarare till någon av mina intet ont anande vänner

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

IBM

Problemen med IBM diskarna rörde väl främst 46GB i 75GXP-serien som viceman påpekade i en annan tråd, om jag minns rätt.

75GXP

Vi hade faktist den ökända 46GB (75GXP) i arbetsstationerna på mitt förra jobb, det var ingen som hade ngt problem. Vi köpte in 10 st diskar efter jag lyckats övertala min chef att det var roligt för oss på avdelningen att få bygga våra egna datorer (ja, vi jobbade på IT-avdelningen och ja, vi var bara grabbar, hehe).

De diskarna har nog snurrat merparten av sina liv, de datorerna står på jämt och vissa kan nog fortfarande husera lite oegentligheter (vilket kan öka arbetsbördan för såväl nätverk som disk, hehe).

Mina erfarenheter av IBM-diskar är överlag positiva

Jag har kört med en 20GB ur gamla 34GXP-serien (7200RPM/2MB) i princip dygnet runt i min gamla PII server, den känns fortfarande snabb. Satte in en 40GB 60GXP när jag byggde brorsans dator - den har snurrat på sedan den dök upp hos datorbutiken.com, även han har en äldre IBM disk, en 10GB från serien innan 34GXP (vad de nu hette).

Har även en IBM Ultrastar (SCSI/7200RPM) 4GB i min server, även denna (likt 34GXP:n) har gått dygnet runt sedan tillverkningsåret 1999. Mina andra SCSI-diskar är även de 4GB/7200RPM (Quantum XP34550S), men de låter lite mer och är lite slöare än min Ultrastar.

Maxtor

Som synes nedan var jag sugen att prova ngt nytt i nuvarande huvuddatorn. Klart nöjd än så länge! Känns spontant lite tystare och lite snabbare än IBM 60GXP disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32

Permalänk

Det här här är mitt 4:e inlägg tror jag.
Och samma fråga igen, fast nu med STORA bokstäver.
VAR SKA MAN VÄNDA SIG OM MAN HAR EN TRASIG DISK MAN VILL HA UTBYTT?

IBM 75gxp 30gb @ död
En dag ställde han sig vid sitt turntable
och drog igång ett beat. Sen vare scratch-of-death.
(inte så kul kanske.. men ändå..)
Vill ha ny.

jngn, jag va oxå sugen på att testa något nytt.
Köpte en WD Caviar 80gb. Kan varmt rekomendera dom.
Snabb, prisvärd och hyfsat tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FOs]Draedon
jngn, jag va oxå sugen på att testa något nytt.
Köpte en WD Caviar 80gb. Kan varmt rekomendera dom.
Snabb, prisvärd och hyfsat tyst.

Kul! WD Caviar Special Edition-serien med 8MB cache verkar ju trevliga.

ANGÅENDE DISKBYTE (skriver också med versaler, hehe)

IBM har 3 års garanti på Deskstar-serien. Sår här ser deras Europa-garanti ut:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/hdonawarranty.htm

Här kan du kolla om garantistatus för din disk genom serial och part number:
http://www.storage.ibm.com/warranty/jsp/arma31.jsp

...lycka till!

Föresten, har du kollat med butiken du köpte disken hos? Vad säger de? Trist om du som slutkund ska behöva grotta med allt det finstilta på länkarna ovan...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jngn

Kul! WD Caviar Special Edition-serien med 8MB cache verkar ju trevliga.

ANGÅENDE DISKBYTE (skriver också med versaler, hehe)

IBM har 3 års garanti på Deskstar-serien. Sår här ser deras Europa-garanti ut:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/hdonawarranty.htm

Här kan du kolla om garantistatus för din disk genom serial och part number:
http://www.storage.ibm.com/warranty/jsp/arma31.jsp

...lycka till!

Föresten, har du kollat med butiken du köpte disken hos? Vad säger de? Trist om du som slutkund ska behöva grotta med allt det finstilta på länkarna ovan...

Jovisst, dom caviar diskarna e trevliga
Men åter till ämnet. Jag tror jag skrev det i den här tråden i början. När min hdd dog så mailade jag datorbutiken.se men fick inget svar what so ever. "nehepp" tänkte jag och började hata dom. Så eftersom db.se vägrar svara på mina brev så lä'r jag ta kontakt med IBM. hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FOs]Draedon

Jovisst, dom caviar diskarna e trevliga
Men åter till ämnet. Jag tror jag skrev det i den här tråden i början. När min hdd dog så mailade jag datorbutiken.se men fick inget svar what so ever. "nehepp" tänkte jag och började hata dom. Så eftersom db.se vägrar svara på mina brev så lä'r jag ta kontakt med IBM. hoppas det löser sig.

