IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Permalänk

Jag har haft min IBM Deskstar 75GXP 46.1 Gb i snart ett år. Den har funkat 100% prickfritt sen dess. Jag bootat upp och använder datorn i stort sett varje kväll.

Angående de problem som folk säger sig ha haft med denna modell, så finns det ingen anledning att misstro dem. Jag gissar att jag har haft ren tur med just mitt exemplar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffe
>sax< Angående de problem som folk säger sig ha haft med denna modell, så finns det ingen anledning att misstro dem. Jag gissar att jag har haft ren tur med just mitt exemplar.

Du är inte ensam -jag har två som går som urverk (RAID 0)

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Lägg ner fan.. den här tråden suger

Permalänk

fan det här kan bara inte vara sant tog bort diskarna från raiden
snörde den(då) hela på en vanlig ide plats och vad fan händer nästa djävla förbannade disk djävel pajar grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
fortförande inget svar från till pc winner!!!!

Permalänk
Medlem

IBM Suger...

1) Hur länge har ni haft hårddisken?

Jag HADE den i 3 månader

2) Hur länge fungerade den korrekt?

En partitionering me cfdisk, en formatering me cfdisk write

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?

Dåliga kluster enligt IBM... fick en url att tanka ned nåt meningslöst program att boota me från floppy.. totalt keff, visst det tar bort en massa kassa kluster, men när jag formaterade den igen så var det lika många fel.
Jag skickade in den igen, fick tbax en ny. Samma problem efter ett par månader. jag krävde pengarna tillbaka, och så köpta jag mig en Western Digital Caviar 100gb. har aldri haft en bättre HDD. Tilläggas skall att jag har på min dator 24/7... men skall inte en HDD klara av det? Jag menar... ibm säljer ju förfan färdiga servrar.. skall dem stängas av då eller? IBM sucks ass... the no.1 fact of life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Lägg ner fan.. den här tråden suger

- Jaha... titta inte på den då... nolla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tires

- Jaha... titta inte på den då... nolla

men hållkäften din mes... Jag har inte bett om din jävla ruttna åsikt.. ta o hållkäft...

Permalänk
Medlem

Min 30gb gick till de sälla jaktmarkerna förra veckan.. Hade funkat perfekt sen förra dh... Bootar om när den ska läsa från vissa sektorer...

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Medlem

Helvette då pajjade en av mina 46,1 giggare igår =|

Visa signatur

[size="1"]Asus A7N8X Deluxe |-| AMD 1700+ JIUHB 0308MPMW @ 2300 MHz @ 1,75 V |-| Volcano 9+ |-| 2*512mb Twinmos Winbond @ 200 fsb CL2 |-| Sapphire Radeon 9700 @ 310/310 |-| 2*120 gb Seagate S-ATA raid 0[/size]

Permalänk
Medlem

hehe.. värst va alla IBM pajjar..

Permalänk
Medlem

Har jag någon rätt att kräva ADK (där jag köpte disken) på frakt?

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4 st IBM 75GXP 15 GiG i september 00.

Dess har jag kört stripade (raid 0) sen dess.

De höll tills i somras då första krachen kom, förlorade 2,5 GIG
som inte gick att partitionera.

Jag gav inte upp hoppet helt då jag ändå skulle byta upp mig under hösten, så jag fortsatte att harva med skit diskarna...

...i två månader, i september så får jag en fin blåskärm med information om att ett skrivfel till disk har uppstått, med resultat att FAT:en är oläslig inklusive kopior. Det gjorde ont...

Efter mycket om och men så fick jag igång skiten och lyckades rädda det mesta. Pga allt för vilda planer för min plånboks tycke så har hårddisk köp skjutigts (stavas det så?) upp, man vill ju inte sänka farten när man har fyra genom att bara köpa två tre nya...

Luftslottet kollapsade nu i slutet av januari med tjut, smällar och väldigt, väldigt mycket fel överallt...

Konklutionen av derivatan:

Tre av fyra diskar gör inget annat än ger konstiga ljud ifrån sig (dessa läten liknar mest någon form av inre misshandel) medan den fjärde fortfarande snurrade vid inlämning men under protest och diverse knorr.

Alla är nu återlämnade till butik som har skickat dem vidare till ibm, oavsett vad jag erbjuds så skall de säljas. Även om jag får ett gäng splitternya diskar så skall de bort...

