Bästa sättet att förbereda för dualboot av ubuntu och XP?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att förbereda för dualboot av ubuntu och XP?

Jag har beställt en laptop som kommer helt utan OS för ett fint prisavdrag. Eftersom vi kör Solaris på KTH tänkte jag dualboota Ubuntu och Windows XP samt möjligtvis testa Vista också när det kommer. Min fundering nu är hur jag bör partionera den bäst och vilken partition som bör vara först fysiskt på disken.

Disken är 80 GB och jag hade tänkt av större delen av denna skulle köra NTFS. Jag vet inte riktigt hur mycket man behöver till Ubuntu eftersom jag bara kört det från Live-CD och ingen annan verkar kunna ena sig om ett bra svar. Några GB borde räcka tycker jag.

Men frågan är alltså i vilken ordning jag bör göra saker. Ska jag börja med att formater med Ubuntus inbyggda verktyg eller ska jag först formatera NTFS partitionen med XP:s installationsprogram?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

coolt. är du n0llan, eller jag menar ettan?

Installera Windows först och partitionera bara NTFS disken(arna). Spara lite tomt utrymme till Ubuntu. Om du bara ska använda normala grejjer behövs absolut inte mer än 10Gb till Ubuntu (6-7 hade jag kört på), vill du spara lite tyngre grejjer i din hemmapp kan det vara idé med en större partition eller en separat /home partition..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
coolt. är du n0llan, eller jag menar ettan?

Installera Windows först och partitionera bara NTFS disken(arna). Spara lite tomt utrymme till Ubuntu. Om du bara ska använda normala grejjer behövs absolut inte mer än 10Gb till Ubuntu (6-7 hade jag kört på), vill du spara lite tyngre grejjer i din hemmapp kan det vara idé med en större partition eller en separat /home partition..

Japp ettan nu. Tänkte väl att det skulle vara någon från Datasektionen här. Vilket är ditt användarnamn på KTH så kan jag xfingra på dig imorgon på komm-föreläsningen?

Bootloadern till Ubuntu är inte så tjinkig att den måste ligga först på disken eller så? Skönt i så fall. Går det bra att resiza i partition magic om man ändrar sig eller är det inte att rekommendera?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Och ne, ubuntus bootloader (grub) behöver inte ligga först på disken men det brukar bli minst strul om man gör så. Grub kan dessutom boota Windows utan problem. Vice versa gäller inte NTLDR.

Partition Magic fungerar fint, kan vara problem med vissa versioner av ext3 men det kanske har fixats i senaste versionen, har inte full koll på det.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

jag gör alltid så att jag skapar en bootbar ext2 partition först på disken (dev/(hda1 t.ex) i storleksordningen 30mb där grub alltid får ligga oavsett vilket operativsystem jag kör.

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem

Man ska med andra ord installera Ubuntu först? Hur blir det när XP lägger in sin bootloader? Sysslar windows fortfarande med sådana saker som att skriva över andra bootloaders?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Man ska med andra ord installera Ubuntu först? Hur blir det när XP lägger in sin bootloader? Sysslar windows fortfarande med sådana saker som att skriva över andra bootloaders?

Windows bryr sig bara om windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Windows bryr sig bara om windows.

Ok, så det spelar ingen roll?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Ok, så det spelar ingen roll?

Det spelar roll, jag menar att windows inte tar hänsyn till något annat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle installera Windows först och sedan Ubuntu för då får du möjlighet att välja vilket OS du vill starta med grub som följer med Ubuntu.
Hur du ska partionera, det beror på själv kör jag Ubuntu på en 10GB partition, tänk på att du också vill ha en partition för Swap i linux en sådan klarar du dig nog på 500-1000Mb.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Installera Windwos först. Hur mycket plats tror du att du behöver för windows? Hur många program och sånt? jag skulle gissa på kring en 20-40 gig.
Då är det bara att skapa en 20-40 gig stor partition då du installerar Windows. Jag skulle gissa på 15-20 om du inte ska spela något och upp mot 40 om du vill ha spel på den.
Sedan då du installerar ubuntu så partitionerar du resten. Kanske en 8gig / i valfritt filsystem och resten som /home i ext3. Och lite swap såklart.

Sedan installerar du ext2/3 drivers i windows och lagrar musik och filmer i din home. Åtkomligt och skrivbart från båda operativen.

Så hade jag gjort.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
tänk på att du också vill ha en partition för Swap i linux en sådan klarar du dig nog på 500-1000Mb.

sitter med ungefär samma situation som första postare, och jag undrar:
vad innebär swap? och varför avvarar man en liten partition för det? hur går det till? är det en nödvändighet?

Permalänk
Medlem

Smidigast är nog att boota en linux livecd, partitionera disken med boot, swap, root och en windows partition. Installera sedan windows först och ubuntu efter det.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

4 partioner är perfekt om man vill låta 2 system samsas, som Smygis säger gjorde jag med. ca 2x för systemen, (EXT3/NTFS) 1x för /data, (EXT3) och 1xswap

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davetastic
sitter med ungefär samma situation som första postare, och jag undrar:
vad innebär swap? och varför avvarar man en liten partition för det? hur går det till? är det en nödvändighet?

att ha det på en separat partion är för att det är snabbare säkrare. det är inte unikt för Linux egentligen, även i Windows är det en fördel att ha det så. och många program (som bildbehandlare och videoredigerare tex) tipsar om att ha swapen på en separat partion. (eller helst en separat disk)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hmm, men vad är det meningen att man ska ha på den lilla swap-partitionen ? hänger inte med alls :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davetastic
hmm, men vad är det meningen att man ska ha på den lilla swap-partitionen ? hänger inte med alls :/

du ska inte ha nått på den, det är ett minne ungefär som Windows växlingsfil dit saker flyttas från det vanliga minnet när de nedprioriteras. (fast Windows flyttar ju allt dit så fort det kommer åt givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint