Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jun 2002

mailfiltrering

Tjo gott folk!

Jag skulle vilja ha en filtrerande server (spam/virus) innan en exchange2k3server (som förvisso har SP2/IMF men skulle behöva lite mer filter känns det som) och efter en snabb googling så fann jag två lösningar som verkade trevliga:

Den ena var att rigga en ubuntuserver som skötte filtreringen, och det verkar ju inte vara något fel i det. Men jag hittade även Endian och det verkade ju nästan ännu smidigare iom att det kommer som en paketlösning.

Nu undrar jag ju självfallet om Endian är ett bra val (community ison då förstås) eller om jag skall försöka mig på ubuntu iaf? Jag vet att det är många som vurmar för ubuntu här men jag vill helst veta för och nackdelar med bägge. Inte bara fördelarna med det ena alternativet för att ni brinner för det.

Tacksam för hjälp

/ Silverridge

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helltown
Registrerad
Nov 2002

Bygger du något eget (ubuntu) så passa på att köra in greylisting, spamassassin & rbl listor. Gör du det så kommer du slippa ivarjefall 95-96% av spammet.

Endian har jag dock ingen susning om vad det är.

Viva las vegas....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jun 2002

här har du lite mer info om Endian: http://www.efw.it

Endian verkar stödja allt som du just räknade upp, det var därför jag tyckte det verkade vara en snabb och smidig lösning. Frågan är bara: fungerar det bra? Eller fungerar till exempel en ubuntulösning bättre? Vilket bör jag alltså välja.

Det ser ju smidigt ut att kunna få allt presenterat för sig via ett webinterface (status och dylikt då alltså) finns det nåt liknande för ubuntu?

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helltown
Registrerad
Nov 2002

Det beror på hur mycket tid du vill lägga ned? Endian gör ju jobbet åt dig i deras lösning medans du får fixa det själv i ubuntu.

Oavsett vilken du väljer så tror jag inte du kommer bli missnöjd, fast kör du på ubuntu linjen kommer du garanterat lära dig mer om linux än om du kör med endian.

Viva las vegas....