Efter den här resan så vill jag tyvärr inte ha något med ibm att göra förrän de har visat att de håller. Så nu snurrar det ett par WD400BB i min maskin, vilka skall få sällskap av fler så fort ekonomin tillåter.

Det känns nästan elakt att fråga, men om det är ngn som vill köpa mina gamla diskar så är det bara att säga till.

Permalänk
Medlem

Yes, yippie, nu krashade min nästan nya IBM GXP60 40Gb disk (2mån). Kling elli kling lät det sen så funkade den inge bra sen!!! J---a skit IBM kan dom inte göra riktiga diskar längre. Min fjärde disk som krashar, nu får db byta ut den mot en WD eller nått annat. Vilket tur att jag han säkerhets kopiera efter att den började låta illa.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Har en 20,5 samt en 46,1 gb (båda 7200, 2mb). De har fungerat helt klart perfekt sedan snart två år tillbak (46,1 sedan ett år tillbaka, köpte den då :).
Själv är jag extremt nöjd med mina hd, har dock en kompis som haft problem med 46,1:an, den vägrar att formatera sig samt kraschar väldigt olägligt lite då och då... Han har faktiskt bytt ut den men tro det eller ej, problemet har olyckligtvis återvänt.

Permalänk
Medlem

Har
IBM 30gb ??GXP
IBM 46.1Gb 75GXP
IBM 60.0Gb 60GXP

30gigare är rätt gammal, har inte haft några problem med den.

Nu en liten kul historia om de andra två:

Köpte 46.1gb i mars förra året.
Köpte 60gb den 3 december förra året.

Den 10:e januari i år, satt jag och inte gjorde något speciellt konstigt med datorn, men plötsligt började den "tugga" tänkte va f**n. Startade om datorn, boot sector error blaj sa datorn. Tänkte låta den vara lite bara, hade gammalt windows kvar på 46.1gb:aren, körde med den istället så länge.. Nästa dag, händer samma sak med den! "tugg" "tugg".. Har haft kompisar som också haft problem med samma 46.1gb disk så en tipsade om DFT, men http://www.storage.ibm.com/ funkar skit, men som tur var hade en kompis det på diskett. Testade disken, bad sectors, defective device. Åh, va kul. Jag hade försökt rädda lite till 30gb:aren men när jag i "dos" försökte kopiera så blev det can't read from disk errors, så ung 50gb av grejer förlorat där. Mycket jag saknar. Fixade disken iaf med DFT tänkte att kanske den var lagad nu.. Men icke.. 3 februari pajade 60gigaren på samma sätt.. Nu har jag fått nog. Har skickat en returförfrågan till Datorbutiken.. Väntar på svar..

Blir då inte IBM nästa gång.. det är ett som är riktigt säkert...

/Nero

Permalänk
Medlem

Jag har haft en hel del olika IBM diskar tidigare och ingen av dessa har krånglat som mina nyare GXP60 & GXP75 diskar. Det har funkat år ut och år in men de nya diskarna krånglar hela tiden. Jag blir så less på IBM!!!!

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett par "Kernel_Data_Inpage_Error" de senaste dagarna.. tror det kan ha något med disken att göra.. det har även hänt någon gång att den bryter strömen och startar om med ett pip precis som när man startar burken, hände när jag brände med bufferunderrun som resultat.. lite mysko razzel är det åxå då och då..

Visa signatur

XP 1533Mhz | MSI KT3 Ultra | 256MB DDR | Taisol | Geforce 4 Ti4200 64MB | Onboard Sound, Window kit och massa annat..

Permalänk
Medlem

Ok jag ber om ursäkt om någon redan har länkat men jag palla faktiskt inte läsa hela tråden:)

Tweaktown har skrivit en artikel om gxp problemet och possible fixes som han uttrycker det

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=180

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem

IBM

Köpte en IBM 46.1 Gb i Januari 2001, 3 månader senare havererade den och skickades på reparation. Det tog nästan 2 månader innan den kom tillbaka vilket iofs inte säger nåt om disken men en hel del om handlaren. Köp inte prylar av EKC DATORER i Borlänge. Hursomhelst, när jag väl fick tillbaka disken gick den 8-9 månader innan den gick sönder igen, med exakt samma fel. Den fick ett fysiskt fel som gjorde att disken inte gick att formattera. Återigen skickades den på reparation men efter 2 veckor hotade jag EKC DATORER med ARN, då fick jag en ny IBM 60 GB som har funkat hittills (peppar peppar):

