Guide till att göra en router

Permalänk

Guide till att göra en router

Skulle ingen kunnig snäll människa göra en guide till hur man gör en dator till en router? Jag har försökt men lyckas inte alls. Försökt med m0n0wall vilket jag inte får till, installerade debian och trodde det skulle vara enkelt att göra en router där vilket det inte var. Så jag behöver hjälp.

Det jag har är alltså:

En dator med 2 nätverkskort.
En fiber lina som min Netgear router inte klarar av.
En massa cd-skivor med tex debian,monowall osv på

Kan någon hjälpa mig?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Sök!

Finns massvis med guider på internet!

www.gewgle.com

Permalänk
Medlem

jag följde guiden dom har på m0n0wall sidan, funkade yppligt.

Var riktigt enkelt att få igång.

Permalänk

Jag har försökt att följa den på m0n0wall men förstår inte så mkt. Sen skulle jag vilja ha en svensk steg för steg guide. Är inte så bra på att förstå "data" engelska.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Tack så mkt, något sånt här har jag letat efter! BLir att sätta sig och pillam med detta efter skolan!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

http://www.pfsense.com/
Så grymt skön dist! Bygger på lite nyare grund än m0n0wall vad jag vet.

Permalänk
Medlem

jag har skrivit en liten guide om hur man får igång m0n0wall här i forumet (det var rätt länge sedan)

EDIT:

hittade tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=350...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, om man installerar t ex pfsense, kan man även ha en webserver som man styr genom pfsense eller måste man installera en dist då ?

Permalänk
Medlem

det finns en inbyggd webbserver men den är bara till för webbgränssnittet - inget du kan lägga egna sidor på

det finns en del distar där du har allt det du söker
(kommer inte på namnet nu)

där finns det router och webbserver och det installeras på en hdd (ca 1gb)

alternativt kör du med en separat maskin som webbserver...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag har skrivit en liten guide om hur man får igång m0n0wall här i forumet (det var rätt länge sedan)

EDIT:

hittade tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=350...

Jag följde din guide men när jag stoppar in kabeln från min dator så står det bara att ingen nätverks sladd är ansluten. Men när jag trycker i kabeln från bredbandet så lyser det iaf back på router datorn. Vet inte vad jag gör för fel, vad ska jag ställa in på datorn som jag ska ha internet till? Ska det vara automatisk ip eller vad ska det vara?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

kopplar du datorn direkt till m0n0wall eller via en switch alt hubb ??

kopplar du direkt till m0n0wall måste du ha en korsad kabel

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
http://lartc.org/

inte den bästa nybörjarguiden

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Har testat med en korsad kabel och datorn hittar nu iaf nätverkskabeln. Har ställt in routern efter guiden men fungerar fortfarande inte? Jag kan inte gå in på routern genom datorn? Hur ska anslutningen vara inställd på datorn som ska ha internet? Ska det vara någon fast ip eller erhålla själv?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

http://ubuntu-se.org/Wiki/Hemmarouter

..om du tänkt använda Ubuntu då vill säga..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMuffinMan
Har testat med en korsad kabel och datorn hittar nu iaf nätverkskabeln. Har ställt in routern efter guiden men fungerar fortfarande inte? Jag kan inte gå in på routern genom datorn? Hur ska anslutningen vara inställd på datorn som ska ha internet? Ska det vara någon fast ip eller erhålla själv?

Jag tror att dhcp inte är igång från början i m0n0wall och pfsense, i så fall måste du sätta en manuell ip-adress så du kommer åt routern.
Ip-adressen ska vara samma som routern förutom sista siffran, nätmasken ska vara samma som på routern.
Troligtvis har routern ip 192.168.0.1 och nätmask 255.255.255.0 då kan du ha tex 192.168.0.2 och 255.255.255.0.

Sedan letar du upp dhcp i routerns webgränssnitt och sätter igång det, tror det är en kryssruta som det står enable bredvid. Ställ sedan in Erhåll automatisk IP på din burk.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders^uno
Jag tror att dhcp inte är igång från början i m0n0wall och pfsense, i så fall måste du sätta en manuell ip-adress så du kommer åt routern.
Ip-adressen ska vara samma som routern förutom sista siffran, nätmasken ska vara samma som på routern.
Troligtvis har routern ip 192.168.0.1 och nätmask 255.255.255.0 då kan du ha tex 192.168.0.2 och 255.255.255.0.

Sedan letar du upp dhcp i routerns webgränssnitt och sätter igång det, tror det är en kryssruta som det står enable bredvid. Ställ sedan in Erhåll automatisk IP på din burk.

