Boota iso från USB-disk (gentoo)

Permalänk
Medlem

Boota iso från USB-disk (gentoo)

Det här var bra mycket krångligare än jag tänkt mig.
Enklast vore att kunna boota valfri iso fil från en usb-disk, men något sådant program verkar inte finnas. Finns en lösning för knoppix i alla fall.

Det jag försöker göra är att installera gentoo. Och detta på en bärbar som inte har floppy eller cd-rom (har inte tillgång till någon extern heller).

Och tydligen så fungerar inte nätverkskortet som standard i linux heller så jag behöver göra en 'offline-install' (visst skulle jag kunna installera drivrutinerna i installationsprogrammet men det förutsätter ju att jag kommigt så långt så att jag kommigt in i installationsprogrammet ).
Så jag har tankat gentoo-dvd-ison men sen sitter jag här.
Det finns någon guide för hur man ska fixa detta under gentoo...

USB-disken är egentligen en hårddisk-baserad mp3 spelare men det ska förhoppningsvis inte innebära några skillnader. Ett problem den verkar ha är att den verkar disconnectas då och då. Vet inte om det har någon betydelse än dock.

Jag kan boota knoppix men stödet för min bärbara är rätt kasst i knoppix (bootar då från ison från en NTFS partition). Antar att USB-kontrollern inte fungerar för varken den inbyggda musen eller två andra USB-möss fungerar. Och skärmen flimmrar rätt hemskt (konstigt eftersom det är en TFT).
Rent teoretiskt skulle jag kanske kunna installera gentoo från knoppix men under de förutsättningarna så hoppas jag att det går att lösa på något annat sätt.

Tycker att detta borde vara bland de lättaste sakerna i världen att göra men tydligen inte. Eller har jag bara missat nåt?