Rekomendation på linuxserverhårdvara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Rekomendation på linuxserverhårdvara

Hej,

Jag ska beställa en server åt en kompis och den ska uteslutande köra linux eller FreeBSD. Själv har jag kört Linux på en hel del maskiner men aldrig riktigt kört det på helt nya maskiner eller "servrar" med t ex en bandstation, hårdvaruraid raid mm.

Därför undrar jag om ni kan rekommendera något bra märke.
Hittils har jag sett att Dell har några som kommer med bl a RedHat ES 4 installerat. Vilket innebär att det mesta borde fungera på den maskinen.

Vad säger ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Jun 2003

Dell är ju bra inom server marknaden och det är ju iofs HP med.. men är man riktigt inbitien i hårdvara .. så tycker jag man ska bygga datorn själv.. så tjänar man en slant eller två.. dessutom så får man det man vill ha och får kul att bygga ihop den dessutom.. =9

ps. slackware är ett utmärkt server os som är säkert och bra..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2003

Dell, HP eller IBM borde fungera alldeles utmärkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78
Dell är ju bra inom server marknaden och det är ju iofs HP med.. men är man riktigt inbitien i hårdvara .. så tycker jag man ska bygga datorn själv.. så tjänar man en slant eller två.. dessutom så får man det man vill ha och får kul att bygga ihop den dessutom.. =9

Jodå det skulle ha varit kul att bygga en egen om servern hade varit till mig. Saken är bara den att jag vil gärna kunna byta ut en trasig komponent omedelbart och av egen erfarenhet så gör DELL och HP detta ganska smidigt om man väljer deras supportavtal.

Jag hade tänkt köra antingen Debian eller Ubuntu eftersom jag har mesterfarenhet med dessa två distron. Slackware körde jag för läänge sen. Tyckte att den var lite jobbigare att uppgradera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

HP och CentOS lirar riktigt fint ihop, kan startk rekomendera den kombinationen. Dessutom kam man få en 1U proliant för ca 8000 ex.moms vilket är mycket trevligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78

Ska man ha en seriös server ska man absolut köpa den från en riktig leverantör. Support, garantier och service håller en helt annan nivå än den gör för hemmabyggen.

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"
Blogg / Browser/OS-sniffer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en pizza
Registrerad
Okt 2004

Som sagt innan så är HP att rekomendera dom har bra linux stöd och har även en massa med roligheter. Så hemma bygge är typ bara att glömma.

8D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2006

IBM håller alltid hög kvalitet och stödjer alltid linux och open source i många sammanhang.

Ang. slackware så är det bara att installera "över" en existerande installation för att uppgradera

ubuntu 16.04