Permalänk
Medlem

Min 75GXP spinner som en katt o det har den gjort i 14-15 månader utan problem varav 6 av dom i en SilentDrive.
Har nu även köpt två 120GXP 120Gb för 2280kr

Permalänk
Medlem

ah fan... köpte en IBM 120 GXP (tror jag det va) 41,0GB .... frågade killen i affären och han sa att det va en buggig serie som släpptes men att dom hade fixat till det.. hoppas han inte ljuger.. Men disken är tyst o snabb annars....

Permalänk
Avstängd

En 60GXP 30,7GB utbyteshårddisk som jag fick i utbyte mot trasig 75GXP (se tidigare inlägg).

1) 2-3 månader max

2) Samma som ovan

3) Felet; IBM Felkod: 0x70 (defective device)
Har skickat till IBM igen...

Update:
Fick en 40GB GXP120. Vet inte om jag vågar behålla denna, funderar på att sälja och satsa på Barracuda 4 istället.
Tyvärr så är inte GXP120 lika tyst som broderns Fujitsu 5400RPM Silent.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

IBM 75GXP 30Gb

1) Den gick aldrig i ATA100 bara i ATA33, skickade in den 4månader efter köpet.

2) Den fungerade aldrig korrekt

3) Fick den utbytt direkt, jag lade pengar emellan och fick en 60GXP 40Gb istället.

40giggaren har fungerat felfritt i ett år nu.

Permalänk
Medlem

75gxp 45gig

köpte 75gxp 45gig sommaren 2000 hos itbutikken.dk och började låta konstigt ibland och så lite mer än 12 månader efteråt. köpte en maxtor 60gb fort och slängde över allt till den istället. försökte formatera ibm:en men den lät fortfarande bara konstigt vid en viss sektor så jag gav upp och tänkte inte på att ibm kanske hade längre garanti än itbutikkens sunkiga 1 år. så nu igår tog jag ork till mig och mailade ibm och får se vad de kan göra. jag borde väl få en ny eller annan hårddisk?

Permalänk
Avstängd

1) 6 mån, IBM 75GXP 30GB (DTLA-307030)

2) 6 mån.

3)

Min 60GB 60GXP:

EDIT: Gick och bytte min disk idag, skulle få en exakt samma disk tillbaka men jag vägrade ta emot den. Då fick jag välja mellan en Fujitsu 5400 varvare på 40GB eller för 250kr få en Seagate Barracuda IV 7200 varvare. Jag valde det senare. Tricom data äger verkligen!

Visa signatur

[size="1"][font="verdana"] <| Ateist och SAAB hatare |>
<| Metallic Lila Addtronics 7896A | 2x100GB Western + 120GB Western + 40GB Barracuda IV - Totalt: 360GB |>[/font][/size]

Permalänk
Medlem

Köpte en 30gb GXP 75 med lite andra prylar från datorbutiken.
Efter ca ett år nu började konstiga saker att hända. Fick en massa olika felmeddelanden bl.a. User.exe kernel32.dll mm.
Det blev värre och värre. Dator började hänga sig och jag fick bluescreens. Nymera startar den om efter ca 10 sek i windows, grrrrrr! Började misstänka RAM-minnet, blev allmänt paranoid.
Testade sedan IBM's program och fick "Defective device" som svar. Jag är sugen på att få en fin GXP 60 fyrtiogigare tillbaka

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

har en ibm 60gxp 40gb
är mysko vill inte starta osv...
väntar bara på att den ska dö....

Permalänk
Avstängd

60GXP är inte ett dugg bättre än 75GXP!

Visa signatur

[size="1"][font="verdana"] <| Ateist och SAAB hatare |>
<| Metallic Lila Addtronics 7896A | 2x100GB Western + 120GB Western + 40GB Barracuda IV - Totalt: 360GB |>[/font][/size]

Permalänk
Medlem

RoTe, det är mindre felfrekvens på 60GXP iallafall.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

jo du kan ju läsa datorbutikens tråd angående 60gxp. det är bara rykten att 60gxp skulle ha lika mycket fel som 75gxp