Så skumt att så många har probs med DB... dom har alltif varit snälla o snabba, när jag har dealat med dom, vare sig det gäller retur, eller nyköp...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Köp inte

Jag har 2st IBM 46 gig och de är lika paj båda två....De funkar bra tills du vill köra dem i ATA 100 då det finns chans att ett fel inträffar som IBM kallar för scratch of doom. Det låter väldigt illa och hårddisken stannar och de filer som användes just då pajjar totalt...Har även lyckats få så att HD pajjar partiotionstabellen.

Köp ingen 46 gigare....

Maxtors nya ska vara snabba och tuffa...kolla på toms hardware istället och se vilken som är bäst

Visa signatur

Fetböllen

Permalänk
Medlem

haft den sen maj-00

aldrig haft problem med den förutom att flatkabel trilla loss en gång det va iofs lite skumt...

skit bra disk säger jag...

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd avklistrad*

Den har varit klistrad i snart tre månader. Hur länge ska den vara det?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

1. 30gb 75 gxp, cirka 14 månader

2. pajade efter cirka 9 månader, med massor av "scratch of doom" ljud. har alltid varit ett par pajade kluster som blev fler o fler med tiden.

3. var köpt på skribofont i sthlm och dom bytte den mot en likadan efter noggrant undersökande. Den andra har fungerat klockrent hittills utan några skadade kluster. Dock låter den ännu mer än den förra.

Visa signatur

1466(tb)/512/370

Permalänk
Medlem

1. 46gb 75 gxp, cirka 12 månader

2. Min pajade idag och det var inte disken utan strömkontakten som hade tryckts in och brytit av stiften ner på kretskortet. Ska hem och löda det så hoppas jag att jag får igång den igen. Har all Backup på den så det känns lite jobbigt

3.

Permalänk
Medlem

1. 30gb 75 gxp, c:A 12 mån

2. Pajade idag. Den låter mystiskt och låser hela datorn när jag försöker läsa vissa filer. Den kändes lite väl varm också. Ska kolla den med DFT nu.

3. Köpte den på Datorbutiken.com. Undrar hur dom ställer sig till saken.

Visa signatur

Jag skulle hellre ha en AMIGA...

Permalänk

har en sån som står i topic. Funkat hittils inga probs

Permalänk
Hedersmedlem

1. 46GB 75GXP, ca. 15 månader
2. Alltid
3. Nej, den funkar fortfarande

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

hadde första i ca tre veckor sen fick jag byta ut den....tog två veckor att få en ny....den gick i tre mån sen pajja den åsså då blev jag grinig har inte fått en ny än disken det handlar om är en ibm 41 gigare.....kommer alldrig å köpa ibm diskar igen bara jävla rappel.....

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

är det inte fraktfel?? typ att dom går sönder under frakten..

Permalänk
Medlem

En jävligt fet tråd kan jag säga..

Permalänk
Medlem

ARGH!

Jaha, då var det dags igen... fanskapet lägger ner o ger mej en RMA via DFTn.... JÄVLA IBM! Jag ska skjuta IBMs ledning, för att dom släppte en sån jävla sugig hårddisk-serie... borde dom inte ha testat diskarna en stund, innan dom släppte dom???
*muttrar något mer om "jävla IBM...."*

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Re: ARGH!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurfus
Jaha, då var det dags igen... fanskapet lägger ner o ger mej en RMA via DFTn.... JÄVLA IBM! Jag ska skjuta IBMs ledning, för att dom släppte en sån jävla sugig hårddisk-serie... borde dom inte ha testat diskarna en stund, innan dom släppte dom???
*muttrar något mer om "jävla IBM...."*

JAG MUTTRAR MEST OM MATSONIC.. DOM HORUNGARNA BORDE INTE ENS FINNAS PÅ MARKNADEN..
PROBLEM MED DIRECT X..
FAN.

Permalänk
Medlem

Re: Re: ARGH!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

JAG MUTTRAR MEST OM MATSONIC.. DOM HORUNGARNA BORDE INTE ENS FINNAS PÅ MARKNADEN..
PROBLEM MED DIRECT X..
FAN.

Då vet du hur jag känner... ska vi bilda klubb?

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: ARGH!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurfus

Då vet du hur jag känner... ska vi bilda klubb?

visst.. Va ska den heta?

Permalänk
Medlem

1. Snart ett år (46,1 gb)
2. Hela tiden
3. Har inte haft några problem ännu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: ARGH!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

visst.. Va ska den heta?

Rage Against The IBM

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

(75GXP 30.7gb)

12 mån

Knallar på fint än, aldrig haft några problem

(N/A)

Hmm kan ju ställa en liten dum fråga när jag ändå håller på:
Måste man ha 2 hdds för att köra RAID-0, och bör de vara likadana?

Visa signatur

Asus p8p67pro | i5 2500k | 2x4gb XMS3 | GTX780 DCII | Samsung s23a700D | Samsung 830 128GB | MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Har haft min i 11 månader nu!

Och nu e den paj!

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B