Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malta
Registrerad
Feb 2004

Sempron 2800+ bättre än 3000+?

Jag tänkte köpa en billig processor till en dator jag har liggandes och hitta på nått att göra med den.

Eftersom det är ett socket 754 moderkort i det så blir det med största sannolikheten en sempron, men det var länge sen jag kollade på budgetprocessorer och är lite komfunderad.

För det första så såg jag att Sempron 2800+ har 256kb cach medans 3000+ bara har 128kb, gör detta att det är bättre att köpa en 2800+ och ev klocka upp den lite eller är 3000+ bättre även med den halverade cashen?

Sen undrade jag hur Sempron processorerna klockar över huvud taget, finns det nått att vinna eller är dom väldigt anti-överklockning?

En sista sak var att när jag kollade på Amds hemsida så står det att 2800+ har 32/64-bits stöd, innebär detta att vissa är 32 och vissa 64 bits processorer? hur vet man i sånna fall vilka som är vilka när man köper dom och gör det någon skillnad om det är en 32 eller 64 bits sempron man har?

tack i förväg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Lite sent svar kanske, men hoppas det hjälper ändå.
Har en 2800+. Skulle nog rekommendera den för samma pris, och klocka lite som jag gjort, men på de flesta ställen är 3000+ billigare och cachminnet gör inte så mycket skillnad i de tester jag sett.
Alltså: Ta det billigaste och vid samma pris välj cache.

Dom sägs vara helt ok att klocka, speciellt till 754. Fick bara upp min 30% över stock, men det beror nog till jävligt stor del på moderkortet (asrock mATX m. inbyggd VGA). Går inte att ändra mycket på det kortet och nordbryggan känns varm trots bra ventilerad burk. Den går stabilt iaf. och behöver nog inte mer speed. Den är inte heller varm trots standardkylaren, men den låter lite.

alla är 32/64-bits processorer. Ingen skillnad från modell till modell (tror inte de skulle sälja så mycket annars med bara 64-bitare till budgetsystem)