Permalänk
Medlem

Wlan problem i Ubuntu!

jomenvisst..

Sitter här och har det vanliga problemet när det gäller drivrutiner till Broadcomkort till HP's ZC6148.

Till problemet.

Grejen är ju att Broadcom vägrar släppa källkoden till sina drivrutiner, vilket gör att man på diverse lustiga vis får krångla igång sitt Broadcom 4306 Wlankort i laptopen.

Jag valde att köra versionen med fwcutter, och inte ndiswrapper (då ndiswrapper inte fungerade överhuvudtaget, möjligtvis pga jag sitter på 64bits dist?).

När jag kör guiden som finns här (närmare bestämt den här delen :

I would strongly advice against using ndiswrapper since there is a real driver now (if you use Dapper the bcm43xx driver is installed by default).

Code:

apt-get install bcm43xx-fwcutter

installs the firmware cutting tool which you need. Then you simply type
Code:

fwcutter -w /lib/firmware/2.6.15-23-k7 /path/to/bcmwl5.sys

Replace "2.6.15-23-k7" with the name of the kernel you are currently running. The file bcmwl5.sys comes from the Windows Broadcom driver package, which you can get from pretty much anywhere, such as here (from the R3000/ZV5000/nx9105 wiki).

Then simply unload the bcm43xx driver and then load it again. Now you should be able to configure your wireless interface with a real free driver.

Håkan

has to be
sudo bcm43xx-fwcutter -w /lib/firmware/2.6.15-23-k7 /path/to/bcmwl5.sys

Jag följer de instruktionerna, får IPnummer från min router och kan surfa. Jippi utbrister jag.
Här kommer då det självklart tråkiga : När jag startar om laptopen, så får jag inget IP alls.

Jag har kört en Iwlist scan och den hittar mitt trådlösa nät, men får inget IP alls

Någon underbar guru som har någon slags aning?

Jag lockar med en klubba!

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem

Första frågan som inställer sig: har du lagt till modulen i /etc/modules så den laddas automatisk vid boot?

Permalänk
Medlem

jajamän det har jag.

bcm43xx som den heter finns i modules

eller ska den kanske heta bcm43xx-fwcutter?

Sen är ju grejjen att den hittar kortet, den hittar mitt trådlösa nätverk (mitt Essid) och all sån fakta, signalstyrka etc..

Det är bara det att jag inte får nåt ip..

Bör ju kanske tillägga att jag från DSLmodemet kör en Dlink ethernet router, sen från den kör jag en Belkin Wlan Router, men då endast som AccessPunkt...

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem

Kan du posta din /etc/network/interfaces?

Permalänk
Medlem

Såhär ser den ut.

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp
wireless-essid SeedOS
pre-up iwconfig eth1 rate 11M
pre-up ifconfig eth1 up

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

nu fick jag faktiskt igång det nyss..och det funkar när jag startar om..
enda jag gjorde var att dra ner Wireless Assistand via synaptic och sen fippla lite med det..sen fick jag ip helt plötsligt och nu funkar det vid upprepade reboots..

det är lite skumt...

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem

Åh, någon som fått igång kortet!

Får försöka igen då... fick nämligen inte mitt broadcom 43xx att funka. Äger en HP nx6310 om någon undrar.

Edit: PRISA GUDARNA! Det funkar. Jävla ndiswrapper som rörde till smeten, fifan vad skönt. Tackar verkligen för posten av den här tråden, hade verkligen gett upp. Nu gäller det bara att få valfri kryptering att funka under linux.

MEN.... det verkar som den inte hittar mitt wlan, verkar hitta grannens, men går inte att ansluta till det. Jag har en dlink DI-624+. Så det går alltså inte att ansluta till något wlan... =(

Permalänk
Medlem

aha!

Har du provat att installera wireless assistant? Jag tror det kan vara det som faktiskt var sista pusselbiten för mig.

sen kör en iwlist scan o säg vad du får upp!

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LikWit
aha!

Har du provat att installera wireless assistant? Jag tror det kan vara det som faktiskt var sista pusselbiten för mig.

sen kör en iwlist scan o säg vad du får upp!

Drog ner wireless assistant, men den följer ju med dapper från början.

Ska prova att göra en iwlist scan imorn.

Permalänk
Medlem

Gör det!

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem

Funkar inte.

Får "No networs found".

Permalänk
Medlem

Hej. Jag är den Håkan som du citerar i ditt första inlägg.

Jag använder Gnome och Network-Manager (paketnamn network-manager-gnome) och för mig funkar det hur bra som helst.

1. Kolla att du inte har ndiswrapper-modulen laddad.
2. Kolla att du har firmware i /lib/firmware/${uname -r}/ Om du inte vill mecka med fwcutter finns filerna här: http://hakan.prinsig.se/files/ubuntu/bcm43xx-firmware.tar.bz2 ).
3. Ladda modulen (modprobe bcm43xx)
4. Kolla dmesg om det verkar vara problem: dmesg | tail
5. Kolla att radion är påslagen! Många laptops med Broadcom-chip har en hårdvaruknapp med vilken du kan slå av/på radion till chippet. På min HP nx9105 sitter den på datorns framkant i högra hörnet men det varierar. Om man slår på/av den får man USB connect/disconnect-meddelanden i loggen och dmesg. Jag har slitit mitt hår många gånger med den här datorn innan jag upptäckt att radion faktiskt inte är på - inte så lätt att komma åt nätet då!
6. Kolla om du kommer åt några nät. Standardnamnet för nätverksenheten som bcm43xx skapar följer eth?-standarden i stället för wlan? som t.ex. ndiswrapper gör. Eftersom jag redan har mitt trådburna nätverk på eth0 blir mitt trådlösa eth1. Alltså: sudo iwlist eth1 scan
7. En sak värd att kolla upp (speciellt om du använder Network Manager eller andra program som själva sätter upp din uppkoppling) är att du *inte* har massa knepiga inställningar i /etc/network/interfaces. Min följer nedan:

auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp auto eth1 iface eth1 inet dhcp

I övrigt kör jag WPA-PSK mot min Netgear WGR-614. Med Network Manager är t.om. WPA (som var oheligt knepigt i början) väldigt enkelt och användarvänligt.

Hoppas det hjälper en smula.

Håkan

Permalänk
Medlem

Den mytomspunne Håkan!

Jag måste säga att din guide är den absolut mest felfria som existerar på nätet angående 43xx chippet.

Ndiswrapper må fungera för vissa, men det verkar som att vi som kör på 64bit disten av ubuntu/Gnome har problem med det.

Och angående de knepiga inställningarna i interfaces så följde jag en annan guide (tror den fanns på wiki) och jag har inte riktigt vågat ta bort de än

Sen undrar jag om WPA-PSK stödjer WPA2?

Tack för all hjälp!

Fredrik

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem

Får inte det att funka, men verkar som jag har ett bcm4310 i min laptop. Blir annars att köpa en USB-sticka/pcmcia-kort att köra på...

Permalänk
Medlem

Man kan använda PSK (Pre-Shared Key) när man kör WPA2, men jag vet inte om bcm43xx stöder det ännu. Jag har sett det göras med rt2500 och Atheros (IIRC). Har inte orkat plöja bcm43xx-mailinglistor eller kört git-versionen på ett tag så jag ska inte lova något.

Måste kanske skaffa mig en AP som stöder WPA2 så jag får något nytt att bråka med.

Håkan

Permalänk
Medlem

Världen behöver din hjälp!

Sen får jag inte igång nätet ens med 128 WEP kryptering..vilket är lite otrevligt

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!