Asså på datorn (m0n0wall) ska det väl vara tex 192.168.0.1 sen nätmasken å det? Sen på datorn ska det väl vara tex 192.168.0.2? Men vad ska det vara för dns å gateway på datorn? Om jag ställer in på routern att det ska finnas ip mellan 192.168.0.100 och 200 så ska väl datorn ha tex 192.168.0.100? Datorn ska inte erhålla ip automatiskt? Får fasen inte till detta...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMuffinMan
Asså på datorn (m0n0wall) ska det väl vara tex 192.168.0.1 sen nätmasken å det? Sen på datorn ska det väl vara tex 192.168.0.2? Men vad ska det vara för dns å gateway på datorn? Om jag ställer in på routern att det ska finnas ip mellan 192.168.0.100 och 200 så ska väl datorn ha tex 192.168.0.100? Datorn ska inte erhålla ip automatiskt? Får fasen inte till detta...

DNS och Gateway ska vara routerns ip-adress, men dessa behövs egentligen bara för att kunna komma åt internet, de behövs inte för att komma åt routern. Som sagt, sätt en manuell ip-adress och nätmask först, tex 192.168.0.2 och 255.255.255.0. Sedan går du in i routerns webgränssnintt och letar efter detta:
http://m0n0.ch/wall/images/screens/services_dhcpd.png

Enable DHCP server on LAN interface ska alltså vara ikryssat, klicka sedan på save och efter det så ska du kunna köra med automatisk ip-adress och då får du även DNS och Gateway inställt.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk

Kör en clarkconnect och den funkar bäst av alla. Har testat andra och hela tiden gått tillbaka till CC! Kör den! www.clarkconnect.com

Permalänk
Medlem

jag har testat med CC också - på en gammal Pentium MMX 200Mhz med 256Mb ram

det var inte roligt att köra på den gamla datorn - på tok för segt

m0n0wall däremot funkar kanon (identisk hårdvara givetvis)

men nu kan man knappast jämföra dessa då CC är mer server än m0n0

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Asså har försökt få igång m0n0wall länge nu och får inte det att fungera. Jag har 2 nätverkskort ena där det går en sladd till min dator och andra som internetsladden går in i. Jag har bbb och har bara ett jack i väggen, så jag har dragit en vanlig kabel därifrån till m0n0wall datorn. Men ska den vara korsad eller rak? Jag kommer iaf inte in på routern från min vanliga dator. Hur ska jag göra?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Om du har BBB får du 5st ipadresser.
Koppla från bredbandutaget till en switch/hub (switch rekomenderas) och sedan alla datorer till switchen. Nu kommer det fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMuffinMan
Asså har försökt få igång m0n0wall länge nu och får inte det att fungera. Jag har 2 nätverkskort ena där det går en sladd till min dator och andra som internetsladden går in i. Jag har bbb och har bara ett jack i väggen, så jag har dragit en vanlig kabel därifrån till m0n0wall datorn. Men ska den vara korsad eller rak? Jag kommer iaf inte in på routern från min vanliga dator. Hur ska jag göra?

korsad om du kopplar dator---dator

rak om du kopplar dator---switch/hubb----dator

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jag har kopplat så men fungerar ändå inte. Jag får inte ens 1 fast ip så jag vet inte riktigt om jag får 5 stycken.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du gjort detta?
http://doc.m0n0.ch/tutorials/console/lanip/changeLANIP.htm
och konfigurerat din dators nätverksinställningar rätt?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Har du gjort detta?
http://doc.m0n0.ch/tutorials/console/lanip/changeLANIP.htm
och konfigurerat din dators nätverksinställningar rätt?

Ja så där har jag gjort, men på den guiden har den 3 nätverkskort, det gör inget att jag bara har 2 va? Sen så fattar jag inte riktigt hur datorns insttällningar ska vara, men ni säger ju att man inte behöver ställa in något på datorn för att komma åt routern. Spelar det något roll vilken nätverkskort man använder till vad? Har gjort steg 2 på m0n0wall också där man hittar nätverkskortet, vilken är ska vara wan och vilket lan? Om jag nu ska ställa in datorn ska jag ha 192.168.1.1 sen gatewayen som kommer? Vad ska jag ha för dns server då?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
Om du har BBB får du 5st ipadresser.
Koppla från bredbandutaget till en switch/hub (switch rekomenderas) och sedan alla datorer till switchen. Nu kommer det fungera.

Ööh... nej.

Modem->router->switch->dator/er

Var hade du tänkt att han skulle ha routern annars?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

DragonOrb menade att han skulle skippa routern och gå direkt till switchen.. var iaf så jag fattade det.. men enligt mig är inte det lika kul och man lär sig inget