Permalänk
Medlem

AMD 64 eller Intel

Hej.

Jag ska byta ut mitt moderkort och processor om möjligt på min Linux server. Nu är frågan hur stabilt och funktionellt är det att Köra en AMD X2 64 bitars propp på servern? Någon prestanda vinst på det? Just nu snurrar den på en gammal P4 2Ghz men nuvarande moderkort stöds inte av BSD som jag planerar att gå över till.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Stabilt och funktionellt? Fungerar precis lika bra som Intel skulle jag tro. Prestandavinst blir det säkert om du jämför en X2:a med en gammal P4:a.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Stabilt och funktionellt? Fungerar precis lika bra som Intel skulle jag tro. Prestandavinst blir det säkert om du jämför en X2:a med en gammal P4:a.

Om det är en server behöver han kanske inte förkompilerade binärer till tex flash så då kan han köra med ett 64bit's operativsystem och få ut en prestandavinst på 60% tror jag att det var. Och har får en kärna till att belasta så jag skulle gissa på en prestandavinst på ~200-300%. Men det är nog bara svammel från min sida.

Resten vet jag inget om.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Och har får en kärna till att belasta så jag skulle gissa på en prestandavinst på ~200-300%. Men det är nog bara svammel från min sida.

Varför bytet till 64 bitar skulle ge 60% prestandaökning har jag ingen aning om. Det är ju ganska beroende utav vilken typ av beräkningar du arbetar med. 64-bits gör inte burken magiskt snabbare i sig självt. I vissa situationer kan det ge en markant förbättring, i andra lär skillnaden knappt vara märkbar, vad jag förstått av recensioner och dylikt.

Vad gäller flera cores: i en extremt hypotetisk situation, där operativsystemet och applikationen skalar helt linjärt med antal CPU:er (vilket aldrig händer i verkliga livet) så skulle prestandavinsten per ökad CPU ju vara 100% per propp. I realiteten har jag hört siffror som 30-45% ökning nämnas vid skalning från en till två CPU:er, och mindre allteftersom antalet ökar. Det var dock 2-3 år sedan jag tittade på sånt här, så det är mycket möjligt att det inte längre är aktuellt. Dual Core-system lär väl dock vara effektivare än traditionella SMP-system vad jag förstått, och allt fler applikationer är ju ordentligt trådade idag, så ta dom siffrorna med en nypa salt.

Cheers,

/W